INTEGRACJA SENSORYCZNA W PRAKTYCE

Praktyczne czasopismo dla terapeutów SI, które dostarcza autorskich narzędzi oraz sprawdzonych metod do prowadzenia skutecznej terapii SI.
SI

Doniesienia o najnowszych wynikach badań, danych oraz analizach przeprowadzonych terapii z kraju i ze świata, dotyczących m.in. standaryzacji testów SI, zaburzeń ASD czy efektów treningów słuchowych.

Wskazówki w jaki sposób budować relacje terapeutyczne, które stanowią punkt wyjścia w każdej terapii – co sprawdzi się u dziecka z ASD, co u podopiecznego z zespołem Downa, a co w pracy z nastolatkami i dorosłymi z zaburzeniami rozwoju?

Analizy przypadków prowadzonych krok po kroku – od wskazania zauważonych trudności podopiecznego, przez wywiad, proces diagnostyczny, aż po wyciągnięcie wniosków z diagnozy, określenie planu działania i ewaluację podjętych działań.

Autorskie Indywidualne Programy Terapeutyczne, kwestionariusze obserwacyjne, ćwiczenia, scenariusze, arkusze ewaluacyjne, gotowe wywiady z rodzicami, diety sensoryczne.

Omówienie metod i działań terapeutycznych, które warto zastosować w pracy z podopiecznym z zaburzeniami SI, bazujących na metodach stosowanych w gabinetach fizjoterapeutycznych, logopedycznych czy arteterapeutycznych.

6 numerów w roku

64 strony

Superwizja ze specjalistą podczas której skonsultujesz swoje wątpliwości

W każdym numerze:

 

DIAGNOZA I OCENA FUNKCJONALNA

Jak prowadzić diagnozę w gabinecie terapeuty Si – pod jakim kątem oceniać wzorce ruchowe, kompetencje komunikacyjne oraz funkcje poznawcze i wykonawcze?

METODY WSPIERAJĄCE TERAPIĘ SI

Jak zbudować zaangażowanie społeczne pacjenta z wykorzystaniem gimnastyki neuronalnej i technik manualnych.

ANALIZA PRZYPADKÓW Z GABINETU

Jak radzić sobie z trudnymi przypadkami pacjentów i dobrać odpowiednie postępowanie terapeutyczne, jak włączać do współpracy rodziców i innych specjalistów.

INDYWIDUALNE METODY PROWADZENIA TERAPII

W jaki sposób dobrać metody prowadzenia terapii SI w pracy z różnymi zaburzeniami współistniejącymi, aby przynosiły jak najlepsze efekty?

SPOSOBY REGULACJI EMOCJI I WYCISZANIA TRUDNYCH ZACHOWAŃ

Jak wykorzystać techniki oddechowe, relaksacyjne oraz mindfulness w regulacji emocji i terapii trudnych zachowań?

BILANS MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH PACJENTA

Pod jakim kątem analizować stopień rozwoju dziecka oraz możliwości pacjenta, aby móc dobrać do niego odpowiednie ćwiczenia?

Stałe rubryki:

NOWOŚCI TERAPEUTYCZNEPrzybliżenie metod prowadzenia terapii, wyniki badań ekspertów, przedruki z branżowej prasy specjalistycznej, opisanie dobrych praktyk, które mogą stać się inspiracją do pracy.

PUŁAPKI DIAGNOSTYCZNENa przypadkach dzieci i dorosłych z zaburzeniami psychoruchowymi, NI, ASD, chorobami o podłożu neurologicznym, pokażemy co przede wszystkim należy wziąć pod uwagę w procesie diagnostycznym, jak unikać błędów i jak nie wpaść w pułapki diagnostyczne.

METODY TERAPIINowe oraz sprawdzone metody prowadzenia terapii podzielone według zmysłów, m.in. metody stymulacji, hamowania oraz różnicowania: wzrokowego, słuchowego, dotykowego, ruchowego, proprioceptywnego.

WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNAZaprezentujemy spojrzenie na wybrane problemy i zaburzenia dzieci okiem m.in. neurologa, psychologa, psychiatry, fizjoterapeuty, neurologopedy, pediatry czy pedagoga specjalnego.

MAŁE DZIECKO Z ZABURZENIAMI SIOmówimy rozwój małego dziecka, wskażemy co jest normą, a co wymaga działań terapeutycznych. Pokażemy, że wsparcie niemowlaków i dzieci poniżej 3 r.ż jest jak najbardziej możliwe, pomimo trudności diagnostycznych i większych wyzwań terapeutycznych.

Z GABINETU SPECJALISTYCase studies niszowych i ciekawych przypadków dzieci i dorosłych z zaburzeniami SI, omówienie procesu diagnostyczno-terapeutycznego oraz osiągniętych sukcesów.

WARSZTAT TERAPEUTYBank pomysłów na prowadzenie zajęć z oryginalnymi, autorskimi scenariuszami wraz z kartami pracy oraz praktyczne wskazówki i zalecenia specjalistów.

TOOLBOX TERAPEUTYCZNYIndywidualne Programy Terapeutyczne, kwestionariusze obserwacyjne, ćwiczenia, scenariusze, arkusze ewaluacyjne, gotowe wywiady z rodzicami, diety sensoryczne.

Czytelnicy pytają…Zamierzamy poruszać w niej problemy z jakimi rodzice i nauczyciele zwracają się do nas, do terapeutów SI. Po otrzymaniu diagnozy procesów przetwarzania sensorycznego proszą o dodatkowe zalecenia, sugestie i uwagi pod kątem wsparcia dziecka w codziennym funkcjonowaniu i ułatwieniu mu opanowania nowych umiejętności. Na łamach tej rubryki będziemy także omawiać specyfikę nietypowych zachowań dzieci z SPD (ang., sensory processing disorder, ) z punktu widzenia teorii integracji sensorycznej. A także proponować strategie terapeutyczne do zastosowania w gabinecie SI. Przybliżymy również istotę problemów i schorzeń współwystępujących z SPD. Nie zabraknie też nowości oraz ciekawych faktów dotyczących narządów zmysłów i zdolności percepcyjnych u dzieci.

Na pytania odpowiada:

Bożenna Odowska – Szlachcic
oligofrenopedagog, tyflopedagog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, trener/terapeuta funkcji wzrokowych. Przez kilkanaście lat, pracując w poradni psychologiczno-pedagogicznej, zajmowała się diagnozą i terapią dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i sprzężonymi zaburzeniami. Opracowała program Diagnozy i Terapii Funkcji Wzrokowych w trudnościach w czytaniu i pisaniu IMPULS SYSTEM oraz program przesiewowych badań ortoptycznych w przedszkolach i szkołach. Prowadzi szkolenia trzeciego stopnia dla terapeutów PSTIS, logopedów, pedagogów i specjalistów z poradni.

Poznaj naszych autorów:

  • Author
    Magdalena Charbicka Oligofrenopedagog, terapeuta SI, wiceprezes i współzałożyciel „Fundacji z ASPIracjami” działającej na rzecz osób ze spektrum ASD
    • Czytaj więcej

      • Doktorantka w katedrze pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od ponad 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autystycznego. Koordynatorka autorskich studiów podyplomowych w Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi „Diagnoza, terapia i edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych z autyzmem i zespołem Aspergera. Bierze udział w projektach walidacyjnych mających za zadanie wprowadzenie różnych narzędzi diagnostycznych pomocnych w pracy terapeuty min. ADOS-2, PEP-3, System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3. Jeste autorem książek „Dziecko z zespołem Aspergera” oraz „Integracja sensoryczna każdego dnia”. Na co dzień zajmuje się diagnozą i terapią osób z ASD.
  • Author
    Kamila Miszczyk Surdopedagog, logopeda, specjalista WWRD. Od 11 lat pracuje z dziećmi jako nauczyciel i terapeuta
    • Czytaj więcej

      • Posiada doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje poprzez czytanie literatury fachowej i szkolenia. Na zajęciach nie znosi nudy! Zawsze stara się wprowadzić interesujące zadania w formie zabawy.
  • Author
    Justyna Kapuścińska – Kozakiewicz Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego. Z zawodu nauczyciel i pedagog, z zamiłowania i powołania terapeuta
    • Czytaj więcej

      • Ukończyła studia z zakresu terapii pedagogicznej i terapii integracji sensorycznej oraz liczne szkolenia, m.in. terapię ręki. Właścicielka gabinetu terapeutycznego Zmysłek Centrum Rozwoju i Wsparcia Dziecka, w którym prowadzi również liczne szkolenia dot. dzieci i pracy z nimi. Pisze artykuły związane z pedagogiką, terapią pedagogiczną, nauczaniem i integracją sensoryczną.
  • Author
    Karolina Michalak Psycholog, oligofrenopedagog, certyfikowany trener umiejętności społecznych, w trakcie 4-letnich studiów podyplomowych z zakresu psychoterapii poznawczo-behawioralnej w Warszawie
    • Czytaj więcej

      • Swoje doświadczenie zdobywała w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, na oddziale psychiatrycznym w szpitalu im. J. Babińskiego w Łodzi, a także placówkach edukacyjnych i przedszkolach specjalistycznych dla dzieci ze spektrum autyzmu. Posiada uprawnienia diagnostyczne do przeprowadzania badań poziomu inteligencji i procesów poznawczych Skalą Inteligencji Stanford-Binet 5. Jest również przeszkolona w badaniu narzędziem VB-MAPP oraz w pracy nad rozwijaniem komunikacji funkcjonalnej u dzieci z deficytami mowy opartej na systemie komunikacji PECS. Zawodowo związana z Fundacją z ASPI-racjami w Łodzi, gdzie obecnie pracuje na stanowisku psychologa w Poradni dla Dzieci i Młodzieży, która działa w ramach tej placówki. Pracuje przede wszystkim w nurcie poznawczo-behawioralnym, łącząc jednak w swojej działalności inne podejścia, w zależności od potrzeb pacjenta
  • Author
    Marta Baj-Lieder Logopeda wczesnej interwencji, terapeuta SI, terapeuta karmienia, jedyny w Polsce terapeuta metody SOS Approach to Feeding
    • Czytaj więcej

      • Międzynarodowy instruktor Metody Butejki, terapeuta miofunkcjonalny (AOMT), terapeuta Empathy Dolls®, terapeuta ręki, instruktor masażu Shantala, doradca noszenia ClauWi®, autor książek „Barwy Świata”, „Kręć się, biegaj, baw się z nami. Zestaw kart do terapii integracji sensorycznej”, „Dzieciaki naśladują zwierzaki- zestaw kart do terapii integracji sensorycznej”, "Boję się owoców"; autor artykułów ukazujących się na ogólnopolskich portalach, jak również w Magazynie Together, Food Forum i Wychowanie w przedszkolu. Współautor książek. Autor szkoleń „Wybiórczość pokarmowa o podłożu sensoryczno-motorycznym”, "Awersje pokarmowe u dzieci", „Nadwrażliwość dotykowa w sferze orofacjalnej”, „Nadmierne ślinienie się-techniki terapeutyczne”. Współautor szkolenia „Karmienie małego dziecka w aspekcie logopedycznym” oraz "Trudności w karmieniu i jedzeniu.
  • Author
    Kinga Stolarska Psycholog, terepautka Integracji Sensorycznej, terapeutka Integracji Bilateralnej, absolwentka Studium Porozumienia Bez Przemocy (NVC)
    • Czytaj więcej

      • Z wykształcenia jestem psychologiem - z zamiłowania terapeutką Integracji Sensorycznej. Terapią oraz diagnozą procesów przetwarzania sensorycznego zajmuje się od 2013 roku, nieustannie zdobywając doświadczenie na sali terapeutycznej oraz uzupełniając swoją wiedzę na licznych kursach i szkoleniach. Aktualnie poza działalnością diagnostyczną w ramach Pracowni Kontakt, prowadzę terapię w Niepublicznej Poradni Wspomagania Rozwoju “Po Drodze” w Gdańsku. Prywatnie jestem mamą trójki dzieci, właścicielką owczarka australijskiego, fanką jogi, spacerów po lesie i dobrej książki.
  • Author
    Bożenna Odowska-Szlachcic Oligofreno i tyflo pedagożka, logopedka zaburzeń rozwojowych i neurorozwojowych, logopedka medialna, terapeutka integracji sensorycznej, oraz funkcji wzrokowych
    • Czytaj więcej

      • Prowadziła praktyki dla słuchaczy Pomagisterskiego Studium Logopedycznego UW. Autorka pierwszej polskiej książki dotyczącej integracji sensorycznej a także wielu innych publikacji z zakresu SI a także wpływu zaburzeń sensorycznych na rozwój mowy i jej zaburzenia. Prowadzi szkolenia trzeciego stopnia dla terapeutów SI. Prelegentka na branżowych konferencjach i sympozjach. W 2016 roku redaktorka naczelna Kwartalnika Integracja Sensoryczna Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. W 2017 roku redaktorka prowadząca Forum Logopedy poświęconego w całości integracji sensorycznej. Od 2024 r rozpoczęła współpracę z redakcją dwumiesięcznika Integracja Sensoryczna w Praktyce.

RADA PROGRAMOWA

  • Author
    dr Ewa Bartelmus Wykładowca anatomii, ginekologii i położnictwa w fizjoterapii, masażu. Autorka książki „Masaż w pediatrii – praktyczny przewodnik dla terapeutów”
    • Czytaj więcej

      • Wykładowca : Ontogenzy układu taktylnego, personalizacji algorytmu postępowania w zaburzeniach układu dotykowego, podstaw fizjoterapii w logopedii, podstaw programowania postępowania terapeutycznego w pediatrii, korekty wad postawy, anatomii, ginekologii i położnictwa w fizjoterapii, masażu. Wykładowaca Akademicki: Awf Katowice, Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie – Centrum SI Warszawa, Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu. Dyrektor i właściciel Pracowni integracji sensomotorycznej Trybik. Założyciel i koordynator działań wspierających rozwój dzieci z ASD Fundacji Metasensoria. Właściciel i Redaktor naczelny wydawnictwa TOBE. Właściciel oraz wykładowca Centrum Edukacji ,,Bartmaj,, wspierającego rozwój Fizjoterapeutów i masażystów w praktyce. Wykładowca Fundacji Incorpore Katowice Ekspert z zakresu stymulacji dotykowej. Autorka i prelegent licznych konferencji oraz publikacji naukowych dotyczących położnictwa i pediatrii. Autorka książek ,,Masaż w pediatrii – praktyczny przewodnik dla terapeutów”, „Masaż i inne techniki manualne stosowane u dzieci w zaburzeniach sensorycznych”
  • Author
    Krystyna Jacków-Sowa Terapeuta Integracji Sensorycznej i Bilateralnej
    • Czytaj więcej

      • Fizjoterapeuta, pedagog, wykładowca akademicki, Ekspert Promocji Zdrowia i Edukacji Zdrowotnej, Dyrektor Ośrodka Terapii i Wspierania Rozwoju Balans w Poznaniu.
  • Author
    Agnieszka Lemańska Pedagog specjalny, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej
    • Czytaj więcej

      • Właściciel i założyciel Centrum Twórczego Rozwoju Dziecka „Kleks”; współpracuje z Warszawskimi uczelniami, prowadząc zajęcia dydaktyczne dla studentów m.in. na APS, SWPS, UKSW.
SI

W najnowszym wydaniu:

 

WARSZTAT TERAPEUTY

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – jak je prowadzić, żeby były efektywne
Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz
 

Z GABINETU SPECJALISTY

Ćwiczenia z wykorzystaniem taśm oporowych, poduszek sensorycznych oraz piłek rehabilitacyjnych
Marta Latek-Szałkucka
 

CZYTELNICY PYTAJĄ

Czytelnicy pytają
Bożenna Odowska-Szlachcic
 

CIEKAWE FAKTY

Trudności w karmieniu u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
dr Katarzyna Bąbik
 

Co wyróżnia nasze czasopismo?

 

POKAZUJEMY AUTORSKIE ROZWIĄZANIA

eksperci dzielą się wiedzą, jak prowadzić postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne w konkretnych przypadkach zaburzeń SI na przykładach ze swojego gabinetu,

DOSTARCZAMY NARZĘDZI DO PRACY

w tym m.in. kwestionariusze wywiadu, arkusze obserwacyjne na zajęcia oraz w domu, arkusze ewaluacyjne, diety sensoryczne

ROZKŁADAMY STUDIA PRZYPADKÓW NA CZYNNIKI PIERWSZE

poznasz autorskie metody pracy z dziećmi i dorosłymi z ASD, MPD, zespołem Downa, ADHD, NI, zaburzeniami zachowania, dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami mowy/wzroku/słuchu

PREZENTUJEMY SPRAWDZONE METODY WSPIERAJĄCE TERAPIĘ SI

gotowe wskazówki jak włączyć w terapię SI teorię poliwagalną, Bilateralną Integrację, komunikację alternatywną, Metodę Ruchu Rozwijającego, sensoplastykę, stymulację bazalną, terapię taktylną, czy metodę Dennisona

POMAGAMY INTERDYSCYPLINARNIE ROZWIĄZYWAĆ PROBLEMY

pokazujemy, jak efektywnie współpracować z innymi specjalistami – dzięki temu dowiecie się Państwo aktualnych innowacyjnych możliwościach wsparcia terapii

DAJEMY MOŻLIWOŚĆ ZADAWANIA PYTAŃ

możecie Państwo skonsultować swój przypadek z naszymi ekspertami za pomocą wiadomości e-mail

Mówią o nas

LIPIEC
2024

Author
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego. Z zawodu nauczyciel i pedagog, z zamiłowania i powołania terapeuta. Ukończyła studia z zakresu terapii pedagogicznej i terapii integracji sensorycznej oraz liczne szkolenia, m.in. terapię ręki. Właścicielka gabinetu terapeutycznego Zmysłek Centrum Rozwoju i Wsparcia Dziecka, w którym prowadzi również liczne szkolenia dot. dzieci i pracy z nimi. Pisze artykuły związane z pedagogiką, terapią pedagogiczną, nauczaniem i integracją sensoryczną.

Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz

Promocja ograniczona czasowo.

close

Cennik

Dołącz do grona stałych czytelników!

Wybierz pakiet dopasowany do Twoich potrzeb

Pokazuj ceny jako:
Superpremium

Prenumerata

Superpremium

 /rok* 

/rok*

  • check_circle 6 papierowych oraz elektronicznych wydań dwumiesięcznika
  • check_circle Nieograniczony – dostęp online do strony
  • check_circle GRATIS! 1 wydanie archiwalne poprzedzające bieżący numer
  • check_circle dostęp do videoteki terapeuty – certyfikowanych webinarów z różnych obszarów pracy terapeutycznej
  • check_circle dostęp do archiwum videoteki terapeuty
  • check_circle Wygodne przedłużenie na kolejny rok – na czym polega?

NAJCZEŚCIEJ WYBIERANE

Premium

Prenumerata

Premium

 /rok* 

/rok*

  • check_circle 6 papierowych oraz elektronicznych wydań dwumiesięcznika
  • check_circle Nieograniczony – dostęp online do strony
  • check_circle GRATIS! 1 wydanie archiwalne poprzedzające bieżący numer
  • circle dostęp do videoteki terapeuty – certyfikowanych webinarów z różnych obszarów pracy terapeutycznej
  • circle dostęp do archiwum videoteki terapeuty
  • check_circle Wygodne przedłużenie na kolejny rok – na czym polega?

NAJCZEŚCIEJ WYBIERANE

Basic

Prenumerata

Basic

 /rok* 

/rok*

  • check_circle 6 elektronicznych wydań dwumiesięcznika
  • check_circle Nieograniczony – dostęp online do strony
  • check_circle GRATIS! 1 wydanie archiwalne poprzedzające bieżący numer
  • circle dostęp do videoteki terapeuty – certyfikowanych webinarów z różnych obszarów pracy terapeutycznej
  • circle dostęp do archiwum videoteki terapeuty
  • check_circle Wygodne przedłużenie na kolejny rok – na czym polega?
Light

Prenumerata

Light

 /rok* 

/rok*

  • check_circle 6 elektronicznych wydań dwumiesięcznika
  • circle Nieograniczony – dostęp online do strony
  • check_circle GRATIS! 1 wydanie archiwalne poprzedzające bieżący numer
  • circle dostęp do videoteki terapeuty – certyfikowanych webinarów z różnych obszarów pracy terapeutycznej
  • circle dostęp do archiwum videoteki terapeuty
  • check_circle Wygodne przedłużenie na kolejny rok – na czym polega?

*Cena prenumeraty nie zawiera kosztów wysyłki. Koszty wysyłki zostaną obliczone po dodaniu produktu do koszyka. Opłata doliczona jednorazowo.
Jeśli chcesz zamówić prenumeratę z dostawą poza terytorium Polski, napisz na zagranica@forum-media.pl

Na czym polega wygodne przedłużenie?

Aktualność
Korzystaj z ciągłego dostępu do portalu czy wydania papierowego. Prenumerata odnawia się automatycznie każdego roku, bez konieczności dodatkowych formalności.

Automatyzacja
Dostosowujemy treści do Twoich potrzeb. Najnowsze wydania trafiają do Ciebie automatycznie, bez dodatkowych działań z Twojej strony.

Oszczędność czasu
Zapewniamy dostawę najnowszych treści dokładnie tam, gdzie ich potrzebujesz — w formie papierowej lub cyfrowej.

Z wygodnego przedłużenia możesz zrezygnować w każdej chwili. Więcej przeczytasz w regulaminie.