Nadwrażliwość dotykowa – jej znaczenie dla rozwoju dziecka oraz ćwiczenia wpływające na poprawę funkcjonowania

METODY TERAPII

Dotyk jest jednym z najważniejszych zmysłów, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Stanowi on bowiem bazę do kształtowania innych zmysłów oraz wielu umiejętności rozwojowych. Reguluje również sposób odbierania rzeczywistości przez człowieka oraz stanowi niewyczerpane źródło wszelkiego rodzaju bodźców oddziałujących na integrację sensomotoryczną i rozwój mózgu. Niestety, bardzo często dochodzi do nieprawidłowości w zakresie integracji sensorycznej w obrębie tego układu. Bardzo duża grupa dzieci trafia do naszych gabinetów z nadwrażliwością dotykową. Co to dokładnie jest, jak wpływa na zachowanie człowieka i w jaki sposób można usprawnić funkcjonowanie tego zmysłu? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Samo zjawisko nadwrażliwości jest związane z tym, że mózg dziecka nie jest w stanie wyhamować swoich reakcji na dochodzący do niego bodziec. Odbiera bodziec bardzo mocno i intensywnie, przez co prezentuje później mocne, często nieakceptowalne społecznie zachowania adaptacyjne. Konsekwencją takiego stanu rzeczy staje się duża rozpraszalność i trudności z utrzymaniem prawidłowej koncentracji na zadaniu. Dziecko zaczyna bowiem mocno zwracać uwagę na bodźce, nawet w sytuacji, kiedy są one bezużyteczne i niepotrzebne. Można więc obserwować u niego nadmierne pobudzenie układu nerwowego i trudności z właściwym przefiltrowaniem dochodzących do niego informacji. 

Do najbardziej powszechnych reakcji dziecka z nadwrażliwością należy zaliczyć następujące:

  • walka – dziecko zachowuje się bardzo negatywistycznie, wrogo i stawia silny opór;
  • ucieczka – podejmowanie działań mających na celu odseparowanie się od osób lub miejsca, w którym pojawia się nieprzyjemny bodziec, silna awersja;
  • zastyganie – dziecko w kontakcie z nieprzyjemnym bodźcem może nagle zastygnąć, zatrzymać się, jest niezdolne do wykonania jakiegoś zadania, wypowiedzenia słowa czy nawet zaczerpnięcia oddechu;
  • strach – pojawia się silny lęk przed otaczającym światem, przed podejmowaniem wyzwań czy wchodzeniem w relacje z innymi osobami.

Wszystkie te reakcje są niezamierzone i niezależne od dziecka. Stają się one nieświadomą odpowiedzią układu nerwowego na pojawiające się bodźce. Warto więc zastanowić się nad tym, jak wygląda nadwrażliwość dotykowa w obrębie zmysłu dotyku. Można stwierdzić, że jest to brak równowagi, który zachodzi pomiędzy dwoma układami w systemie dotykowym – pomiędzy procesami obronnymi i różnicującymi. Autorka założeń integracji sensorycznej, Jean Ayres, stwierdziła, że najczęściej jest ona niezwykle silna i trwała oraz wpływa na negatywne i bardzo emocjonalne reagowanie na bodźce. Wszystkie wrażenia dotykowe stanowią dla młodego człowieka zagrożenie. W tym kontekście łatwo zauważyć, że nadwrażliwość dotykowa będzie generowała zachowania „walki lub ucieczki”. Oznacza to, że osoba mająca trudności z odbiorem bodźców będzie wycofywała się z aktywności społecznych lub będzie próbowała odreagować swoje frustracje na osobach, które podejmują działania związane z naruszaniem jej przestrzeni osobistej. 

Rodzice, którzy trafiają do naszych gabinetów, mogą zgłaszać szereg różnorodnych trudności, z którymi borykają się oni i dziecko. W pierwszym okresie życia dziecka (noworodek lub niemowlę) można zaobserwować następujące trudności: 

  • częste wpadanie w złość, płacz;
  • frustracja pojawiająca się najczęściej w sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności pielęgnacyjnych, np. w czasie kąpieli, przewijania, zakładania ubranek, mycia twarzy;
  • bardzo mocne reakcje nerwowe na masaż – rodzice bardzo często podejmują próby wprowadzenia do codziennej rutyny masażu Shantala, który jest delikatny i spokojny. Może się to jednak spotkać z negatywną reakcją dziecka, które nie toleruje dotyku powierzchniowego;
  • podobne nerwowe reakcje można zaobserwować w sytuacji, kiedy rodzic podejmuje próby przytulania i głaskania swojego dziecka – może się ono wyginać, krzyczeć, szarpać;
  • trudności z zasypianiem i spaniem – sen jest niespokojny, dziecko często się wybudza, nie lubi być przykryte, toleruje tylko zimną poście;
  • pojawiają się problemy z rozszerzaniem diety albo widoczne stają się trudności z przyjmowaniem pokarmów, np. widoczny staje się silny odruch wymiotny na określone struktury lub konsystencje. 
     

Odpowiedzią dziecka staje się częste wpadanie w złość lub frustrację. Dziecko może się prężyć, wyginać. Kiedy ktoś chce je mocno przytulić, pojawia się odpychanie, wyrywanie się. Można zauważyć, że dziecko nie wykazuje zainteresowania zabawą z wykorzystaniem pluszowych zabawek. Ma również obawy przed zabawą nowymi przedmiotami. Najbezpieczniej czuje się w znanym sobie miejscu, wśród znanych sobie materiałów. Bardzo często wykazuje objawy wzmożonego poziomu pobudzenia. Nie chce się brudzić, często ma również dłonie zaciśnięte w pięści. Interesujące jest, że zupełnie ominięty zostaje przez dziecko etap badania przestrzeni za pomocą ust. Młody człowiek w ogóle nie wkłada zabawek do buzi. 

Wraz z rozwojem dziecka można zaobserwować pojawianie się kolejnych objawów świadczących o problemach z prawidłowym odbiorem bodźców dotykowych. Można więc zaobserwować niżej wymienione zachowania.

  • Silny odruch wymiotny nie tylko w kontakcie jedzenia, ale również na widok miękkich lub gumowych zabawek albo w trakcie prowadzonych czynności pielęgnacyjnych (mycie zębów) lub medycznych (badanie lekarskie).
  • Mocne reakcje w kontak...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI