Symptomy wskazujące na to, że powinno się rozpocząć terapię ręki u dziecka:
POLECAMY
- Dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, ciastoliny, układanie drobnych przedmiotów).
- Ma problemy z nauką czynności samoobsługowych (ubieranie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itd.).
- Ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyn górnych i obręczy barkowej, co przejawia się w niedostosowaniu odpowiedniej siły podczas manipulacji.
- Ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych.
- Wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko – szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania.
- Dostarcza sobie dodatkowych silnych doznań proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.
- Nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur, co utrudnia manipulację i poznawanie nowych przedmiotów, a co za tym idzie – budowanie ich reprezentacji w korze mózgowej.
- Ma trudności grafomotoryczne przejawiające się w obniżonym w stosunku do wieku poziomie rysowania, modelowania, kolorowania.
- Widoczny jest obniżony poziom graficzny pisma.
- Dziecko nie potrafi zachować prawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku.
- Ma zaburzenia praksji.
- Ma zdiagnozowane porażenie mózgowe, zespoły genetyczne lub inne wady wrodzone, dla których charakterystyczne są trudności w rozwoju funkcji związanych z małą motoryką.
By prawidłowo ocenić motorykę małą dziecka, warto odnieść się do norm, aby sprawdzić, czy dane funkcje rozwijają się w odpowiednim czasie.
Tabela 1. Rozwój funkcji motorycznych
MANIPULACJA I KOORDYNACJA |
|
0–3 miesiące |
|
3–6 miesięcy |
|
6–9 miesięcy |
|
9–12 miesięcy |
|
12–15 miesięcy |
|
16–19 miesięcy |
|
20–24 miesiące |
|
2–3 lata |
|
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem