Aktywności z linami, sznurkami czy szarfami można, a nawet należy łączyć z zabawą na huśtawkach, deskorolkach, drabinkach, dyskach sensorycznych i innych sprzętach do stymulacji bazowych układów sensorycznych. Pozycję, w jakiej proponujemy wykonywać ćwiczenie, zawsze powinniśmy dostosować do możliwości i potrzeb dziecka. Im więcej zadań umożliwiających dziecku wykorzystanie siły własnych mięśni, tym lepiej dla rozwoju układu proprioceptywnego.
Im więcej ruchu we wszystkich kierunkach, tym mocniej nasycony zostanie układ przedsionkowy. Manipulacja akcesoriami daje zaś możliwość pobudzania układu dotykowego. Pamiętajmy o tym, by proponowane zabawy łączyły w sobie pracę na wielu zmysłach, a jednocześnie rozwijały umiejętności i funkcje, które u dziecka wymagają wsparcia. W pracy pamiętajmy o zasadzie naprzemienności i stopniowaniu trudności. Bądźmy uważni na dziecko i obserwujmy jego reakcję na stymulację.
1. Chodzenie po linie z obciążeniem
Przygotuj linę oraz dwa obciążniki o podobnej wadze (mogą to być butelki lub inne ciężkie przedmioty).
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko rozciąga linę wzdłuż pomieszczenia, w którym się znajduje. W ręce chwyta obciążniki (butelki lub inne w miarę ciężkie przedmioty). Zadaniem dziecka jest przejście z obciążeniem po linie w obie strony.
2. Chodzenie po linie/po linach z woreczkiem na głowie
Przygotuj linę oraz woreczki gimnastyczne dla siebie i dla dziecka.
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko rozciąga linę/dwie liny wzdłuż pomieszczenia, w którym się znajduje. Na głowie kładzie woreczek gimnastyczny i wędruje wzdłuż rozciągniętej liny, tak aby woreczek nie spadł. Dziecko może wykonywać zadanie, idąc do przodu, a potem do tyłu po jednej linie lub równocześnie po obu linach ułożonych do siebie równolegle.
3. Układanie trasy z szarf lub taśm i chodzenie po ułożonym torze
Przygotuj linę, szarfy lub taśmy.
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko układa z taśm lub szarf tor, po którym następnie przemieszcza się w różny sposób: do przodu, do tyłu, skacząc na jednej nodze, czworakując. Tor może być wymyślony przez dziecko lub odwzorowany z karteczki, na której terapeuta narysował wzór toru. Dziecko przy okazji chodzenia po linie może zbierać elementy układanki, piłeczki, gąbki lub inne zabawki.
4. Przeciąganie liny
Przygotuj grubą linę, kawałek wstążki i taśmę malarską.
Przeprowadzenie zabawy
Zaznacz środek liny kolorową wstążką. Na podłodze wyznaczcie swoje pola, np. taśmą malarską. Dziecko i terapeuta przeciągają linę. Wygry...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem