POLECAMY
Wrażliwe miejsca na ciele mają zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Punkty erogenne znajdują się nie tylko na narządach płciowych, ale również w innych miejscach w obrębie naszego ciała. U kobiet stanowią około 15% powierzchni ciała, a u mężczyzn – 3%. Pierwsze oznaki onanizmu dziecięcego możemy zaobserwować już w okresie niemowlęcym i dotyczy on głównie płci żeńskiej. Onanizm dziecięcy związany jest z naturalną tendencją dzieci do powtarzania czynności sprawiających im przyjemność, nie ma kontekstu seksualnego. Nieocenioną wartością diagnostyczną onanizmu niemowlęcego jest możliwość obserwacji dziecka przez lekarza w trakcie epizodu bądź nagranie wideo dostarczone przez rodziców bądź opiekunów dziecka. Onanizujące się niemowlęta najczęściej podejrzewane są o padaczkę, nawracające bóle brzucha, kolki, proksymalne dyskinezy i dystonie. Bardzo często onanizm dziecięcy u niemowląt jest mylony wśród specjalistów z padaczką, ponieważ pojawiają się takie objawy, jak:
- zaciskanie dłoni,
- nieregularny oddech,
- rozdrażnienie,
- wyczerpanie po zakończeniu czynności.
U niemowląt leżących onanizm przypomina napady zgięciowe. Dłonie niemowlęcia są zwykle zaciśnięte w pięści, zaś kończyny dolne mocno przywiedzione i zgięte w stawach biodrowych, krzyżują się. Kiedy dziecko jest już w stanie siedzieć, wykorzystuje do masturbacji podłogę lub krzesło, ocierając się o nie lub wykonując rytmicznie niewielkie ruchy unoszenia i opuszczania miednicy. Dla wzmocnienia doznań dziecko może siadać na zabawkach. Gdy zaczyna chodzić, większą rolę zaczyna odgrywać ręczna stymulacja narządów płciowych. Diagnostykę w kierunku padaczki należy zawsze przeprowadzić w sytuacji, gdy epizody zdarzają się w trakcie snu, dochodzi u dziecka do utraty świadomości lub sinienia, dziecko nie rozwija się prawidłowo.
|
Masturbację w wieku dziecięcym możemy podzielić na:
|
Masturbacja rozwojowa najczęściej nie budzi niepokoju, wynika ona z ciekawości, odkrywania swojego ciała, dotykania swojego ciała – dziecko odkrywa, że dotykanie swojego ciała, a w szczególności w strefach erogennych, dostarcza przyjemności. Stanowi najczęstszy rodzaj masturbacji, staje się przyczyną porad oraz konsultacji indywidualnych.
Tabela 1. Różnicowanie onanizmu dziecięcego z padaczką
| Napady padaczkowe | Onanizm dziecięcy | |
| Wiek występowania | Różny | Zwykle między 3 m.ż. a 3 r.ż. |
| Płeć | Równa częstość u dziewczynek i u chłopców | Głównie u dziewczynek |
| Obecność zaburzeń świadomości | Zazwyczaj tak | Nie |
| Objawy wegetatywne: zaczerwienienie się, pocenie się |
Zazwyczaj nie | Tak |
| Występowanie sinicy | Możliwe | Nie |
| Niechęć dziecka do przerwania czynności |
Dziecko jest zwykle nieprzytomnie i zazwyczaj nie reaguje na głos opiekunów | Tak – dziecko jest rozdrażnione, sprzeciwia się |
| Występowanie epizodów podczas snu | Często | Nie |
| Prowadzi do opóźnienia rozwoju umysłowego | Zazwyczaj tak | Nie |
Masturbacja eksperymentalna dotyczy bardzo często dzieci pobudzonych, które potrzebują dużej liczby wrażeń i mocnych doznań. Taki rodzaj masturbacji może być groźny dla dziecka, dlatego że bardzo często związana jest ona z eksperymentowaniem z użyciem różnego rodzaju przedmiotów. Ten rodzaj stymulacji wymagaj natychmiastowej konsultacji z psychologiem, lekarzem. W tym wypadku również z dzieckiem należy jak najszybciej pracować terapeutycznie pod okiem psychologa, ponieważ może dojść do uszkodzenia ciała.
Masturbacja instrumentalna jest najbardziej niepokojącym rodzajem stymulacji, w której motywacją jest zaspokojenie potrzeby innej niż doznania związane z przyjemnością. Ten rodzaj stymulacji dotyczy bardzo często dzieci z doświadczeniem traumy. Spotykamy ją u dzieci zaniedbanych emocjonalnie, często wykorzystywanych, smutnych, lękowych, niemogących zasnąć, miewających koszmary. Bardzo często ten rodzaj masturbacji może trwać latami, dziecko w ten sposób próbuje odreagowywać pewne sytuacje z przeszłości. Tutaj bardzo ważna jest praca psychologa oraz podjęcie natychmiastowych działań terapeutycznych, aby u dziecka zniwelować poziom lęku i traumy. Masturbacja w tym wypadku pełni funkcję narzędzia, jest elementem radzenia sobie z emocjami, regulowania emocji, a celem jest likwidacja nieprzyjemnego stanu – deprywacji emocjonalnej.
Kluczową rolę w onanizmie dziecięcym stanowi diagnostyka
|
Możemy wyróżnić pewne sytuacje, które mogą predysponować do wystąpienia onanizmu dziecięcego
|
Postępowanie diagnostyczne
Na etapie wstępnym (pierwszy etap) aż do ustalenia prawidłowego rozpoznania ważne jest:
- stwierdzenie, że wyniki badań neurologicznych są w normie,
- dobre rozumienie informacji otrzymanych od rodzica,
- wykorzystanie dokumentacji filmowej dostarczonej przez rodzica,
- zebranie wywiadu pochodzącego od rodzica, opiekuna,
- zebranie wyników badań psychologicznych i medycznych,
- zebranie dokumentacji filmowej epizodów masturbacji.
Wywiad powinien obejmować:
- szczegółową historię życia dziecka z perspektywy zdrowia i choroby, począwszy od narodzin do chwili obecnej,
- opis problemów dziecka,
- zachowań masturbacyjnych,
- sytuacje, w których masturbacja występuje,
- objawy towarzyszące masturbacji,
- określenie momentu początkowego masturbacji,
- długość trwania epizodów masturbacyjnych,
- częstość występowania masturbacji,
- stosunek masturbacji do zwykłej aktywności dziecka, nauki i relacji z rówieśnikami.
Należy zastanowić się nad tym, co występuje przed powstaniem tych zachowań, jak również jaka jest reakcja otoczenia. Bardzo ważne jest budowanie spokojnej atmosfery w domu pomiędzy wszystkimi członkami rodziny, wprowadzenie stałego rytmu dnia bez względu na dzień tygodnia. Częścią badania medycznego powinna być na tym etapie krótka rozmowa kliniczna z dzieckiem, treściowo i formalnie adekwatna do jego wieku, przydatna dla nawiązania kontaktu, przygotowania małego pacjenta do planowanych badań i uzyskania niezbędnych informacji.
Drugi etap postępowania diagnostycznego rozpoczynają specjaliści, którzy upewniają się, że występujące u dziecka objawy są masturbacją rozwojową. Na tym etapie ważne jest określenie, czy masturbacja ma charakter normatywny czy pozanormatywny – problematyczny.
Diagnoza po zakończeniu etapu drugiego powinna określać:
- typ masturbacji,
- rodzaj masturbacji nienormatywnej,
- przyczyny i mechanizmy powstania masturbacji,
- zasoby i ograniczenia dziecka, w których funkcjonuje, w tym systemu rodzinnego,
- plan interwencji: edukacja, terapia indywidualna, oddziaływanie systemowe.
Drugi etap postępowania diagnostycznego bazuje na etapie pierwszym, ale jest uzupełniony o wywiad, który na tym etapie jest wywiadem pogłębionym.
Zagadnienia, które powinny być przedmiotem wywiadu z rodzicami lub opiekunami (jeśli nie pojawiły się na etapie wstępnym), są następujące:
- warunki przebiegu ciąży, porodu i połogu,
- choroby, urazy, operacje, hospitalizacje, rozstania z opiekunami (wynikłe z leczenia, rehabilitacji),
- warunki i przebieg rozwoju seksualnego we wczesnym, średnim i późnym dzieciństwie (źródła kształtowania się seksualności z uwzględnieniem sfer jej rozwoju),
- przynależność dziecka do określonego typu środowiska kształtującego jego seksualność.
Wyniki diagnozy prowadzą do rozmowy z psychologiem–seksuologiem oraz obserwacji klinicznej dziecka. Psycholog–seksuolog może w procesie diagnostycznym wspomóc się wykorzystaniem innych kwestionariuszy i skal psychologicznych. Po wykonaniu tych działań przedstawia przyczyny oraz mechanizm powstania problemu, przedstawia również plan interwencji.
Działania
Rozważając i zagłębiając się w temat związany z onanizmem dziecięcym, zastanawia mnie kwestia korelacji onanizmu z integracją sensoryczną. Na pewno dobrze jest wdrożyć działania z zakresu:
- terapii behawioralnej – terapia behawioralna w opracowaniach statystycznych jest najczęściej polecanym sposobem działań w tym obszarze, jej celem jest zmiana negatywnych zachowań poprzez ich całkowicie usunięcie lub przekierowanie czynności na inną,
- spotkania pacjent/dziecko–specjalista, chodzi o spotkania z psychologiem (psychoterapia) bądź też seksuologiem.
Publikacje podają, że przyczyną pierwotną onanizmu jest najczęściej infekcja układu moczowo-płciowego, na którą nakładają się dodatkowo specyficzne potrzeby sensoryczne dziecka oraz problemy z dystrybucją napięcia mięśniowego. Dobrze jest wdrożyć zalecenia w postaci diety sensorycznej dla danego dziecka, stymulując najczęściej układ przedsionkowy i priopriocepcję. W kontekście terapii integracji sensorycznej możemy jednak dostymulować ten system po to, aby dziecko poczuło lepiej swoje ciało i miało jego lepszą świadomość.
Bibliografia:
- Beisert M., Masturbacja dziecięca od diagnozy do interwencji, PWN, Warszawa 2022.
- Casteels K., Wouters C., Van Geet C. et al., Video reveals selfstimulation in infancy, „Acta Paediatr.” 2004.
- Fleisher D.R., Morrison A., Masturbation mimicking abdominal pain or seizures in young girls, „J Pediatr.” 1990.
- Heitman K.A., Azhar S.D. et al., Onanism in infancy and early childhood – diagnosis, differentia l diagnosis and management, „Med.” 2010.
- Kraśniej-Dębkowska A., Joźwiak S., Onanizm w okresie niemowlęcym i wczesnodziecięcym – rozpoznanie, różnicowanie i leczenie, „Child Neurology” 2016, 25(51).
- Nawrot-Borowska M., Seksualność dziecka i „tajemne grzechy młodości” w świetle poradników z drugiej połowy XIX wieku i początku XX. Zarys problematyki, „Literatura Copernicana” 2017, 3(23).
- Nechay A., Ross L.M., Stephenson J.B. et al., Gratification disorder („infantile masturbation”). A review, „Arch Dis Child” 2004.
- Shuper A., Mimouni M., Problems of differentiation between epilepsy and non-epileptic paroxysmal events in the first year of life, „Arch Dis Child” 1995.
- Unal F., Predisposing factors in childhood masturbation in Turkey, „Eur J Pediatr.” 2000.