Jama ustna stanowi obwodową część narządów artykulacyjnych oraz jest nieodłączną częścią kompleksu orofacjalnego. Kompleks ten składa się z obszaru, w którym odbywa się artykulacja, ale także podstawowe czynności fizjologiczne, inaczej: czynności prymarne. Są to między innymi: oddychanie, ssanie, gryzienie, żucie, połykanie, picie. To naturalna gimnastyka dla narządów artykulacyjnych, która stopniowo poprawia ich motoryczną sprawność. Ssanie, połykanie, oddychanie to czynności rozwijające się jeszcze w życiu płodowym, za to żucie i gryzienie są nabyte i kształtują się wraz z pojawianiem się zębów. Picie z kubeczka to czynność, do której gotowość można zaobserwować od około 9 m.ż. dziecka. Dojrzały typ połykania rozwija się stopniowo na skutek zwiększającej się pojemności jamy ustnej, pojawiania się uzębienia mlecznego oraz rozwoju układu nerwowo-mięśniowego. Zaburzenia funkcji prymarnych mogą mieć swoje źródło między innymi w nieprawidłowym napięciu mięśniowym w ciele, defektach anatomicznych w obrębie jamy ustnej, parafunkcjach – anormalnych zachowaniach w obrębie jamy ustnej, jak np. ssanie niezwiązane z pożywieniem (warg, policzków, kciuka, rękawa bluzki etc.), wypychanie językiem policzków czy warg.
Prawidłowe oddychanie odbywa się w spoczynku torem nosowym. Oddychanie torem ustnym nie jest fizjologiczne, może prowadzić do wielu zaburzeń (np. infekcji, nieprawidłowego napięcia mięśni artykulacyjnych, niepoprawnego rozwoju twarzoczaszki, w tym podniebienia i łuków zębowych, nieprawidłowej pozycji spoczynkowej języka, która niesie za sobą wiele negatywnych konsekwencji dla rozwoju mowy).
Nieefektywne gryzienie i żucie nie pozwala na odpowiedni trening mięśni, a więc także na właściwe modelowanie kości. Dieta złożona z papek nie jest wystarczającym bodźcem dla przekształcenia się atypowego połykania w ten dorosły, a także dla osiągnięcia prawidłowej pionizacji języka, koniecznej dla poprawnej artykulacji.
Niewygaszony odruch ssania bądź niepoprawny jego wzorzec opóźnia przekształcenie sposobu połykania oraz wspomnianą pionizację języka. Czasami dzieje się to z powodu niewycofania smoczka w wymaganym czasie czy parafunkcji, takich jak ssanie palców, warg, policzka.
Atypowy przebieg połykania, polegający na: płaskim ułożeniu masy języka, który często kładzie się między łukami zębowymi, zwiększeniu pracy mięśni policzkowych i mięśnia bródkowego, otoczenia szpary warg (zaciskaniu warg), niedostatecznej czynności mięśni unoszących żuchwę, przyczynia się do wadliwej czynności artykulacji.
Należy pamiętać, że ostateczny kształt twarzy jest zależny od sił związanych z pracą mięśni podczas czynności fizjologicznych.
Jak przebiega prawidłowy rozwój umiejętności jedzenia i picia?
Częstą przyczyną zakłóceń w czynnościach samodzielnego jedzenia są zaburzenia rozwoju motoryki u dziecka. Odpowiednia ruchomość oraz napięcie sfery oralnej zależą od poziomu stabilizacji i równowagi dużych partii mięśni, takich jak mięśnie tułowia i miednicy. Aby doszło do rozwinięcia się czucia głębokiego w tej części ciała, konieczny jest odpowiedni poziom priopriocepcji w rejonie centralnym. A poziom czucia głębokiego w sferze oralnej jest związany z planowaniem ruchów i regulowaniem napięcia mięśni w obszarze artykulatorów, co ma wpływ na mowę. Zaburzenie czynności jedzenia, zbyt obfite ślinienie czy opóźniony rozwój mowy mogą wynikać z problemów posturalnych lub zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Ośrodki odpowiedzialne za motorykę i mowę są w mózgu ulokowane w pobliżu siebie. Praca nad zaburzeniami SI, dzięki usprawnianiu całościowego rozwoju psychofizycznego, pomaga w terapii zaburzeń mowy.
Wrażenia sensoryczne odgrywają bardzo istotną rolę w czuciu poziomów pobudzenia układu nerwowego.
Tabela 1. Prawidłowy rozwój umiejętności jedzenia i picia
Wiek | Picie | Jedzenie |
0–12 m.ż. | Dziecko ssie oraz połyka płyny, karmione jest piersią lub butelką. Gdy leży na plecach, samodzielnie trzyma butelkę. Karmione łyżeczką samodzielnie połyka pokarm | Czynności takie jak ssanie, oddychanie i połykanie są skoordynowane. Je pokarm z łyżeczki, żuje pokarmy półstałe. Je posiłki palcami, odgryza i ssie lub przeżuwa kawałki jedzenia |
1–2 r.ż. | Pije z butelki lub kubka otwartego, potrafi go przytrzymać i napić się samodzielnie | Dieta dziecka jest coraz bardziej podobna do diety osób dorosłych. Na początku dziecko je z pomocą rąk, później dzięki rozwojowi koordynacji ruchowej uczy się posługiwać sztućcami |
2–3 r.ż. | Dziecko samodzielnie trzyma kubek i z niego pije. Może jeszcze rozlewać zawartość. Atypowy sposób połykania przekształca się w dojrzały | Naśladuje i odtwarza czynności dorosłych przy stole. Należy bardzo urozmaicać dziecku pokarmy, aby uniknąć wybiórczości |
3–4 r.ż. | Potrafi utrzymać w je... |
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem