Konieczne jest podjęcie takich aktywności, które będą wpływały pozytywnie na rozwój naszego mózgu. Znajdujące się w mózgu komórki nerwowe oddziałują na wszystkie funkcje, które zachodzą w naszym organizmie. Dzięki nim jesteśmy w stanie oddychać, nasze serce bije, trawimy pokarmy. Oczywiście to tylko kwestie fizjologiczne, a przecież każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że dzięki temu, iż nasz mózg jest podzielony na poszczególne płaty, jesteśmy w stanie wykonywać wiele rzeczy. Odpowiadają one bowiem za myślenie abstrakcyjne, podejmowanie decyzji, radzenie sobie z emocjami, odczuwanie empatii, świadomość własnego ciała czy naukę czytania i pisania. Warto więc ćwiczyć mózg, aby był on coraz sprawniejszy i zdecydowanie bardziej wydajny. Dobrze znaleźć np. pół godziny codziennie lub co drugi dzień, aby wykonać kilka ćwiczeń. Świetnie, jeśli odbywałyby się one o określonej godzinie, żeby wprowadzić pewien powtarzający się rytuał.
POLECAMY
Warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób można usprawniać poszczególne funkcje?
Na początku skupimy się na pamięci. Liczba informacji, które do nas docierają, jest bardzo duża. Większość z nich pozyskujemy z internetu, czytając artykuły, korzystając z programów komputerowych. Oznacza to, że nie wymaga się od nas dobrej pamięci, ponieważ w każdej chwili jesteśmy w stanie ponownie sięgnąć do źródła, przypomnieć sobie, jak coś zrobić, skorzystać z wyszukiwarek, żeby pozyskać interesujące nas dane. Traci na tym nasza pamięć. Wystarczy przypomnieć sobie, jak jeszcze 10 czy 15 lat temu dzieci przygotowywały się do zajęć w szkole. Wszystkie notatki trzeba było napisać samodzielnie w zeszycie, a to oznacza, że najpierw należało tekst przeczytać, dokonać selekcji na to, co jest istotne, a co nie jest, a następnie zanotować. Treści więc były kilkukrotnie powtarzane. Teraz nie ma już takiej konieczności, żeby to robić, bo notatki można śmiało wydrukować z internetu i często nawet do końca się z nimi nie trzeba zapoznawać. Co w związku z tym możemy zrobić, aby usprawnić proces zapamiętywania?
Poniżej kilka prostych sposobów, które można wykorzystać nawet w czasie zajęć z integracji sensorycznej.
- Gry planszowe, zwłaszcza te, w których trzeba coś zapamiętać, skojarzyć, np. memory. Dziecko musi nie tylko zapamiętywać, ale również skupić się na zadaniu, żeby zdobyć jak najwięcej par tych samych obrazków.
- Uczenie się wierszyków i piosenek.
- Zapamiętywanie ciągu wyrazów. Dziecko dostaje na kartce napisane 5/10/15 wyrazów (ich liczba powinna wzrastać, jeśli zauważamy, że dziecku łatwo przychodzi zapamiętanie mniejszej ilości). Dajemy dziecku minutę na to, aby jak najwięcej wyrazów zapamiętało i prosimy potem, aby zapisało je na kartce. Na koniec sprawdzamy, ile udało się zapamiętać. Podobne zadanie można przeprowadzić z określonym ciągiem liczb.
- Zapamiętywanie ciągu przedmiotów. Układamy przed dzieckiem kilka przedmiotów w określony sposób i prosimy, aby przez minutę patrzyło na nie i zapamiętało jak najlepiej ich ułożenie. Następnie dziecko odwraca się tyłem lub zasłaniamy mu oczy i wprowadzamy jakąś zmianę w ciągu przedmiotów, np. przekładamy coś lub zabieramy. Dziecko odwraca się i musi nam wskazać, co uległo zmianie.
- Zapamiętywanie szczegółów znajdujących się na obrazku. Dziecko wpatruje się w obrazek przez około 30 sekund, a następnie go zabieramy i zadajemy pytania dotyczące tego, co się na nim znajdowało.
Przykładowe pytania do obrazka
- Ile dziewczynek było na obrazku?
- Ile drzew rosło wzdłuż drogi?
- Co znajdowało się na środku?
- Co niósł pod ręką chłopiec?
- Kto trzymał się za rękę?
- Ile stało latarni?
- Jak wyglądały budynki?
- Jak zachowywał się ostatni chłopiec? Co robił?
Rysunek 1. Przykładowy obrazek do ćwiczeń integracji sensorycznej.
Źródło: https://depositphotos.com/pl/vectors/miasto-dzieci.html
- Zapamiętywanie numerów telefonów lub dat urodzenia.
- Zapamiętywanie prostych zdań i próba ich zapisania w taki sam sposób.
- Kolejną metodą możliwą do wykorzystania jest pałac pamięci, określany również nazwami rzymski pokój lub metoda loci. Wyrazy do zapamiętania umieszczamy w określonym, rzeczywistym lub wyimaginowanym pomieszczeniu. Jest to metoda, dzięki której można zapamiętać nawet bardzo długie wykłady czy przemówienia, zwłaszcza te wszystkie kwestie, w których niezbędny jest porządek.
Rysunek 2. Ćwiczenie „pałac pamięci”.
Źródło: http://gainer2288.blogspot.com/2012/11/rzymski-pokoj-czyli-komnata-pamieci.html
Można to wykorzystać do zapamiętania listy zakupów poprzez skojarzenie ich z odpowiednimi elementami znajdującymi się w pokoju. Przykładowa lista to: chleb, woda, ciastka, ser, dżem. Łączymy je w taki sposób:
- szafa – chleb
- łóżko – woda
- kaloryfer – ciastka
- telewizor – ser
- stół – dżem
Następnie należy stworzyć pewną historię. Wchodząc do pokoju, otwieram szafę i wypada na mnie kawałek chleba. Z wrażenia siadam na łóżku, ale ktoś wylał tam całą zgrzewkę wody. Chcę się więc wysuszyć przy kaloryferze, ale okazuje się, że jest zastawiony ciastkami. Z wrażenia włączam więc telewizor, a tam akurat jest dokument o serze. Kiedy już masz zamiar wyjść z pokoju, widzisz na stole dwa słoiki dżemu trusk...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem