Pomysły na zajęcia z wykorzystaniem jeżyków, dysków i ścieżek sensorycznych

Z GABINETU SPECJALISTY

Oprócz sprzętów podwieszanych, na sali do integracji sensorycznej powinny znaleźć się również inne przedmioty, które będą wpływały na rozwój dziecka i jednocześnie będą stymulowały poszczególne zmysły. Wszelkiego rodzaju układanki, puzzle, sortery, materiały plastyczne dość mocno uatrakcyjniają zajęcia i sprawiają, że dziecko chce aktywnie brać w nich udział. Okazuje się również, że nieodzownymi pomocami są jeżyki sensoryczne, dyski sensoryczne i ścieżki sensoryczne. Mają one wszechstronne zastosowanie. Poniżej przedstawiono kilka przykładów różnych aktywności z ich wykorzystaniem wraz z informacjami na temat tego, na jakie sfery najmocniej wpływają.

Ścieżka sensoryczna 

Mamy tutaj kilka możliwości do wykorzystania na zajęciach, możemy bowiem kupić gotowe puzzle sensoryczne lub samodzielnie przygotować pojemniki z różnymi fakturami/materiałami.

POLECAMY

  1. Zabawy na bosaka. Dziecko łączy ze sobą poszczególne puzzle lub układa pojemniki i spaceruje po nich bosymi stopami. Bardzo ważne jest to, aby dopytać, które struktury są dla niego przyjemne, a które nieprzyjemne. Spacerowanie można zmienić na bieganie, przeskakiwanie po poszczególnych elementach, czworakowanie.
     
  2. Eksperymenty z materiałami. Jeśli samodzielnie budujemy z dziećmi ścieżkę sensoryczną, to możemy później wkładać rączki do różnych pojemników, ukrywać w nich różne zabawki, przesypywać, wrzucać do określonych pojemników. Na koniec takich zajęć można stworzyć wspólnie pracę plastyczną, gdzie na dużym arkuszu papieru tworzymy jakiś obrazek i wypełniamy kontury, przyklejając tam różne materiały, np. groch, soczewicę, trawę, liście, szyszki itp. 
     
  3. Uzupełnienie ścieżki o dodatkową stację, pojemnik z wodą. Do wody można wejść, włożyć ręce, można wspólnie zrobić pianę z płynu do kąpieli, pod którą układamy atrakcyjne dla dziecka zabawki. Świetnie sprawdza się podejmowanie działań związanych z eksperymentowaniem w trakcie zabawy, np. dodawanie do wody barwników, brokatu lub innych materiałów, które znajdują się w pozostałych pojemnikach.
     
  4. Memory sensoryczne. Jeśli mamy dostępne po dwie faktury takiego samego rodzaju, to możemy je rozłożyć na podłodze i poprosić dziecko, aby najpierw dopasowało do siebie elementy z kontrolą wzrokową, a następnie powtarzamy to ćwiczenie, ale bez kontroli wzrokowej.
     
  5. Rozpoznawanie faktur. Dziecko ma zasłonięte oczy, a na podłodze leżą poszczególne elementy ścieżki sensorycznej. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, jaka to faktura albo opisanie, jaka ona jest w dotyku. Należy pamiętać, żeby tych faktur nie było zbyt dużo, aby nie doprowadzić do przestymulowania u dziecka. 
     
  6. Przesypywanie. Jeśli przygotowujemy ścieżkę z sypkich materiałów, to możemy obok ustawić puste pojemniki, a zadaniem dziecka będzie np. samodzielne przygotowanie takiej ścieżki, jaką sobie wymyśli, poprzez przesypywanie w dowolny sposób różnych rzeczy.
     
  7. Układanie wieży z puzzli sensorycznych. Terapeuta układa puzzle jeden na drugim i prosi, żeby dziecko stanęło na samej górze. Następnie wyjaśnia, że należy wykonywać podskoki na tyle wysoko, aby można było wyciągnąć za każdym razem jeden puzzel. 
     

Dzieci lubią, kiedy zadaniom towarzyszy jakaś historia lub motyw przewodni. Ścieżka może być mostem nad przepaścią, a z jednej jej strony znajdują się małe zwierzątka. Zadaniem dziecka jest przeniesienie ich na drugą stronę, tak żeby były w pełni bezpieczne.

Dobrym rozwiązaniem są również komplety tematyczne. Wówczas jednorazowo wykorzystujemy materiały zgodne z określonym motywem, np.: 

  • przy przygotowywaniu ścieżki leśnej wykorzystamy liście, szyszki, gałązki;
  • przy przygotowaniu sali kucharskiej skorzystamy z grochu, fasoli, kukurydzy, ryżu;
  • przy przygotowaniu wyprawy nad morze wykorzystamy piasek kinetyczny, muszelki, wodę, kamyczki.
     

Oczywiście do budowy ścieżki sensorycznej przydadzą się również inne materiały, np. miękkie poduszki, koce, drewniane klocki, platforma do balansowania. Pomiędzy poszczególnymi materiałami można ułożyć również pojemniki z zapachami czy owoce do próbowania, żeby zaangażować również inne zmysły. 

Zastanówmy się, jakie są zalety korzystania ze ścieżek sensorycznych na zajęciach. Przede wszystkim to stymulacja wszystkich zmysłów, co rozwija i poprawia percepcję sensoryczną, ale także daje szansę na lepsze czucie własnego ciała w przestrzeni i regulowanie swoich reakcji w odpowiedzi na doświadczanie nowych bodźców. Należy podkreślić, że w trakcie tych aktywności pozytywnie wpływamy również na rozwój umiejętności z zakresu dużej motoryki. Dziecko ma możliwość doskonalenia umiejętności równoważnych, uczy się planowania ruchu, koordynacji. W trackie spacerowania po ścieżce sensorycznej dochodzi do stymulacji układu proprioceptywnego. Dzięki temu dziecko ma możliwość relaksacji, wyciszenia, edukacji stresu i napięcia. Należy jednak pamiętać, że zupełnie odwrotne działanie będzie w sytuacji, kiedy dziecko ma nadwr...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI