Proszę o poradę dotyczącą dziecka, które ma 10 lat. Dziecko z zaburzeniami czucia głębokiego stymuluje się, gryząc gumkę do mazania, ołówek, kredki, nożyczki. Zastosowano gryzak logopedyczny, ale jest nieskuteczny, ponieważ chłopiec nie chce go używać. Proszę o radę, jak jeszcze można pomóc chłopcu.
Dziecko 10-letnie jest już bardzo duże i korzystanie z gryzaków logopedycznych nie jest dla niego w żaden sposób atrakcyjne, a może przyczynić się tylko i wyłącznie do tego, że będą na niego zwracali uwagę rówieśnicy. Konieczne byłoby na początku przeprowadzenie konsultacji z logopedą i neurologopedą. Warto, żeby w sytuacji domowej rodzice stosowali masaż logopedyczny lub inny masaż dociskowy w obrębie jamy ustnej. Stymulacja może odbywać się również z wykorzystaniem szczoteczki elektrycznej. Rodziców można poprosić, aby dziecko do szkoły dostawało twarde przekąski, takie jak: orzechy, marchewka, jabłka. Jeśli wkładanie przedmiotów do ust jest bardzo problematyczne, można umówić się z dzieckiem, że na zajęciach będzie żuło gumę.
Należy zaproponować rodzicom, aby dziecko dostawało np. mrożone owoce do ssania po ciepłym posiłku – będzie to stymulacja termiczna w obrębie jamy ustnej. Sprawdza się także dotykanie twarzy ciepłymi i zimnymi przedmiotami.
Dziewczynka 4-letnia podczas diagnozy na niektóre wykonywane aktywności reagowała, mówiąc, to jest jej ulubiona zabawa (huśtanie w hamaku, przypinanie klamerek, układanki). Nawet gdy weszła do innej sali, w której nigdy nie była, mówiła, że to jej ulubiona sala. Dziewczynka zawieszała się podczas obserwacji. Czy może to świadczyć o niepełnosprawności intelektualnej?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Dzieci, kiedy są czymś bardzo mocno zainteresowane lub są otwarte na nowe znajomości, również z osobami dorosłymi, bardzo entuzjastycznie podchodzą do zajęć. Mogą mówić, że coś jest piękne, że uwielbiają te zabawy, tę salę, panią prowadzącą, nawet jeśli jest to ich pierwsze spotkanie. Zajęcia z integracji sensorycznej zwykle są też prowadzone w salach zawierających wiele ciekawych sprzętów, których zazwyczaj dzieci nie znają z innych miejsc, więc są one dla nich niezwykle interesujące.
Jeśli natomiast chodzi o zawieszanie się, to może ono wynikać z zaburzeń koncentracji lub np. z zaburzeń związanych ze zmysłem słuchu – dziecko wtedy przesadnie się koncentruje na dźwiękach pojawiających się w otoczeniu i można odnieść wrażenie, że nie reaguje na polecenia, które są do niego kierowane. Dziewczynka może mieć również problem z przetwarzaniem kierowanych do niej poleceń. Jeśli polecenie jest zbyt rozbudowane lub skomplikowane, to ona go nie rozumie i może wówczas w ogóle nie zwracać na nie uwagi.
Przedstawione objawy nie wskazują jednoznacznie na niepełnosprawność intelektualną czy inne zaburzenia. Jeśli jednak ma Pani wątpliwości i pewne zachowania niepokoją Panią, to warto zrobić bardziej szczegółowy wywiad z rodzicem i sprawdzić, jak przebiegała ciąża i poród oraz czy nie pojawiały się jakieś opóźnienia w zakresie rozwoju psychoruchowego. Jednocześnie można poprosić o wykonanie diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Oni mają zazwyczaj baterie sprawdzające, w jaki sposób przebiega rozwój poznawczy i są w stanie ocenić, w jakiej sferze pojawiają się zaburzenia. Konieczne byłoby również przeprowadzenie badania słuchu i wzroku oraz skierowanie dziecka do neurologa. Z takim pakietem badań będzie miała Pani pewność, że np. dziecko nie ma zaburzeń dodatkowych czy problemów medycznych i konieczne jest skupienie się na tym, aby wesprzeć jego układ nerwowy, który zapewne nie jest dojrzały. W sytuacji kiedy wyjdą jakieś trudności współwystępujące, należy ustalić, jakie formy działań terapeutycznych należy podjąć z dzieckiem, żeby jak najlepiej wesprzeć jego rozwój.
Na czym przede wszystkim powinna opierać się praca z dzieckiem podwrażliwym? Wiem, że ogólnie opieramy się na stymulacji przedsionkowo-proprioceptywnej ze zmienną modalnością zadań z pozostałych zmysłów. Czy coś jeszcze? Czy dostarczanie w czasie sesji po prostu intensywnych bodźców sprawi, że dziecko zacznie lepiej rejestrować bodźce i zwiększy próg pobudzenia?
Tak naprawdę bardzo du...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem