Ocena rozwoju dziecka zgodna z normami rozwojowymi

PUŁAPKI DIAGNOSTYCZNE

Powstało wiele materiałów dotyczących tego, jak powinien prawidłowo przebiegać proces diagnostyczny dziecka. Ważne jest jednak, by cały czas podkreślać, jak duże znaczenie ma w tym wszystkim obserwacja oraz odnoszenie otrzymanych wyników do norm rozwojowych. Jest to bowiem coś, o czym często się zapomina, a co za tym idzie – wnioski mogą być zbyt daleko idące lub zbyt łagodne.

Konieczne jest, żeby każdy terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej wiedział, gdzie można takie normy znaleźć i w jaki sposób należy odnosić je do tego, co prezentuje nam dziecko na zajęciach. Każda bowiem diagnoza rozpoczyna się od wywiadu z rodzicem. Właśnie tam podają pytania dotyczące w szczególności pierwszego roku życia dziecka. Dlaczego to robimy? W tym okresie dziecko powinno opanować szereg umiejętności, które pozwolą mu lepiej funkcjonować pod kątem ruchowym, poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Nieprawidłowości lub opóźnienia w tym zakresie stają się swoistą lampką ostrzegawczą i sprawiają, że często właśnie w tym upatrujemy przyczyn pojawienia się zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka. 
Zacznijmy więc od samego po­cząt­ku i zastanówmy się, jakie umiejętności powinny pojawić się w pierwszym roku życia dziecka i kiedy mieszczą się one w normie. Fizjologiczne dojrzewanie OUN oraz doskonalenie się poszczególnych narządów zmysłów i ich wzajemna integracja ze sobą w znaczniej mierze przyczyniają się do tego, że obserwujemy prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie i jest to proces dość zróżnicowany. Dlatego też normy są dość szerokie. Ważne jest jednak, aby poszczególne umiejętności pojawiały się w konkretnym porządku, odpowiedniej kolejności, bo to świadczy również o tym, że rozwój przebiega harmonijnie. 
Bardzo istotne w tym wszystkim jest bycie świadomym, co wpływa na nasz rozwój i jakie są jego kierunki. Okazuje się bowiem, że kolejność pojawienia się określonych umiejętności jest związana właśnie z nim. 

POLECAMY

  • Rozwój cefalokaudany. Chodzi w nim o to, że w pierwszej kolejności będą doskonaliły się i rozwijały struktury nerwowe, a także mięśnie w górnych partiach ciała, a dopiero później te w dolnych partiach, czyli m.in. kończyny. Dlatego też możemy obserwować, że dziecko na samym początku zaczyna stabilizować głowę, potem używa rąk, a na końcu pojawiają się umiejętności związane z nogami (chodzenie).
     
  • Rozwój proksymodystalny. Rozwój dziecka przebiega od centrum na obwód, co oznacza, że dziecko zyskuje stopniową stabilizację ciała, dzięki czemu może coraz sprawniej poruszać kończynami, a następnie dłońmi, placami oraz wykonuje drobne, precyzyjne ruchy. 
     

Warto się więc przyjrzeć, jakie umiejętności po kolei będą się pojawiały w pierwszym roku życia dziecka. Ich brak lub przesunięcie w czasie daje sygnał do tego, że należy skonsultować się z odpowiednim specjalistą. 

PIERWSZY ROK ŻYCIA DZIECKA

Miesiąc

Umiejętności

Pierwszy miesiąc

  • trzymanie rączek zaciśniętych w piąstki,
  • zatrzymywanie wzroku na przedmiocie oddalonym o 30–40 cm,
  • odwracanie głowy w kierunku światła,
  • pojawienie się na twarzy pierwszych, jeszcze niekontrolowanych uśmiechów

Drugi miesiąc

  • w oparciu na przedramionach unoszenie głowy i utrzymywanie jej przez chwilę, ale jeszcze widoczne jest mocne jej chwianie,
  • śledzenie przedmiotów wzrokiem,
  • reagowanie na dźwięki i odwracanie się w kierunku dźwięku,
  • coraz bardziej świadomy uśmiech

Trzeci miesiąc

  • obracanie się na prawy lub lewy bok z pozycji leżenia na plecach,
  • oglądanie swoich rączek i wkładanie paluszków do buzi,
  • pojawienie się głośnego śmiechu,
  • silniejsza więź z osobami z bliskiego otoczenia

Czwarty miesiąc

  • trzymanie prosto głowy,
  • obracanie się na boki z leżenia na plecach,
  • w leżeniu na brzuchu podnoszenie głowy,
  • poznawanie zabawek poprzez wkładanie ich do buzi,
  • gaworzenie,
  • wykazywanie zainteresowania otoczeniem

Piąty miesiąc

  • obracanie się na boki z leżenia na plecach, a nawet na brzuch,
  • przewracanie się z brzucha na plecy,
  • aktywne zainteresowanie zabawkami, np. potrząsanie, manipulowanie nimi,
  • wydawanie dźwięków, typu dada, gada

Szósty miesiąc

  • zabawy rączkami i nóżkami w leżeniu na plecach,
  • chwytanie przedmiotów obiema rękami,
  • pokazywanie niechęci lub aprobaty w odpowiedzi na pewne aktywności,
  • okazywanie lęku i nieufności w stosunku do osób obcych,
  • zainteresowanie własnym odbiciem w lustrze

Siódmy miesiąc

  • dawanie sygnału, że chce przebywać na rękach,
  • podpieranie się na łokciach w leżeniu na brzuchu,
  • podciąganie nóg pod brzuch – przygotowanie do raczkowania,
  • pojawienie się siadu, chociaż nie zawsze jeszcze w pełni stabilnego,
  • chwytanie zabawek obiema rękami, stukanie nimi o siebie,
  • przekładanie zabawki z ręki do ręki,
  • wykorzystywanie dźwięków do przywoływania osób dorosłych

Ósmy miesiąc

  • siadanie z leżenia na boku bez podparcia,
  • sięganie po coraz mniejsze przedmioty,
  • upuszczanie celowo zabawek i patrzenie na to, jak spadają,
  • reagowanie na komunikat „nie wolno”

Dziewiąty miesiąc

  • siedzenie stabilne, z z...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI