Spinacze, spinki, szczypce w praktyce terapeuty SI

WSPÓŁPRACA INTERDYSCYPLINARNA

Kolejna odsłona naszego cyklu „Pomysły na zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku” dotyczy użycia różnego rodzaju spinaczy (klamerek do bielizny, spinaczy biurowych, spinek i różnorodnych szczypaków). Ten rodzaj pomocy daje wiele możliwości wsparcia dziecka w zakresie rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania motorycznego oraz doskonalenia chwytu.
To również doskonały sposób, aby przy realizowaniu zabaw w odpowiednio dobranym scenariuszu, wpływać na poprawę funkcjonowania podstawowych układów sensorycznych: przedsionkowego, dotykowego oraz proprioceptywnego, a także wzrokowego i słuchowego.                              
 

W zabawach, które ­za­­­proponujemy, dziecko ma możliwość wielozmysłowej stymulacji i jednocześnie rozwijania różnych umiejętności oraz funkcji. Zaproponowane aktywności należy łą­­czyć z zabawą na huśtawkach, deskorolkach, drabinkach, dyskach sensorycznych i innych sprzętach do stymulacji bazowych układów sensorycznych. Pozycję, w której dziecko wykonywać będzie zadanie należy dostosować do jego możliwości i potrzeb. Im więcej zadań umożliwiających dziecku wykorzystanie siły własnych mięśni, tym lepiej dla rozwoju układu proprioceptywnego. Im więcej ruchu we wszystkich kierunkach, tym mocniej nasycony zostanie układ przedsionkowy. Manipulacja akcesoriami daje zaś możliwość pobudzania układu dotykowego. Pamiętajmy o tym, by proponowane zabawy łączyły w sobie pracę na wielu zmysłach, a jednocześnie rozwijały umiejętności i funkcje, które u dziecka wymagają wsparcia. W pracy pamiętajmy o zasadzie naprzemienności i stopniowaniu trudności. Nie zapominajmy o uważności na dziecko, w tym na jego reakcję na zabawę. 

1. Spinacze na linie

Przygotuj klamerki do bielizny i sprzęt wiszący na długich linach. Możesz także wykorzystać linę, rozciągniętą i zaczepioną nisko do pracy na deskorolce.

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko przyjmuje pozycję wskazaną przez terapeutę (na siedząco, leżąco, klęcząco) i przypina spinacze do lin. Może segregować je kolorystycznie (na każdej linie inny kolor) lub wybierać kolor spinaczy nazwany przez terapeutę. Ważne, aby dziecko próbowało przekraczać środkową linię ciała i przypinać spinacze prawą ręką na linie po swojej lewej stronie i lewą ręką po prawej. 
 


2. Wieszamy pranie

Przygotuj spinacze, pary skarpet lub innych niewielkich części garderoby, sznurek lub małą suszarkę do wieszania prania.

Przeprowadzenie zabawy
Zadanie z wykorzystaniem skarpet można rozpocząć od łączenia ich, wyszukiwania par. Zadaniem dziecka jest powieszenie ubrań i przypięcie ich spinaczami.
 


 

3. Hodowla pająków

Przygotuj mały koszyczek, włóczkę oraz małe figurki zwierząt (owady lub pająki).

Przeprowadzenie zabawy
Dziecko wkłada pająki do „klatki”, a następnie, trafiając w otwory, oplata górę włóczką, aby zamknąć zwierzęta. Kiedy przychodzi czas, aby uwolnić pająki (lub przełożyć do innego pojemnika) dziecko wyjmuje je z koszyczka przy pomocy różnych narzędzi (pęseta, szczypce czy spinacz), tak, aby nie dotykać ich dłońmi.
 


4. Uz

...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI