Dział: METODY TERAPII

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Jak wykorzystać moc interocepcji do budowania odporności psychicznej dzieci?

Interocepcja to zdolność do rozumienia i odczuwania własnych emocji oraz stanów ciała. Wraz z kolejnymi fragmentami artykułu poruszymy temat zrozumienia czucia trzewnego w codziennym życiu i utrzymaniu dobrostanu.

Czytaj więcej

Nadwrażliwość dotykowa – jej znaczenie dla rozwoju dziecka oraz ćwiczenia wpływające na poprawę funkcjonowania

Dotyk jest jednym z najważniejszych zmysłów, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Stanowi on bowiem bazę do kształtowania innych zmysłów oraz wielu umiejętności rozwojowych. Reguluje również sposób odbierania rzeczywistości przez człowieka oraz stanowi niewyczerpane źródło wszelkiego rodzaju bodźców oddziałujących na integrację sensomotoryczną i rozwój mózgu. Niestety, bardzo często dochodzi do nieprawidłowości w zakresie integracji sensorycznej w obrębie tego układu. Bardzo duża grupa dzieci trafia do naszych gabinetów z nadwrażliwością dotykową. Co to dokładnie jest, jak wpływa na zachowanie człowieka i w jaki sposób można usprawnić funkcjonowanie tego zmysłu? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.

Czytaj więcej

Praktyczne sposoby aktywnego angażowania rodziców w proces terapii

Integracja sensoryczna jest coraz bardziej powszechną metodą pracy z dziećmi. Daje ona szansę na lepsze zrozumienie młodego człowieka oraz problemów, które mu towarzyszą. Rodzice często zadają pytanie, czemu kiedyś tego typu trudności nie występowały. Istnieje kilka wyjaśnień. Okazuje się bowiem, że jedną z głównych przyczyn jest nadmierna liczba bodźców pojawiająca się w otoczeniu dziecka. Układ nerwowy młodego człowieka często nie jest na to gotowy i reaguje w nieodpowiedni sposób. Jednocześnie znacznie ograniczona została liczba swobodnych aktywności ruchowych. W artykule wskażemy sprawdzone metody pracy z rodzicami, niewymagające kupowania drogich gadżetów terapeutycznych.

Czytaj więcej

O współpracy z rodzicami słów kilka

Ćwiczenia i zabawy wykonywane w domu pięknie wspierają pracę terapeutyczną w gabinecie, ale… Należy zwrócić uwagę na świadomość, uważność i zaangażowanie rodzica. Ułatwi to dopasowanie aktywności nie tylko dla dziecka, ale także dla rodzica właśnie, z korzyścią dla dziecka. Na co warto zwrócić uwagę?

Czytaj więcej

Dziecko w spektrum autyzmu a motywacja. Wyzwalanie motywacji i planowanie terapii opierając się na motywacji dziecka – skuteczny sposób na efektywne zajęcia terapeutyczne

Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonych działań związanych z zaspokojeniem potrzeb człowieka lub realizowaniem konkretnych celów. Inaczej mówiąc, jest to silnik, motor, który napędza nas do działania. Istnieją dwa główne rodzaje motywacji: zewnętrzna i wewnętrzna. Jak mechanizmy motywacyjne przełożyć na pracę terapeutyczną?

Czytaj więcej

Stres – co każdy terapeuta wiedzieć powinien?

Stres jest fizyczną i psychiczną odpowiedzią organizmu na działanie różnorodnych wyzwań środowiska, które nazywamy stresorami. Czy tego chcemy, czy nie, stres jest towarzyszem naszej codzienności. Jednak rzadko zastanawiamy się nad procesami, które zachodzą w naszym organizmie w sytuacji stresowej i nad tym, jak procesy te wpływają na nasze reakcje i zachowanie. Jestem przekonana, że poznanie i zrozumienie tych procesów pozwoli nam bardziej adekwatnie reagować w wielu sytuacjach.

Czytaj więcej

Jak ćwiczyć z dziećmi z obniżonym napięciem mięśniowym?

Ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka odgrywa kluczową rolę w pracy fizjoterapeutów i terapeutów SI. Na rozwój psychomotoryczny dziecka składa się rozwój ruchowy i rozwój psychiczny, które są wzajemnie od siebie zależne, a ich właściwe wspomaganie jest znaczącym punktem terapii. Jakie ćwiczenia proponować dzieciom z obniżonym napięciem mięśniowym? Jak dobierać ćwiczenia, aby realnie przełożyły się na poprawę rozwoju dziecka?

Czytaj więcej