Z przyjemnością otwieramy dla Państwa cykl artykułów, w których każdorazowo zaprezentujemy różnorodne pomysły z wykorzystaniem jednego rodzaju pomocy terapeutycznej. W dzisiejszej odsłonie będą to piłki i piłeczki. Ten rodzaj pomocy terapeutycznej daje możliwość stymulacji wiodących zmysłów: układu przedsionkowego, proprioceptywnego oraz dotykowego, ale także pozostałych znaczących systemów, czyli wzrokowego i słuchowego. Ruch, który przy okazji zabawy piłkami wykonuje dziecko, zmiana ułożenia ciała i głowy, balansowanie na piłkach, bieganie, turlanie się z piłkami oraz różnego rodzaju skłony są doskonałą okazją do dostarczania dziecku wrażeń przedsionkowych. Dotykając piłek o różnej fakturze, giętkości czy twardości, dziecko stymuluje swój układ dotykowy. Siłując się, przepychając piłki, nosząc te, które są ciężkie i używając siły swoich mięśni podczas zabawy z tego rodzaju sprzętem, dziecko stymuluje układ proprioceptywny. Zabawy z piłkami dostarczają też dziecku możliwości rozwoju funkcji wzrokowych, gdyż łączą się z wodzeniem, śledzeniem trajektorii ruchu, konwergencją oraz akomodacją. Dźwięki zaś, które przy okazji aktywności wydają dziecko oraz terapeuta i które także generują same piłki, dodatkowo urozmaicą nam zabawy i będą wpływały na stymulację układu słuchowego.
Mamy świadomość, że dla wielu terapeutów niektóre propozycje okażą się znajome, ale mamy też nadzieję, że część z nich będzie przypomnieniem, inspiracją czy podstawą do stworzenia czegoś własnego, na miarę potrzeb podopiecznych.
Każdy pomysł można modyfikować o dodatkowe elementy, łączyć zabawę z pracą na materacu w leżeniu na brzuchu, w delikatnym huśtaniu na platformie czy w innej pozycji dostosowanej do możliwości i obszaru stymulacji.
1. Turlanie dużej piłki
Przygotuj dużą piłkę.
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko staje naprzeciwko terapeuty w pewnej odległości. Obydwoje naprzemiennie turlają do siebie piłkę. Początkowo aktywność wykonujemy symetrycznie obiema rękami. Następnie, na sygnał, zaczynamy turlać piłkę raz prawą, raz lewą ręką. Turlanie piłki może odbywać się w pozycji stojącej, w siadzie lub w klęku.
2. Toczenie dużej piłki po śladzie
Przygotuj dużą piłkę i taśmę malarską.
Przygotowanie zabawy
Terapeuta wraz z dzieckiem przy pomocy taśmy malarskiej wyznaczają tor, po którym będą toczyć dużą piłkę. Tor może być prosty, zygzakowaty lub w formie wymyślonej przez uczestników zajęć.
Przeprowadzenie zabawy
Terapeuta naprzemiennie z dzieckiem toczą dużą piłkę po wyznaczonym torze, początkowo obiema rękami, potem jedną ręką. W zabawie można wprowadzić element rywalizacji – kto szybciej doprowadzi piłkę do celu.
3. Granie na piłce
Przygotuj dużą piłkę i instrumenty.
Przeprowadzenie zabawy
Terapeuta na wybranym instrumencie wystukuje rytm, który dziecko odtwarza, stukając rękami w piłkę. W tej aktywności należy pamiętać o stopniowaniu trudności i dostosowaniu głośności dźwięków do możliwości i potrzeb dziecka. Zabawę przeprowadzamy, zamieniając się rolami.
4. Zabawy na piłce lub rzuty do celu*
*Ćwiczenie dla dzieci, które są gotowe oderwać nogi od podłogi.
Przygotuj dużą piłkę, układankę, proste puzzle albo woreczki lub piłeczki.
Przeprowadzenie zabawy
Terapeuta pozwala dzie...