Pomysły na ćwiczenia z wykorzystaniem kółek, ringo, obręczy i hula-hoop!

WARSZTAT TERAPEUTY

Trzecia odsłona naszego cyklu „Pomysły na zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku” dotyczy użycia kółek, ringo, obręczy i hula-hoop. Ten rodzaj pomocy daje wiele możliwości wsparcia dziecka w zakresie rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz planowania motorycznego. To również doskonały sposób na poprawę funkcjonowania podstawowych układów sensorycznych: przedsionkowego, dotykowego oraz proprioceptywnego, a także wzrokowego. W zabawach, które zaproponujemy, dziecko ma możliwość wielozmysłowej stymulacji i jednocześnie rozwijania różnych umiejętności oraz funkcji.

Zaproponowane aktywności należy łączyć z zabawą na huśtawkach, deskorolkach, drabinkach, dyskach sensorycznych i innych sprzętach do stymulacji bazowych układów sensorycznych. Pozycję, w której dziecko będzie wykonywać zadanie, należy dostosować do jego możliwości i potrzeb. Im więcej zadań umożliwiających dziecku wykorzystanie siły własnych mięśni, tym lepiej dla rozwoju układu proprioceptywnego. Im więcej ruchu we wszystkich kierunkach, tym mocniej nasycony zostanie układ przedsionkowy. Manipulacja akcesoriami daje zaś możliwość pobudzania układu dotykowego. Pamiętajmy o tym, by proponowane zabawy łączyły w sobie pracę na wielu zmysłach, a jednocześnie rozwijały umiejętności i funkcje, które u dziecka wymagają wsparcia. W pracy pamiętajmy o zasadzie naprzemienności i stopniowaniu trudności. Nie zapominajmy o uważności na dziecko, w tym na jego reakcję na zabawę. 

1. Wskakiwanie do kółek (pojedynczo lub w serii)

Przygotuj kilka kółek lub obręczy.

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko rozkłada obręcze wzdłuż pomieszczenia, w którym się znajduje albo układa z obręczy wzór (koło, kwadrat).
Zadaniem dziecka jest wskakiwanie do rozłożonych obręczy, pokonując wyznaczoną trasę. Może przeskakiwać obunóż, na jednej nodze lub w innym zaproponowanym rytmie (stopy w obręczy – na zewnątrz po obu stronach – w obręczy – na zewnątrz).

2. Rzucanie do celu (do hula-hoop)

Przygotuj hula-hoop i woreczki gimnastyczne lub piłeczki.
*Możesz także wykorzystać w za­­bawie bazowy sprzęt do terapii (huśtawki, hamak, helikopter, beret sensoryczny, deskę rotacyjną).

Przeprowadzenie zabawy
Zadaniem dziecka jest wrzucanie woreczków lub piłeczek do hula-hoop, które ułożone jest przez dzieckiem. 
Zabawę przeprowadzaj, zmieniając pozycję dziecka, dostosowując ją do możliwości wykorzystywanego sprzętu (w staniu, na czworakach, w leżeniu na brzuchu). 

3. Rzucanie do celu lub przerzucanie przez obręcze

Przygotuj hula-hoop i małe przed­mioty do rzucania (piłeczki, wo­­reczki lub maskotki).

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko przerzuca przez wiszące hula-hoop małe przedmioty (za­­bawki, piłeczki lub woreczki).
Większym wyzwaniem może być przerzucenie woreczka (małej maskotki) przez dwie obręcze lub celowanie obręczami do hula-hoop.

4. Przechodzenie przez obręcz/obręcze

Przygotuj hula-hoop lub inne obręcze.

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko chwyta hula-hoop i przechodząc przez nie, ma za zadanie dojść do przeciwległej strony sali, w której się znajduje. 
Inną wersją jest umieszczenie obręczy w stojakach, przez które dziecko niczym przez tunel przechodzi na czworakach. 
Można też przechodzić przez hula-hoop wiszące na sznurku.

5. Przenoszenie woreczków/maskotek stopami z obręczy do obręczy

Przygotuj taśmę malarską lub izolacyjną, obręcze i woreczki lub maskotki.

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko wraz z terapeutą przyklejają wzdłuż sali taśmę malarską.
Po obu jej stronach dziecko rozkłada obręcze. 
W obręczach po jednej stronie taśmy umieszczane są woreczki lub maskotki.
Dziecko siada na początku linii wyznaczonej przez taśmę, podpiera się rękami z tyłu, a stopami przenosi elementy do obręczy po przeciwnej stronie.
     
6. Kręcenie hula-hoop na biodrach, na rękach

Przygotuj h...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI