Polisensoryczny program stymulacji sfery oralnej, czyli zbiór aktywności, zabaw i stymulacji do wykorzystania w warunkach gabinetowych i domowych

WARSZTAT TERAPEUTY

„Moje dziecko wszystko bierze do buzi”, „Moja córka zgryzła już wszystkie puzzle w domu”, „Nauczycielki skarżą się, że syn niszczy wszystkie zabawki w przedszkolu, ponieważ wszystko bierze do buzi”, „On zjada kołnierzyki od koszulek”, „Mój syn żuje troczki od odzieży”… Czy już to gdzieś słyszeliście? Jestem przekonana, że tak. Dzieci, które bez przerwy coś gryzą, żują, oblizują, to częsty obrazek w naszych gabinetach. Ostatnio, przygotowując materiały do kolejnego szkolenia, odkryłam, że mam całkiem sporą kolekcję przeróżnych programów terapeutycznych właśnie dla dzieciaków z dużą podwrażliwością sensoryczną w obrębie sfery oralnej. Spróbowałam zebrać w jednym miejscu maksymalnie dużo pomysłów na polisensoryczną stymulację sfery oralnej, żeby w przyszłości ułatwić sobie pracę i ewentualnie móc podzielić się tymi pomysłami z innymi terapeutami. Tak powstał pomysł na stworzenie czegoś w rodzaju polisensorycznego programu sfery oralnej.

Chciałabym, aby była to baza ćwiczeń, zabaw i aktywności stymulujących sferę oralną, do której będziecie sięgać, wybierając ćwiczenia dopasowane do aktualnych trudności, potrzeb i możliwości swoich podopiecznych w tym zakresie.

Przyczyny zachowań 

Zanim jednak przejdziemy do programu i planowania konkretnych działań i strategii terapeutycznych, warto uzmysłowić sobie, że wkładanie do buzi różnych przedmiotów czy własnych rąk, zjadanie rzeczy niejadalnych czy żucie troczka od bluzy może mieć bardzo różnorodne przyczyny. Dotarcie do przyczyny konkretnego zachowania zawsze powinno być naszym priorytetem i pierwszym krokiem. 

Do jednych z najczęstszych przyczyn takiego rodzaju stymulacji możemy zaliczyć oczywiście problemy sensoryczne, związane z podreaktywnością lub nadreaktywnością w obrębie sfery oralnej. Kolejną, równie częstą przyczyną takiego zachowania są problemy w zakresie samoregulacji. Jest to sytuacja, kiedy dziecko pozbywa się nadmiernego napięcia emocjonalnego, właśnie wkładając do buzi swoje palce, żując troczki odzieży lub ssąc rękawek od bluzki. Przyczyn gryzienia, uporczywego zgryzania przedmiotów, obgryzania paznokci możemy szukać również w zaburzeniach organicznych, które mogą być wynikiem urazu, choroby genetycznej czy też infekcji. Natomiast uporczywe zjadanie rzeczy niejadalnych, takich jak: kurz, papier, drewno, włosy, może być przyczyną poważnego zaburzenia psychicznego zwanego łaknieniem spaczonym czy też inaczej zespołem PICA. Warto zatem najpierw bardzo dokładnie przyjrzeć się symptomom, które zgłaszają nam rodzice dziecka, by określić przyczynę takiego zachowania i móc sięgnąć po odpowiednie strategie terapeutyczne lub odesłać dziecko do innego specjalisty. 

Pamiętajmy też, że wkładanie do buzi paluszków, całych piąstek czy nawet własnych stóp i ogólne poznawanie świata właśnie za pomocą swoich ust, czyli tzw. „smakowanie świata”, to naturalny, niezwykle ważny etap w rozwoju każdego dziecka. „Mouthing”, bo tak coraz częściej określany jest w literaturze fachowej1 ten rozwojowy, naturalny sposób stymulacji sfery oralnej, ma bardzo istotny wpływ na rozwój dziecka. Jeżeli dziecko z jakichś powodów ominęło ten etap rozwojowy, to dla terapeuty integracji sensorycznej jest to niezwykle ważna informacja, ponieważ może to być powodem wielu problemów sensorycznych dziecka, szczególnie tych w obrębie sfery oralnej. 

Poniższy program terapeutyczny jest szczególnie dedykowany dzieciom z dużą podwrażliwością w obrębie sfery oralnej. W planowaniu pracy nad stymulacją sfery oralnej należy pamiętać, by nie prowadzić jej w oderwaniu od innych części ciała. Idealnym przygotowaniem czy wprowadzeniem do precyzyjnej stymulacji sfery oralnej będzie:

  • ogólna duża stymulacja dziecka w obrębie bazowych obszarów sensorycznych (przedsionek, propriocepcja, dotyk), której głównym celem jest regulacja poziomu pobudzenia,
  • obowiązkowo normalizacja napięcia mięśniowego, jeśli są w tym obszarze zaburzenia,
  • ćwiczenia w zakresie dużej motoryki (planowanie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI