Jakie znaczenie dla rozwoju dziecka ma wczesna interwencja behawioralna?

Case study

Z GABINETU SPECJALISTY

Praca z dzieckiem, które posiada bardzo dużo deficytów, nadmiarów behawioralnych oraz problemy we wszystkich sferach funkcjonowania, to nie lada wyzwanie dla terapeuty. Konieczne jest wprowadzanie intensywnego programu interwencji skupiającego się na umiejętnościach poznawczych, językowych i społecznych. Na przykładzie studium przypadku Elizy przedstawiono opis wczesnej interwencji behawioralnej. 

Studium przypadku Elizy – diagnoza


Pierwszy raz spotkaliśmy Elizę w wieku 20 miesięcy, we wrześniu 2017 r. Dziecko trafiło na terapię rehabilitacji ruchowej, ponieważ jeszcze nie chodziło. Eliza to czwarte, najmłodsze dziecko wychowywane w pełnej rodzinie.

Z relacji matki wynikało, że regularnie odwiedzała lekarzy, w tym neurologów, jednak wszyscy ją uspokajali i kazali czekać, bo według nich nie działo się nic niepokojącego, a dziecko miało jeszcze czas na nabycie nowych umiejętności. 

Rehabilitant stwierdził opóźnienie psychoruchowe i globalnie obniżone napięcie mięśniowe. Eliza będąc 21-miesięcznym dzieckiem miała zły wzorzec czworakowania oraz samodzielnego siadu, pionizowała się przy przedmiotach, wykazując przy tym zaburzenia równowagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, nie chodziła samodzielnie. Ze względu na zdiagnozowane deficyty wymagała stałej i długoterminowej opieki rehabilitacyjnej. Uczęszczała trzy razy w tygodniu na prywatne zajęcia rehabilitacyjne.

Po dodatkowej konsultacji z pedagogiem i logopedą zdiagnozowano deficyty w kolejnych sferach, m.in. naśladowania, komunikacji, jedzenia, samodzielnej zabawy.

POLECAMY


Zalecenia z poradni oraz działania


Mama dziewczynki została skierowana do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu uzyskania opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju. Poradnia w grudniu 2017 r. wydała stosowną opinię z uwagi na opóźnienie rozwoju psychomotorycznego. Eliza od stycznia 2018 r. miała zorganizowane na terenie przedszkola następujące zajęcia indywidualne: 
60 minut rehabilitacji ruchowej/tydzień, 30 minut terapii logopedycznej/tydzień, 30 minut terapii psychologicznej/na 2 tygodnie, 30 minut terapii pedagogicznej/na 2 tygodnie, co dawało 2 godziny terapii indywidualnej w tygodniu.

Poradnia określiła mocne strony dziewczynki, jako że: przemieszczała się raczkując, próbowała stawać przy sprzętach, wydawała proste dźwięki i odgłosy przypominające gaworzenie, oraz z pomocą spożywała pokarm w formie płynnej. Wśród słabych stron wskazano, że: nie chodziła samodzielnie, miała zaburzoną uwagę, koordynację ruchową oraz mowę i komunikację, nie reagowała na swoje imię, nie wskazywała palcem, nie komunikowała się za pomocą gestów i mimiki, nie rozumiała prostych poleceń, nie nawiązywała kontaktu wzrokowego, nie przejawiała potrzeby dzielenia się z innymi swoimi zainteresowaniami, nie wykazywała zainteresowania otoczeniem, zabawkami, nie podejmowała zabawy z partnerem, korzystała z pampersów, piła z butelki, swoje potrzeby komunikowała jedynie za pomocą płaczu.

Zespół orzekający specjalistów z poradni zalecił stymulowanie rozwoju dziewczynki poprzez dostarczanie jej różnorodnych bodźców, co miało się przyczynić do nabywania nowych umiejętności za pomocą wszystkich zmysłów.
Mama dziewczynki została skierowana do kolejnych miejsc w celu uzyskania pogłębionej diagnozy dziecka, m.in.: do poradni dla dzieci z autyzmem.

 


Jakie działania zostały podjęte w przedszkolu?


We wrześniu 2018 r. Eliza zaczęła uczęszczać do Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Mo­­tylek” w Krośnie do mieszanej integracyjnej grupy 20-osobowej dzieci 2,5–4-letnich, w tym z 4 dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym oraz nauczycielem wychowawcą i 4 nauczycielami terapeutami. Dziewczynka miała 10 godzin terapii indywidualnej z nowym terapeutą prowadzącym oraz 20 godzin zajęć dodatkowych w ramach zajęć przedszkolnych. Potrzebowała ciągłego wsparcia nauczyciela wspomagającego, mimo że chodziła, nie była długo w stanie uczestniczyć w jakiejkolwiek aktywności przedszkolnej, niczego nie wykonywała samodzielnie. Dużym problemem Elizy było to, że nawet po najmniejszym wysiłku lub minimalnej aktywności zasypiała i nie dało się jej praktycznie w żaden sposób wybudzić, potrafiła zasypiać na stojąco, czy siedząco, a jakiekolwiek próby wyprzedzenia zachowania nie przynosiły rezultatów. Chętnie chodziła do przedszkola, jednak bardzo powoli zdobywała nowe umiejętności.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm Eliza uzyskała w październiku 2018 r. Określono mocne strony dziecka:

  • chodzi, pokonuje proste przeszkody; 
  • pije sama z kubeczka niekapka;
  • komunikuje się za pomocą gestu, wzięcia za rękę, podprowadzenia;
  • przejawia zainteresowanie telefonem matki;
  • porozumiewa się w sposób pozawerbalny z rodzicami;
  • podąża wzrokiem za przedmiotem preferowanym.


Zdecydowanie więcej zauważono trudności:

  • opóźnienie rozwoju psychomotorycznego;
  • nie używa przedmiotów w sposób celowy;
  • ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową;
  • nie rozumie poleceń słownych, nie wykonuje prostych poleceń;
  • wymaga nadzoru i pomocy w zakresie samoobsługi, karmienia, pomocy przy rozbieraniu, ubieraniu i toalecie, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych;
  • nie mówi, brak komunikacji werbalnej;
  • słabo reaguje na imię;
  • zaburzony kontakt wzrokowy;
  • brak kontaktu emocjonalnego;
  • brak zainteresowania zabawkami i przedmiotami;
  • nie interesuje się osobami;
  • duża nadwrażliwość w obrębie jamy ustnej;
  • nie naśladuje ruchów z zakresu motoryki dużej i małej.


W przedszkolu została na tej podstawie objęta rewalidacją i pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć indywidualnych: pedagogicznych, logopedycznych, psychologicznych, rehabilitacji ruchowej, terapii integracji sensorycznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, terapii ręki oraz doskonalenia czynności samoobsługowych i zaradności życiowej. Codziennie w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu była objęta wsparciem pedagoga wspomagającego. Uczestniczyła w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli w przedszkolu, m.in. zabawach ruchowych, zajęciach edukacyjnych, ćwiczeniach gimnastycznych, zabawach dydaktycznych, zabawach grupowych itp. Brała udział także w terapeutycznych zajęciach grupowych: dogoterapii, muzykoterapii, arteterapii.

Od 1 września 2019 r. dziewczynka trafiła do 8-osobowej grupy z dwoj­giem dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, nauczycielem wychowawcą oraz dwoma nauczycielami terapeutami. Minimalna liczba zajęć indywidualnych w tygodniu wynosiła 10 godzin.

 

 

Badanie VB-MAPP


Następnie przeprowadzono ocenę osiągania kamieni milowych opierając się na narzędziu VB-MAPP. Służy ono do oceny umiejętności językowych i społecznych dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. Dziewczynka uzyskała jedynie 2 punkty na 170 możliwych do zdobycia, czyli osiągnęła bardzo niski wynik. Na podstawie zebranego materiału diagnostycznego można było stwierdzić, że Eliza posiadała bardzo dużo deficytów i nadmiarów behawioralnych. Występowały u niej problemy we wszystkich sferach funkcjonowania. Umiejętności Elizy mieściły się na początku poziomu 1 VB-MAPP. Oznaczało to, że dziecko wymaga intensywnego programu interwencji skupiającego się na umiejętnościach poznawczych, językowych i społecznych. Intensywną terapię należy prowadzić codziennie i opierać się na procedurach interwencji behawioralnej. Wskazane jest, by program realizowany był we wszystkich środowiskach funkcjonowania dziecka. Liczba godzin przeznaczona na naukę powinna wynosić około 25 godzin tygodniowo i dla dzieci mieszczących się na 1. poziomie obejmować, zarówno metodę wyodrębnionych prób, czyli ustrukturyzowane sesje przy stoliku lub na podłodze, jak i uczenie w środowisku naturalnym1 (Sundberg, 2015: 155). W celu przyśpieszenia procesu nabywania nowych umiejętności niezbędne jest wprowadzenie komunikacji alternatywnej.
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka – ewaluacja podejmowanych działań

Pierwszej ewaluacji w przedszkolu w formie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonano w styczniu 2019 r. Osiągnięto podczas terapii takie efekty, jak: poprawa w jakości chodu, poprawa reakcji równoważnych w pozycji wyprostnej, zmniejszenie pola podstawy, poprawa w zakresie kontaktu wzrokowego, pojawienie się uśmiechu społecznego i intencji komunikacyjnej, proszenie o pomoc i sygnalizowanie potrzeby gestem, podchodzenie, branie za rękę i prowadzenie do tego, co chce, samodzielne zdejmowanie butów i skarpetek, poprawa w zakresie chwytu, rozpoznawanie terapeutów, coraz lepszy kontakt z terapeutą, poprawa w zakresie spożywania pokarmów, picie z kubka, samodzielne siedzenie przy stoliku razem z dziećmi, dążenie do kontaktu z dorosłym, próbowanie naśladowania dźwięków. Wskazano następujące problemy w realizacji celów terapeutycznych: brak ustalonego rytmu dnia, nieobecności na porannych terapiach, po niebyciu na zajęciach wraca pobudzona, zaburzony kontakt wzrokowy, problem z regulacją siły chwytu, dużo stymulacji (kiwanie się, ruchy palców, ruch kciukiem), pojawiło się zgrzytanie zębami i ruszanie szcz...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem


Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne od ekspertów – praktyków. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi w każdym wieku.

170 artykułów online
3 lata doświadczenia
Dostęp online i offline
16 numerów archiwalnych
9 filmów w ramach videoteki terapeuty
20 autorów – specjalistów
INTEGRACJA SENSORYCZNA W PRAKTYCE • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI