Dziecko z zaburzonym rozwojem mowy i zaburzeniami integracji sensorycznej. Case study

WARSZTAT TERAPEUTY

W sierpniu 2023 r. otrzymałam prośbę o konsultację w sprawie opóźnionego rozwoju mowy u dziewczynki w wieku 3 lat i 3 miesięcy. Z dodatkowych informacji przed pierwszym spotkaniem z Blanką wiedziałam, że jest nadruchliwa, wykazuje zaburzenia SI oraz że badanie słuchu wyszło prawidłowo. W dalszej części artykułu przedstawiam opis przypadku wraz z podaniem podjętego działania terapeutycznego.

Informacje uzyskane od mamy dziecka

Blanka urodziła się 12 maja 2020 r., SN w 39+5 tygodniu ciąży, bez obciążeń okołoporodowych. Otrzymała 10 punktów w skali Apgar. Wystąpiła żółtaczka fizjologiczna, która nie była naświetlana. Przebieg rozwoju ruchowego: dziewczynka zaczęła siadać w 9. m.ż., a raczkować w 10. m.ż. Pierwsze kroki postawiła w 15. m.ż. W 6. m.ż. stwierdzono wzmożone napięcie w barkach, dziecko było pod opieką fizjoterapeuty przez 8 spotkań. Mama nie pamięta, czy Blanka gaworzyła. Pierwsze słowa (mama, tata, baba, da) wypowiedziała, mając około 1,5 roku. Dziewczynka jest bardzo ruchliwa. Była przeprowadzona diagnoza SI, z której wynika, że dziecko ma trudności z napięciem mięśniowym, więc zostało objęte w przedszkolu terapią SI w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Dodatkowo u dziecka wykryto przerośnięty trzeci migdał, który miała usunięty. Blanka oddycha przede wszystkim torem ustnym, także przez sen. Uczęszcza do przedszkola. Adaptacja przebiegła bez trudności, dziecko bawi się z innymi dziećmi w zabawach grupowych, jednak bardzo trudno jej usiedzieć w miejscu, ma niski poziom koncentracji uwagi. Lubi zeskakiwać z wyższych powierzchni, mocno się przytulać, przepychać się przez inne dzieci, gryźć różne rzeczy. Jest uparta. 

Informacje uzyskane z dokumentacji

W maju 2023 r. została przeprowadzona diagnoza SI, badanie w systemie Katis. Diagnoza wykazała, że u dziecka występują oznaki nieprawidłowości w przetwarzaniu bodźców sensorycznych, ryzyko zaburzeń integracji sensorycznej w skali dotyku – czucia powierzchniowego (nadwrażliwość) oraz zaburzenia w skali przedsionkowo-proprioceptywnej. Blanka z ostrożnością pozwalała pocierać przedramiona, okolice ust, policzki, szyję i stopy, a podczas wykonywania testu przy próbie dotykania materiałami o różnych fakturach wystąpiły reakcje obronne. Dobrze reagowała na bodźce związane z czuciem głębokim i propriocepcją, wykazywała zadowolenie z wrażeń płynących z wibracji oraz ściskania. Badanie reaktywności przedsionkowej na ruch liniowy i zmianę położenia wykazało nieprawidłowości, poszukiwanie doznań płynących z ruchu i zmian położenia ciała w przestrzeni. Blanka lubi zabawy z podrzucaniem, przewrotami, zwisaniem głową w dół, huśtaniem. Reakcje dziecka na ruch rotacyjny również wskazały na ryzyko zaburzeń, dziewczynka poddała się rotacji razem z mamą, czas trwania oczopląsu po obrotach w obydwie strony był skrócony. Badanie reaktywności słuchowej, wzrokowej, reakcji równoważnych, planowania motorycznego i praksji, koordynacji wzrokowo-ruchowej wykazało normę. Badanie integracji odruchowej wskazało na ryzyko i nieprawidłowości, zanotowano niepełną integrację odruchu ATOS. W podsumowaniu badania zapisano, że zaobserwowano przejawy zaburzeń integracji sensorycznej pod postacią zaburzeń modulacji sensorycznej. 
W programie sensorycznym wskazano na konieczność między innymi:

  • stymulacji przedsionkowej w postaci różnego rodzaju ruchu w różnych pozycjach ciała, 
  • stymulacji proprioceptywnej w postaci aktywności angażujących pracę mięśni (takie jak odpychanie się różnymi częściami ciała, przeciąganie liny, przenoszenie cięższych elementów itp.),
  • stymulacji czuciowej w postaci codziennego wałkowania piłką w pozycji leżenia na brzuchu, dociskania poduszkami z granulatem, zawijania w matę,
  • stymulacji dotykowej w postaci szczotkowania, masowania różnymi fakturami, zabawy z papkami typu kisiel, zabawy z poszukiwaniem elementów w materiałach sypkich typu kasza, zabawy z masami plastycznymi.
     

W sierpniu 2023 r. Blanka została poddana badaniu przy pomocy modułu 1 protokołu ADOS-2. Wynik całkowity obliczony przy pomocy algorytmu diagnostycznego modułu 2 odpowiada spektrum autyzmu w klasyfikacji ADOS-2. Wynik porównawczy wskazuje, że dziecko wykazało niski poziom objawów ze spektrum autyzmu w porównaniu z osobami z ASD w zbliżonym wieku oraz poziomie komunikacyjnym. Badanie ADOS-2 jest elementem procesu diagnostycznego, o końcowej diagnozie decyduje lekarz.
Z opinii neurologopedy z marca 2023 r. wynika, że mowa bierna utrzymuje się w normie wiekowej, dziecko rozumie proste polecenia, naśladuje czynności osoby dorosłej, wchodzi w zabawę naprzemienną. Mowa czynna jest opóźniona w stosunku do wieku, dziecko posługuje się głównie onomatopejami i prostymi wyrazami w zakresie około 30 słów, rozwój zaburzony. W czasie zabawy dużo wokalizuje, powtarza sylaby, jednak nie dokonuje syntezy sylabowej. Konieczne jest jak najszybsze podjęc...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI