Adaptacja dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w placówce przedszkolnej

WARSZTAT TERAPEUTY

Dzieci z zaburzeniami SI mają trudności w prawidłowym odbieraniu, rozumieniu oraz przetwarzaniu bodźców i informacji dostarczanych z otaczającego je świata, a także z własnego ciała, za pomocą zmysłów. Jak wobec tego małe dziecko z takimi trudnościami poradzi sobie w okresie adaptacyjnym w placówce przedszkolnej? Pytanie to z pewnością budzi wiele emocji u rodziców, nauczycieli wychowania przedszkolnego, a także u terapeutów. Prowokuje także do zadawania kolejnych: Czy można takiemu dziecku pomóc, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Przedszkole jest miejscem przepełnionym ogromem bodźców sensorycznych, dlatego stanowi duże wyzwanie dla dziecka z zaburzenia SI, zwłaszcza podczas adaptacji.

Jako rodzice, nauczyciele i terapeuci powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:

  • Pierwszy aspekt, który może mieć duże znaczenie nie tylko w procesie adaptacyjnym, ale także w codziennym funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, to liczebność grup. Mniejsze grupy samoistnie pozwalają na zredukowanie wielu bodźców oraz wielu nieprzyjemnych reakcji czy emocji, które towarzyszą każdemu dziecku szczególnie w okresie adaptacji.
  • Sam wystrój, wyposażenie oraz estetyka danej placówki mogą być sprzyjające dla dziecka z zaburzeniami SI. Stonowane kolory sali, a także zredukowana ilość zabawek i pomocy dydaktycznych to tylko przykłady spośród wielu innych możliwości techniczno-organizacyjnych, które mogą być zastosowane w placówce.
  • Zadbajmy również o zrównoważony, przystosowany dla dziecka rytm poranka, jeszcze przed wyjściem do przedszkola, a poprzedniego dnia włączmy dziecko w przygotowania swoich rzeczy: ubranek, w których wyjdzie do przedszkola, plecaka lub worka czy też przytulanki. To naprawdę wiele dla dziecka znaczy. Postarajmy się przede wszystkim o spokój. Dobrze wiemy, iż nerwowa atmosfera może zaburzyć wszelką rutynę dziecka, a szczególnie dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
  • Niewątpliwie ważną kwestią są także kwalifikacje nauczycieli pracujących w określonej placówce przedszkolnej. Trzeba zwrócić na to uwagę. Rodzic dziecka z zaburzeniami SI powinien powiadomić dyrekcję przedszkola o potrzebach, a także trudnościach, jakie wykazuje dziecko. Wielu nauczycieli wychowania przedszkolnego pracujących czynnie zawodowo posiada dodatkowe wykształcenie z zakresu integracji sensorycznej, terapii pedagogicznej czy pedagogiki specjalnej. Wówczas otworzy się furtka do dużo bardziej efektywnego odczytywania potrzeb dziecka, indywidualnego spojrzenia oraz pomocy mu w jego codziennym funkcjonowaniu.
  • Oczywiście warto zaplanować pierwsze dni adaptacji dziecka pod względem ilości godzin spędzonych w przedszkolu. Na szczęście coraz więcej placówek decyduje się na ten krok. Wówczas dzieci rozpoczynające przygodę z edukacją przedszkolną spędzają w przedszkolu na przykład dwie lub trzy godziny, następnie nauczyciel w porozumieniu z rodzicami indywidualnie wydłuża czas pobytu dziecka.
  • Ponadto niezwykle wspierające w tym czasie, szczególnie dla dziecka z zaburzeniami SI, może być przygotowanie przez wychowawcę spersonalizowanego zaproszenia dla dziecka z przypis...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI