Ćwiczenia poprawiające pamięć i koncentrację

WARSZTAT TERAPEUTY

Liczba bodźców, z którymi mamy obecnie do czynienia, jest bardzo duża. Powoduje to zmęczenie, trudności z radzeniem sobie z emocjami czy osłabienie koncentracji, pamięci i uwagi. Problem ten dotyczy zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Warto więc podejmować działania, których celem będzie praca nad usprawnieniem tych funkcji. Dzięki temu dzieciom łatwiej będzie się skupić na zajęciach szkolnych, zapamiętywać treści przekazywane przez nauczycieli czy planować działania podejmowane w czasie wolnym.

Konieczne jest podjęcie takich aktywności, które będą wpływały pozytywnie na rozwój naszego mózgu. Znajdujące się w mózgu komórki nerwowe oddziałują na wszystkie funkcje, które zachodzą w naszym organizmie. Dzięki nim jesteśmy w stanie oddychać, nasze serce bije, trawimy pokarmy. Oczywiście to tylko kwestie fizjologiczne, a przecież każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że dzięki temu, iż nasz mózg jest podzielony na poszczególne płaty, jesteśmy w stanie wykonywać wiele rzeczy. Odpowiadają one bowiem za myślenie abstrakcyjne, podejmowanie decyzji, radzenie sobie z emocjami, odczuwanie empatii, świadomość własnego ciała czy naukę czytania i pisania. Warto więc ćwiczyć mózg, aby był on coraz sprawniejszy i zdecydowanie bardziej wydajny. Dobrze znaleźć np. pół godziny codziennie lub co drugi dzień, aby wykonać kilka ćwiczeń. Świetnie, jeśli odbywałyby się one o określonej godzinie, żeby wprowadzić pewien powtarzający się rytuał. 

POLECAMY

Warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób można usprawniać poszczególne funkcje? 

Na początku skupimy się na pa­­mięci. Liczba informacji, które do nas docierają, jest bardzo duża. Większość z nich pozyskujemy z internetu, czytając artykuły, korzystając z programów komputerowych. Oznacza to, że nie wymaga się od nas dobrej pamięci, ponieważ w każdej chwili jesteśmy w stanie ponownie sięgnąć do źródła, przypomnieć sobie, jak coś zrobić, skorzystać z wyszukiwarek, żeby pozyskać interesujące nas dane. Traci na tym nasza pamięć. Wystarczy przypomnieć sobie, jak jeszcze 10 czy 15 lat temu dzieci przygotowywały się do zajęć w szkole. Wszystkie notatki trzeba było napisać samodzielnie w zeszycie, a to oznacza, że najpierw należało tekst przeczytać, dokonać selekcji na to, co jest istotne, a co nie jest, a następnie zanotować. Treści więc były kilkukrotnie powtarzane. Teraz nie ma już takiej konieczności, żeby to robić, bo notatki można śmiało wydrukować z internetu i często nawet do końca się z nimi nie trzeba zapoznawać. Co w związku z tym możemy zrobić, aby usprawnić proces zapamiętywania? 

Poniżej kilka prostych sposobów, które można wykorzystać nawet w czasie zajęć z integracji sensorycznej.

  • Gry planszowe, zwłaszcza te, w których trzeba coś zapamiętać, skojarzyć, np. memory. Dziecko musi nie tylko zapamiętywać, ale również skupić się na zadaniu, żeby zdobyć jak najwięcej par tych samych obrazków.
  • Uczenie się wierszyków i piosenek.
  • Zapamiętywanie ciągu wyrazów. Dziecko dostaje na kartce napisane 5/10/15 wyrazów (ich liczba powinna wzrastać, jeśli zauważamy, że dziecku łatwo przychodzi zapamiętanie mniejszej ilości). Dajemy dziecku minutę na to, aby jak najwięcej wyrazów zapamiętało i prosimy potem, aby zapisało je na kartce. Na koniec sprawdzamy, ile udało się zapamiętać. Podobne zadanie można przeprowadzić z określonym ciągiem liczb.
  • Zapamiętywanie ciągu przedmiotów. Układamy przed dzieckiem kilka przedmiotów w określony sposób i prosimy, aby przez minutę patrzyło na nie i zapamiętało jak najlepiej ich ułożenie. Następnie dziecko odwraca się tyłem lub zasłaniamy mu oczy i wprowadzamy jakąś zmianę w ciągu przedmiotów, np. przekładamy coś lub zabieramy. Dziecko odwraca się i musi nam wskazać, co uległo zmianie.
  • Zapamiętywanie szczegółów znajdujących się na obrazku. Dziecko wpatruje się w obrazek przez około 30 sekund, a następnie go zabieramy i zadajemy pytania dotyczące tego, co się na nim znajdowało.
     

Przykładowe pytania do obrazka

  1. Ile dziewczynek było na ob­razku?
  2. Ile drzew rosło wzdłuż drogi?
  3. Co znajdowało się na środku?
  4. Co niósł pod ręką chłopiec?
  5. Kto trzymał się za rękę?
  6. Ile stało latarni?
  7. Jak wyglądały budynki?
  8. Jak zachowywał się ostatni chłopiec? Co robił?


Rysunek 1. Przykładowy obrazek do ćwiczeń integracji sensorycznej.
Źródło: https://depositphotos.com/pl/vectors/miasto-dzieci.html

  • Zapamiętywanie numerów telefonów lub dat urodzenia.
  • Zapamiętywanie prostych zdań i próba ich zapisania w taki sam sposób.
  • Kolejną metodą możliwą do wykorzystania jest pałac pamięci, określany również nazwami rzymski pokój lub metoda loci. Wyrazy do zapamiętania umieszczamy w określonym, rzeczywistym lub wyimaginowanym pomieszczeniu. Jest to metoda, dzięki której można zapamiętać nawet bardzo długie wykłady czy przemówienia, zwłaszcza te wszystkie kwestie, w których niezbędny jest porządek. 


Rysunek 2. Ćwiczenie „pałac pamięci”.
Źródło: http://gainer2288.blogspot.com/2012/11/rzymski-pokoj-czyli-komnata-pamieci.html 


Można to wykorzystać do zapamiętania listy zakupów poprzez skojarzenie ich z odpowiednimi elementami znajdującymi się w pokoju. Przykładowa lista to: chleb, woda, ciastka, ser, dżem. Łączymy je w ta­­­­­ki sposób:

  1. szafa – chleb
  2. łóżko – woda
  3. kaloryfer – ciastka
  4. telewizor – ser
  5. stół – dżem
     

Następnie należy stworzyć pewną historię. Wchodząc do pokoju, ot­­wieram szafę i wypada na mnie kawałek chleba. Z wrażenia siadam na łóżku, ale ktoś wylał tam całą zgrzewkę wody. Chcę się więc wysuszyć przy kaloryferze, ale okazuje się, że jest zastawiony ciastkami. Z wrażenia włączam więc telewizor, a tam akurat jest dokument o serze. Kiedy już masz zamiar wyjść z pokoju, widzisz na stole dwa słoiki dżemu trusk...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI