Ćwiczenia na platformie – inspiracje i pomysły

Z GABINETU SPECJALISTY

Układ przedsionkowy jest jednym ze zmysłów bliskich, co oznacza, że jego prawidłowe funkcjonowanie przyczynia się do właściwego rozwoju dziecka i wpływa na osiąganie przez nie wszystkich istotnych umiejętności. Mówi się nawet o tym, że nie ma terapii integracji sensorycznej bez ćwiczeń przedsionkowych. W każdym gabinecie znajduje się sprzęt dedykowany właśnie do stymulowania układu przedsionkowego. Najbardziej rozpoznawalna i znana wszystkim terapeutom jest platformowa podwieszana. Poniżej przedstawiono propozycje aktywności wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób można je wykonać z dzieckiem.

Na platformie podwieszanej wykonuje się przede wszystkim ruch liniowy. Istnieje jednak również możliwość zawieszenia jej na jednym haku, co spowoduje wprowadzanie dziecka w ruch obrotowy. Należy jednak pamiętać, że o ile ten pierwszy ma działanie wyciszające, to ten drugi rodzaj ruchu pobudza układ nerwowy. Koniecznie trzeba pamiętać o tym, że wszystkie ćwiczenia, które proponujemy dziecku, powinny być dostosowane do jego potrzeb i umiejętności oraz zgodne z indywidualnymi predyspozycjami rozwojowymi. Kluczowe jest postawienie właściwiej diagnozy i takie dobranie ćwiczeń, aby były one adekwatne do zauważonych trudności dziecka. Dla bezpieczeństwa, warto pod platformą umieścić materac. 

Oprócz platformy będą potrzebne również inne pomoce, które sprawią, że wykonywane ćwiczenia nabiorą atrakcyjności. Warto również mieć świadomość, że dzieci lubią, kiedy aktywnościom towarzyszy jakaś ciekawa historia, najlepiej baśniowa, w której ćwiczenia są traktowane jako wyzwania pozwalające znaleźć skarb czy kogoś uratować. Dobrze, żeby taka historia była zgodna z zainteresowaniami dziecka. Wtedy zdecydowanie łatwiej jest dziecku wykonywać ćwiczenia. 

I. Ćwiczenia w siadzie skrzyżnym na platformie

1 Zabawy z klamerkami. Dziecko siedzi skrzyżnie na platformie, a terapeuta podaje mu spinacze do bielizny. Zadaniem dziecka jest przypinanie spinaczy prawą ręką do lewej liny, i odwrotnie. Dzięki temu możliwe będzie doskonalenie umiejętności przekraczania linii środka ciała. Kiedy już na każdej linie będzie odpowiednia (ustalona wcześniej) liczba spinaczy, dziecko odwraca się tyłem i próbuje je ściągnąć. Prawa ręka ściąga spinacze po lewej stronie, i odwrotnie. To ćwiczenie ma na celu:

  • doskonalenie chwytu pęsetowego,
  • doskonalenie ­mechanizmów rów­­noważnych,
  • doskonalenie umiejętności przekraczania linii środka ciała,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • kształtowanie mechanizmów związanych z planowaniem motorycznym.
     

Ćwiczenie można zmodyfikować, wprowadzając np. dodatkowe pojemniki, do których dziecko będzie wrzucało ściągnięte spinacze. Spinacze mogą mieć różną wielkość oraz zróżnicowane faktury, co wpłynie na stymulację dotykową. Jeśli natomiast mechanizmy równoważne są prawidłowe, to można poprosić dziecko, żeby wykonało to ćwiczenie w klęku lub pozycji stojącej. 

2 Zabawy ze szczypcami. Dziecko w siadzie skrzyżnym otrzymuje np. kasztany do umieszczenia w pojemniku. Można ustawić przed dzieckiem trzy pojemniki i poprosić o to, żeby w każdym z nich znalazła się taka sama liczba kasztanów. Dziecko na zmianę wrzuca kasztany raz prawą, a raz lewą ręką, a w trakcie wrzucania do pojemników przelicza kasztany. Terapeuta delikatnie porusza huśtawką. Jeśli dziecko ma duże problemy z utrzymaniem równowagi, warto usiąść z tyłu w celu asekuracji. Ćwiczenie to ma na celu:

  • doskonalenie chwytu szczypcowego,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych (przeliczanie elementów, wprowadzenie pojęcia „po równo”),
  • doskonalenie mechanizmów równoważnych.
     

Modyfikacja ćwiczenia może polegać na tym, że dziecko będzie miało np. kulki do umieszczenia w butelce lub w słoiku. Ćwiczenie może na początku zostać wykonane tylko z wykorzystaniem ręki dominującej, zwłaszcza w sytuacji, kiedy obserwujemy osłabione umiejętności z zakresu małej motoryki. 

3 Zbijanie balonów. Dziecko siedzi na platformie w siadzie skrzyżnym przodem do wykonywanego ruchu. Po obu stronach platformy umieszczone zostają balony. Dziecko w rękach trzyma paletkę. Jego zadaniem jest uderzanie w balon umieszczony przed nim, gdy huśtawka huśta się do przodu, i uderzanie w balon znajdujący się z tyłu, gdy huśtawka huśta się do tyłu. Ćwiczenie może być wykonane z użyciem obu rąk na zmianę. Ma ono na celu:

  • doskonalenie mechanizmów równoważnych,
  • przekraczanie linii środka ciała,
  • rozwój mechanizmów stabilizacji,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności planowania motorycznego.
     

Ćwiczenie można zmodyfikować poprzez poproszenie dziecka o zmianę pozycji (klęk lub pozycja stojąca), wprowadzenie innego narzędzia do uderzania balonów (np. packa na muchy) oraz umieszczenie innych przedmiotów niż balony na platformie, np. piłeczki, woreczki wypełnione piaskiem, grochem, soczewicą, ulubione maskotki dziecka. 

4 Stymulacja węchowa na platformie. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Terapeuta umieszcza przed nim 3–4 pojemniki z wacikami nasączonymi olejkami zapachowymi oraz tyle samo obrazków. Zadaniem dziecka jest rozpoznawanie zapachów i dopa...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI