Worki, woreczki i torebeczki

Z GABINETU SPECJALISTY

Kolejna odsłona naszego cyklu „Pomysły na zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku” dotyczy użycia różnego rodzaju worków (na śmieci, woreczków śniadaniowych, papierowych oraz foliowych). Ten rodzaj pomocy daje wiele możliwości wsparcia dziecka w zakresie stymulacji dotykowej, rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz planowania motorycznego. To również doskonały sposób, aby przy realizowaniu zabaw z odpowiednio dobranego scenariusza wpływać na poprawę funkcjonowania podstawowych układów sensorycznych: przedsionkowego, dotykowego oraz proprioceptywnego, a także wzrokowego i słuchowego.

W zaproponowanych za­­bawach dziecko ma możliwość wielozmysłowej stymulacji i jednocześnie rozwijania różnych umiejętności oraz funkcji. Zaproponowane aktywności należy łączyć z zabawą na huśtawkach, deskorolkach, drabinkach, dyskach sensorycznych i innych sprzętach do stymulacji bazowych układów sensorycznych. Pozycję, w której dziecko będzie wykonywać zadanie, należy dostosować do jego możliwości i potrzeb. Im więcej zadań umożliwiających dziecku wykorzystanie siły własnych mięśni, tym lepiej dla rozwoju układu proprioceptywnego. Im więcej ruchu we wszystkich kierunkach, tym mocniej nasycony zostanie układ przedsionkowy. Manipulacja akcesoriami daje zaś możliwość pobudzenia układu dotykowego. Pamiętajmy o tym, by proponowane zabawy łączyły w sobie pracę wielu zmysłów, a jednocześnie rozwijały umiejętności i funkcje, które u dziecka wymagają wsparcia. Pamiętajmy też o zasadzie naprzemienności i stopniowaniu trudności. Nie zapominajmy o uważności na dziecko, w tym na jego reakcję na zabawę. 

1. Zgaduj-zgadula



Przygotuj woreczki śniadaniowe, małe zabawki, które będziecie ukrywać w woreczkach, oraz opaskę lub chustkę do zasłonięcia oczu dziecka.
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko wspólnie z terapeutą wkłada do woreczków małe zabawki, z którymi wcześniej miało szansę się zapoznać. 
Następnie terapeuta zasłania oczy dziecka opaską lub chustką. 
Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co ukryło się w kolejnych woreczkach, bez patrzenia, tylko za pomocą dotyku.

2. Zgadnij i pokaż



Inna wersja woreczkowej zgaduj-zgaduli. 
Przygotuj małe woreczki i niewielkie zabawki (np. z jajek z niespodzianką).
Każdy przygotowany przedmiot powinien mieć swoją parę.
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko wspólnie z terapeutą wkłada po jednej małej zabawce  do woreczka, a drugą z pary ustawia przed sobą.
Następnie terapeuta wybiera jeden z woreczków i podaje dziecku w dłonie trzymane za plecami, a dziecko wskazuje przed sobą „bliźniaka” trzymanej zabawki. 

3. Segregowanie zabawek/przedmiotów



Przygotuj worki na śmieci w różnych kolorach oraz przedmioty w kolorach odpowiadających workom.
Przeprowadzenie zabawy
Dziecko razem z terapeutą na sygnał segregują przedmioty, wkładając je do o...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI