Konieczne jest, żeby każdy terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej wiedział, gdzie można takie normy znaleźć i w jaki sposób należy odnosić je do tego, co prezentuje nam dziecko na zajęciach. Każda bowiem diagnoza rozpoczyna się od wywiadu z rodzicem. Właśnie tam podają pytania dotyczące w szczególności pierwszego roku życia dziecka. Dlaczego to robimy? W tym okresie dziecko powinno opanować szereg umiejętności, które pozwolą mu lepiej funkcjonować pod kątem ruchowym, poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Nieprawidłowości lub opóźnienia w tym zakresie stają się swoistą lampką ostrzegawczą i sprawiają, że często właśnie w tym upatrujemy przyczyn pojawienia się zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka.
Zacznijmy więc od samego początku i zastanówmy się, jakie umiejętności powinny pojawić się w pierwszym roku życia dziecka i kiedy mieszczą się one w normie. Fizjologiczne dojrzewanie OUN oraz doskonalenie się poszczególnych narządów zmysłów i ich wzajemna integracja ze sobą w znaczniej mierze przyczyniają się do tego, że obserwujemy prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie i jest to proces dość zróżnicowany. Dlatego też normy są dość szerokie. Ważne jest jednak, aby poszczególne umiejętności pojawiały się w konkretnym porządku, odpowiedniej kolejności, bo to świadczy również o tym, że rozwój przebiega harmonijnie.
Bardzo istotne w tym wszystkim jest bycie świadomym, co wpływa na nasz rozwój i jakie są jego kierunki. Okazuje się bowiem, że kolejność pojawienia się określonych umiejętności jest związana właśnie z nim.
POLECAMY
- Rozwój cefalokaudany. Chodzi w nim o to, że w pierwszej kolejności będą doskonaliły się i rozwijały struktury nerwowe, a także mięśnie w górnych partiach ciała, a dopiero później te w dolnych partiach, czyli m.in. kończyny. Dlatego też możemy obserwować, że dziecko na samym początku zaczyna stabilizować głowę, potem używa rąk, a na końcu pojawiają się umiejętności związane z nogami (chodzenie).
- Rozwój proksymodystalny. Rozwój dziecka przebiega od centrum na obwód, co oznacza, że dziecko zyskuje stopniową stabilizację ciała, dzięki czemu może coraz sprawniej poruszać kończynami, a następnie dłońmi, placami oraz wykonuje drobne, precyzyjne ruchy.
Warto się więc przyjrzeć, jakie umiejętności po kolei będą się pojawiały w pierwszym roku życia dziecka. Ich brak lub przesunięcie w czasie daje sygnał do tego, że należy skonsultować się z odpowiednim specjalistą.
PIERWSZY ROK ŻYCIA DZIECKA
Miesiąc |
Umiejętności |
Pierwszy miesiąc |
|
Drugi miesiąc |
|
Trzeci miesiąc |
|
Czwarty miesiąc |
|
Piąty miesiąc |
|
Szósty miesiąc |
|
Siódmy miesiąc |
|
Ósmy miesiąc |
|
Dziewiąty miesiąc |
|
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem