Czytelnicy pytają

CZYTELNICY PYTAJĄ

Na pytania odpowiada: Bożenna Odowska-Szlachcic

Jakie niepożądane zachowania występują najczęściej u dzieci na skutek zaburzeń procesów przetwarzania sensorycznego? 

Nie tylko u niemowląt, ale też u starszych dzieci pojawiają się zaburzenia procesów samoregulacji. Obejmują nie tylko cykl czuwania i snu, ale także różne komponenty związane z adaptacją układu nerwowego do wymagań środowiska. Samoregulacja ma za zadanie osiągnięcie i utrzymanie stanu gotowości organizmu do określonych warunków i sytuacji w otoczeniu. Zaburzenia w funkcjonowaniu tego mechanizmu mają istotny wpływ na nieprawidłowe kształtowanie się procesów przetwarzania sensorycznego. Wówczas pojawiają się u dzieci nieadaptacyjne reakcje na otaczające środowisko i na konkretne bodźce sensoryczne. Ich natężenie i specyfika związane są ze zbyt dużą lub – przeciwnie – ze zbyt małą zewnętrzną stymulacją układu nerwowego. Zwykle reakcje te stanowią zapowiedź lub kontynuację niepożądanych zachowań u dziecka. 

Oto przykłady takich reakcji i zachowań uwarunkowanych sensorycznie:

  • unikanie bliskości fizycznej,
  • nieadekwatny do sytuacji poziom aktywności ru­­chowej,
  • silna potrzeba dostarczania sobie tych samych bodźców sensorycznych np. poprzez podskakiwanie w miejscu, kiwanie się czy wpatrywanie się w źródło światła, 
  • odcinanie się od zewnętrznych, określonych bodźców słuchowych i wzrokowych poprzez zasłanianie sobie dłońmi uszu, oczu czy zatykanie nosa,
  • ucieczki na oślep i szukanie kryjówki, zwykle ciasnej,
  • przejawy agresji fizycznej i werbalnej,
  • frustracja,
  • nieposłuszeństwo. 
     

W przypadku występowania takich zachowań niezbędna jest konsultacja u terapeuty integracji sensorycznej, a być może także u psychologa. 

W procesie diagnozowania zaburzeń SPD istotne jest, aby rodzice, opiekunowie i nauczyciele potrafili określić specyfikę trudnych i problematycznych zachowań w nowym otoczeniu. Nie powinni jednak pochopnie ich oceniać i z góry traktować jako opozycyjno-buntowniczych czy też przejawów nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. 

Należy pamiętać, że wpływ na zachowanie dziecka ma również jego dojrzałość społeczno-emocjonalna, temperament i środowisko. 

Co to są kotwice sensoryczne i jaką pełnią funkcję?
...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem


Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne od ekspertów – praktyków. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi w każdym wieku.

170 artykułów online
3 lata doświadczenia
Dostęp online i offline
16 numerów archiwalnych
9 filmów w ramach videoteki terapeuty
20 autorów – specjalistów
INTEGRACJA SENSORYCZNA W PRAKTYCE • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI