Dział: WARSZTAT TERAPEUTY

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Ćwiczenia na drabince – inspiracje terapeuty

Układ przedsionkowy to jeden z najważniejszych układów wpływających na funkcjonowanie człowieka. Jego stymulacja jest niezbędna zwłaszcza w sytuacji, kiedy dziecko ma trudności z akceptowaniem różnych rodzajów ruchu. Tego typu aktywności wpływają pozytywnie na wzmocnienie napięcia mięśniowego, poprawiają koordynację, panowanie nad ciałem oraz planowanie ruchu. Konieczne jest więc uwzględnianie tego typu ćwiczeń w trakcie prowadzonej z dzieckiem terapii. Trzeba mieć świadomość, że sala terapeutyczna powinna być wyposażona w takie sprzęty, jak drabinka, drążek czy ławeczka gimnastyczna. Pozwoli to na urozmaicenie prowadzonych zajęć i da dziecku szansę na budowanie nowych doświadczeń przedsionkowych.

Czytaj więcej

Integracja sensoryczna w codziennych aktywnościach fizycznych i domowych

W obliczu rosnącej świadomości na temat znaczenia integracji sensorycznej dla rozwoju dziecka coraz więcej rodziców i opiekunów staje przed wyzwaniem odpowiedniego planowania aktywności dodatkowych, które będą nie tylko źródłem ruchu i rozwoju, ale też zaspokoją indywidualne potrzeby sensoryczne ich pociech. Ten artykuł ma na celu przybliżenie koncepcji świadomego doboru zajęć rozwojowych wspierających integrację sensoryczną. Należy podkreślić przy tym znaczenie zrozumienia profilu sensorycznego dziecka – swoistego „okablowania układu nerwowego”, które determinuje, w jaki sposób dziecko odbiera i reaguje na bodźce z otoczenia. Zajmiemy się tutaj nie tylko identyfikacją tych unikalnych potrzeb sensorycznych, ale również wskażemy konkretne środki do ich realizacji, które będą w harmonii z codziennym funkcjonowaniem i systemem wartości całej rodziny.

Czytaj więcej

Skuteczny terapeuta integracji sensorycznej, czyli jak uniknąć terapeutycznych gaf

Choć było to dawno, bo ponad 20 lat temu, to doskonale pamiętam swoje pierwsze kroki, które stawiałam jako świeżo upieczony terapeuta integracji sensorycznej. Miałam olbrzymie szczęście pracować wówczas u boku wspaniałej terapeutki, która zawsze była na wyciagnięcie ręki i niezwykle chętnie dzieliła się ze mną swoją gigantyczną wiedzą i ogromnym doświadczeniem. Jestem jej za to niezmiernie wdzięczna. Gdy trzeba było, dodawała mi odwagi, innym razem poskramiała mój młodzieńczy wówczas entuzjazm. Uczyła cierpliwości, prowokowała do uważności, analizy i wyciągania wniosków. Dbała o to, by mniejsze i większe błędy, które przecież wszyscy popełniamy, nie stały się moim nawykiem. Pokazała, jak ważne jest, by nie popaść w rutynę, by od czasu do czasu zwątpić w swoje działanie, a przez to dać sobie czas i możliwość zauważania ewentualnych błędów, a co ważniejsze – naprawienia ich. Taki superwizor to skarb. Dziś sama jestem superwizorem i pełnymi garściami czerpię z tamtych doświadczeń.

Czytaj więcej

Wady postawy u dzieci – jak ćwiczyć w domu

Do mojego gabinetu trafiają pacjenci, u których można stwierdzić niewielką wadę postawy lub osłabione napięcie mięśniowe. Nie dla wszystkich dzieci wskazana jest terapia w gabinecie. Wzmocnienie mięśni to często długotrwały proces, wiążący się z kosztami oraz czasem poświęconym na dojazd oraz zajęcia. Często zadaję moim pacjentom ćwiczenia, które nie są „ciekawe”, ale bardzo efektywne w procesie leczenia. Zależy mi przede wszystkim na bardzo szczegółowej pracy mięśniowej, dlatego potrzebna jest współpraca rodziców i ich aktywne uczestnictwo podczas zajęć. Te ćwiczenia przede wszystkim dotyczą skolioz. Precyzja wykonania i zrozumienie swojej wady to kluczowe elementy leczenia.

Czytaj więcej

Odruchy wczesnodziecięce i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka

Odruchy wczesnodziecięce pomagają dziecku opanować umiejętności ruchowe oraz dają możliwość prawidłowego reagowania w odpowiedzi na bodźce sensoryczne. Niestety, im dłużej są z dzieckiem, tym powodują więcej nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Warto przyjrzeć się kilku odruchom, żeby wiedzieć, co powinno powodować „zapalenie się u nas czerwonej lampki” i wpłynąć na dodatkowe konsultacje np. u terapeuty odruchów wczesnodziecięcych.

Czytaj więcej

Ćwiczenia lewopółkulowe i ich wpływ na rozwój dziecka

W dzisiejszych czasach dzieci wychowują się w obecności ekranów i tabletów. Są też narażone na ogromne ilości bodźców pochodzących z elektroniki czy grających i świecących zabawek. Te przedmioty stymulują prawą półkulę mózgu, wpływając na jej dominację. Deficyty funkcji lewej półkuli objawiają się trudnościami z odbiorem i tworzeniem przekazów językowych, zaburzeniami dominacji stronnej ciała, dysleksją, trudnościami szkolnymi w nauce czytania, liczeniu, zaburzoną percepcją wzrokową (dostrzeganiem szczegółów) czy zaburzonym logicznym myśleniem i analizowaniem.

Czytaj więcej

Adaptacja dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w placówce przedszkolnej

Dzieci z zaburzeniami SI mają trudności w prawidłowym odbieraniu, rozumieniu oraz przetwarzaniu bodźców i informacji dostarczanych z otaczającego je świata, a także z własnego ciała, za pomocą zmysłów. Jak wobec tego małe dziecko z takimi trudnościami poradzi sobie w okresie adaptacyjnym w placówce przedszkolnej? Pytanie to z pewnością budzi wiele emocji u rodziców, nauczycieli wychowania przedszkolnego, a także u terapeutów. Prowokuje także do zadawania kolejnych: Czy można takiemu dziecku pomóc, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Czytaj więcej

Adaptacja przestrzeni domowej w procesie terapii zaburzeń SI

Integracja sensoryczna jest kluczowym procesem w rozwoju każdego dziecka. Ten artykuł zabierze czytelników w podróż adaptacji dziecka z profilem sensorycznym „poszukiwacza bodźców sensorycznych” w środowisku domowym. Dziecko o takim profilu może przypominać postać Tygryska z bajki, który jest pełen energii, ciągle w ruchu, biega, skacze, przewraca się, szukając silnych bodźców sensorycznych. Jest to profil łatwo zauważalny zarówno wizualnie, jak i słuchowo. Aktywne poszukiwanie bodźców przez dziecko stanowi wyzwanie dla rodziny, ale jednocześnie otwiera możliwości na zbudowanie środowiska wspierającego jego rozwój.

Czytaj więcej

Dziecko z zaburzonym rozwojem mowy i zaburzeniami integracji sensorycznej. Case study

W sierpniu 2023 r. otrzymałam prośbę o konsultację w sprawie opóźnionego rozwoju mowy u dziewczynki w wieku 3 lat i 3 miesięcy. Z dodatkowych informacji przed pierwszym spotkaniem z Blanką wiedziałam, że jest nadruchliwa, wykazuje zaburzenia SI oraz że badanie słuchu wyszło prawidłowo. W dalszej części artykułu przedstawiam opis przypadku wraz z podaniem podjętego działania terapeutycznego.

Czytaj więcej

Polisensoryczny program stymulacji sfery oralnej, czyli zbiór aktywności, zabaw i stymulacji do wykorzystania w warunkach gabinetowych i domowych

„Moje dziecko wszystko bierze do buzi”, „Moja córka zgryzła już wszystkie puzzle w domu”, „Nauczycielki skarżą się, że syn niszczy wszystkie zabawki w przedszkolu, ponieważ wszystko bierze do buzi”, „On zjada kołnierzyki od koszulek”, „Mój syn żuje troczki od odzieży”… Czy już to gdzieś słyszeliście? Jestem przekonana, że tak. Dzieci, które bez przerwy coś gryzą, żują, oblizują, to częsty obrazek w naszych gabinetach. Ostatnio, przygotowując materiały do kolejnego szkolenia, odkryłam, że mam całkiem sporą kolekcję przeróżnych programów terapeutycznych właśnie dla dzieciaków z dużą podwrażliwością sensoryczną w obrębie sfery oralnej. Spróbowałam zebrać w jednym miejscu maksymalnie dużo pomysłów na polisensoryczną stymulację sfery oralnej, żeby w przyszłości ułatwić sobie pracę i ewentualnie móc podzielić się tymi pomysłami z innymi terapeutami. Tak powstał pomysł na stworzenie czegoś w rodzaju polisensorycznego programu sfery oralnej.

Czytaj więcej

Pomoce i gadżety dla lepszego funkcjonowania dziecka w szkole

Szacuje się, że nawet 30% dzieci w wieku szkolnym prezentuje zaburzenia integracji sensorycznej. Liczba ta nie jest doszacowana, ponieważ nie mamy możliwości pomiarowych dotyczących liczby dzieci z zaburzeniami sensorycznymi w środowisku szkolnym. Jak realnie pomóc im w funkcjonowaniu w szkolnej przestrzeni?

Czytaj więcej