Specyfika zaburzeń integracji sensorycznej w niepełnosprawności wzrokowej Zalecenia i wskazówki do terapii SI

Z GABINETU SPECJALISTY

Odbieranie i rozumienie świata zależą od charakteru i sprawności naszych zmysłów. Jeśli któryś z nich jest uszkodzony lub nie funkcjonuje, wówczas obraz świata jest niepełny lub zniekształcony. Wzrok należy do najważniejszych zmysłów człowieka, ponieważ pozwala mu odbierać 80% informacji z otoczenia.

Widzenie ma charakter multisensoryczny, a jego rozwój jest związany z:

POLECAMY

  • integracją sensoryczno-motoryczną,
  • prawidłowym poziomem napięcia mięśniowego w aparacie gałkoruchowym oraz w obrębie ciała, 
  • koordynacją ruchową i znajomością schematu ciała,
  • orientacją przestrzenną i kierunkową,
  • reaktywnością układu nerwowego,
  • funkcjami poznawczymi.
     

Badania przedmiotu wykazują, że ok. 9–10% populacji dzieci poniżej 6 r.ż. ma wady wzroku.

Charakterystyczne przejawy zaburzeń widzenia w codziennym funkcjonowaniu u małych dzieci to:

  • manipulacja zabawkami bez kontroli wzroku, 
  • nieprawidłowa koordynacja ruchów głowy i oczu,
  • brak zainteresowania małymi zabawkami, układankami i obrazkami,
  • opóźniony rozwój ruchowy i trudności z samoobsługą,
  • unikanie zabaw i gier ruchowych,
  • trudności z wchodzeniem i scho­­­­­dzeniem ze schodów, krok do­­staw­­ny utrzymujący się po 32. miesiącu życia. 
     

Niepełnosprawności funkcjonowania narządu wzroku określa się na podstawie oceny stopnia ostrości wzroku do bliży i dali oraz zakresu pola widzenia. 

U słabowidzących ostrość wzroku wy­nosi 5–33% jego prawidłowej wartości. W przypadku takiego dziecka korekcja okularowa nie poprawia w zasadniczy sposób zdolności widzenia, ale stopień kompensacji wzroku przez inne zmysły.

Przyczyny zaburzeń widzenia to najczęściej:

  • czynniki genetyczne i wady wrodzone, 
  • uszkodzenia okołoporodowe i wcześniactwo, 
  • nieprawidłowa budowa aparatu optycznego oka,
  • choroby okulistyczne i współistniejące,
  • urazy oczu i mózgu.
     

Niedowidzenie (ang. amblyopia), nazywane również „leniwym okiem”, polega na obniżeniu ostrości wzroku pomimo zastosowania właściwej korekcji szkłami. 

Co jeszcze wskazuje na to, że dziecko może źle widzieć? Zwykle mruży i pociera oczy, skarży się na bóle głowy, pieczenie oraz swędzenie zaczerwienionych oczu. Podczas patrzenia z bliska przechyla głowę i ustawia ją pod różnym kątem, co powoduje asymetrię ciała prowadzącą do wad postawy. Charakterystyczne jest też zamykanie jednego oka. Może mieć rozszerzone lub asymetrycznie ustawione źrenice.

Wady i choroby układu wzrokowego w znaczący sposób negatywnie wpływają na percepcję wzrokową. Właściwy poziom tej funkcji zwłaszcza u młodszych dzieci jest niezbędny w opanowaniu technik szkolnych. 

W pracy terapeutycznej i dydaktycznej przy niedowidzeniu należy zawsze uwzględnić współistniejące u dziecka choroby i zaburzenia, takie jak:

  • padaczka dziecięca, 
  • lęki, 
  • choroby, zaburzenia i bóle somatyczne,
  • symptomy neurotyczne spowodowane przewlekłym stresem,
  • opóźniony i zaburzony rozwój motoryczny,
  • nadreaktywność ruchowa,
  • znacznie obniżony poziom koncentracji uwagi wzrokowo-słuchowej.
     

Niezwykle istotne jest także ustalenie, czy dziecko ma niepełnosprawność wzrokową od urodzenia lub nabytą, czy poziom widzenia utrzymuje się na tym samym poziomie lub pogarsza się.
W procesie nauczania dzieci z niedowidzeniem wymagane są specjalistyczne metody pracy i pomoce edukacyjne. 

Podział i charakterystyka kategorii dzieci z uszkodzonym wzrokiem

Dzieci słabowidzące stanowią zróżnicowaną grupę, jeśli chodzi o zakres i sposób widzenia.
Badacze przedmiotu wyróżniają wśród nich cztery zasadnicze grupy (Majewski T., 2002): 

  1. Z uszkodzeniami widzenia centralnego – u których widzenie waha się pomiędzy 6–25% prawidłowej ostrości. Spostrzegają tylko duże obiekty, ale nie dostrzegają ich cech charakterystycznych i nie widzą małych przedmiotów.
  2. Z wysoką krótkowzrocznością (często uwarunkowaną genetycznie), która powoduje duże trudności w spostrzeganiu obiektów z większej odległości. Mimo korekcji (soczewkami lub szkłami optycznymi) mają charakterystyczne problemy z akomodacją, ponieważ na skutek pogorszenia elastyczności soczewki oka występuje zmniejszenie ostrości widzenia szczególnie podczas zmian odległości obiektów, na które patrzymy (blisko – daleko). Dzieci te spostrzegają jedynie przedmioty znajdujące się blisko.
  3. Z zawężeniem i uszkodzeniem widzenia obwodowego, tj. z ubytkami w polu widzenia. Znacznie ogranicza to całościowe spostrzeganie przestrzeni oraz zaburza orientację i swobodne poruszanie się w otoczeniu.
  4. Z zaburzeniami widzenia obuocznego, które występuje najczęściej w zezie i w dużych różnicach ostrości wzroku w obu oczach. Powoduje to trudności lub brak widzenia głębi (widzenie trójwymiarowe) oraz znacznie utrudnia ocenę odległości i kierunków w przestrzeni.
     

Przy niedowidzeniu występują problemy z rozpoznawaniem barw, z widzeniem o zmierzchu oraz nadwrażliwość na światło słoneczne. 

Małe dzieci z niedowidzeniem znajdują się w grupie ryzyka zaburzeń rozwojowych, w tym dysfunkcji sensomotorycznych oraz SPD. Wymagają wczesnej interwencji i w zdecydowanej większości – terapii SI.

Rozwój motoryczny i sensoryczny u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową jest nie tylko opóźniony, ale ma swoją specyfikę. Dla osób niedowidzących zmysł dotyku ma szczególne znaczenie, ponieważ negatywnie wpływa zarówno na ich rozwój emocjonalny, jak i fizyczny.

Znaczna część spośród takich dzieci jest bierna i w ograniczony sposób odbiera inne bodźce zmysłowe, a także słabo lub nieadekwatnie na nie reaguje. 

Tendencja do unikania aktywności ruchowych powoduje,...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI