Gąbki, gąbeczki, zmywaczki, ściereczki

WARSZTAT TERAPEUTY

Kolejna odsłona naszego cyklu „Pomysły na zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku”, dotyczy użycia różnego rodzaju gąbeczek (zmywaczków, ściereczek i gąbek kąpielowych). Ten rodzaj pomocy daje wiele możliwości wsparcia dziecka w zakresie stymulacji dotykowej, rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz planowania motorycznego.
To również doskonały sposób, aby przy realizowaniu zabaw w odpowiednio dobranym scenariuszu wpływać na poprawę funkcjonowania podstawowych układów sensorycznych: przedsionkowego, dotykowego oraz proprioceptywnego, a także wzrokowego i słuchowego. 
 

W zabawach, które za­­proponujemy, dziecko ma możliwość wielozmysłowej stymulacji i jednocześnie rozwijania różnych umiejętności oraz funkcji. Zaproponowane aktywności należy łączyć z zabawą na huśtawkach, deskorolkach, drabinkach, dyskach sensorycznych i innych sprzętach do stymulacji bazowych układów sensorycznych. Pozycję, w której dziecko będzie wykonywać zadanie, należy dostosować do jego możliwości i potrzeb. Im więcej będzie zadań umożliwiających dziecku wykorzystanie siły własnych mięśni, tym lepiej dla rozwoju układu proprioceptywnego, a im więcej będzie ruchu we wszystkich kierunkach, tym mocniej nasycony zostanie układ przedsionkowy. Manipulacja akcesoriami daje zaś możliwość pobudzania układu dotykowego. Pamiętajmy o tym, by proponowane zabawy łączyły w sobie pracę na wielu zmysłach, a jednocześnie rozwijały umiejętności i funkcje, które u dziecka wymagają wsparcia. Pamiętajmy o zasadzie naprzemienności i stopniowaniu trudności. Nie zapominajmy o uważności na dziecko, w tym na jego reakcję na zabawę. 

Wzorki z gąbek


Przygotuj kolorowe gąbeczki lub zmywaczki kuchenne oraz propozycje wzorów do odtworzenia przez dziecko.

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko siada na materacu lub kładzie się na brzuchu na platformie. Zadaniem dziecka jest odtworzenie wzoru z gąbek lub ułożenie ich według własnego pomysłu.

Dwie wieże


Przygotuj gąbeczki (zmywaczki kuchenne) w dużej ilości.

Przeprowadzenie zabawy
Razem z dzieckiem na sygnał zacznijcie układać wieże z gąbek – każdy swoją. Porównajcie, która wyższa. Komu udało się zbudować wieżę szybciej?

Skarby w gąbkach


Przygotuj gąbkę z nacięciami oraz guziki.

Przeprowadzenie zabawy
Przygotuj dziecku gąbkę z nacięciami, w których ukryjesz guziki różnej wielkości. 
...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI