Integracja sensoryczna jest określania mianem „naukowej zabawy”, co oznacza, że terapia ma być czymś przyjemnym dla dziecka, ale jednocześnie pozwalać na osiągnięcie w tej zabawie określonych celów. Arteterapia to nic innego jak terapia z wykorzystaniem sztuki, dzięki której dziecko jest w stanie wyrazić siebie, pokazać swoje emocje. Takie aktywności często są jedynymi, które umożliwiają lepsze zrozumienie trudności towarzyszących nam w codziennym życiu. Arteterapia zakłada, że na zajęciach można korzystać z różnych form artystycznego wyrazu, np. muzyki, plastyki, literatury czy teatru. Jej wykorzystanie pozwala na wgląd we własne problemy, daje możliwość poradzenia sobie z silnymi emocjami, wpływa na zmianę naszej postawy w stosunku nie tylko do siebie, ale również do innych ludzi. Dodatkowo bardzo często poprawia relacje z innymi osobami.
Dzieci trafiające na zajęcia z integracji sensorycznej borykają się z wieloma problemami. Nie tylko jest to związane z nieprawidłowościami w zakresie przetwarzania bodźców, ale również z tym, jak postrzegają one siebie i jak funkcjonują w otoczeniu innych osób.
Okazuje się bowiem, że bardzo często towarzyszą im następujące odczucia:
POLECAMY
- Niskie poczucie własnej wartości
Dzieci czują się nierozumiane przez nauczycieli, rodziców, rówieśników, a jednocześnie nie wiedzą, skąd wynika to, że inaczej reagują na te wszystkie bodźce. Często nie potrafią nawet wyjaśnić, dlaczego zachowują się w taki, a nie inny sposób, nie umieją powiedzieć, co tak dokładnie im przeszkadza, dlatego też czują się gorsze i mniej wartościowe.
- Nieśmiałość, zamknięcie w sobie
Bywa, że dzieci nie rozumieją poleceń, które są do nich kierowane lub nie potrafią wykonywać różnych zadań, dlatego wycofują się z relacji, bawią się same na boku, nie nawiązują interakcji z innymi osobami.
- Trudności z radzeniem sobie z emocjami
Jest to jedna z najczęstszych przyczyn pojawienia się rodziców na diagnozie pod kątem zaburzeń integracji sensorycznej. Dziecko szybko i intensywnie się frustruje, bywa, że uderza, bije, gryzie lub kopie innych. Ma trudność z wyciszeniem się, trwa to bardzo długo. Dodatkowo pojawiają się tutaj trudności z nazywaniem swoich emocji, opisywaniem tego, co dzieje się z ciałem pod wpływem określonych emocji (oczywiście te umiejętności są na innym poziomie u dzieci, w zależności od ich wieku i poziomu rozwoju).
- Niechęć do podejmowania nowych wyzwań, wchodzenia w nowe sytuacje, nawiązywania relacji z nowymi osobami
Bardzo często dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej wykazują silne objawy niepewności i zdenerwowania, kiedy stawia się je w nowych, nieznanych im sytuacjach. W konsekwencji często pojawia się napięcie, stres, a nawet problem z wyciszeniem się.
W takiej sytuacji arteterapia może oddziaływać na następujące obszary:
- zaspokojenie potrzeby akceptacji i bezpieczeństwa,
- rozwijanie własnych działań twórczych,
- uzewnętrznianie własnych przeżyć i odczuć,
- możliwość porozumiewania się w sposób pozawerbalny,
- rozwijanie umiejętności poznawczych, manualnych,
- doskonalenie koncentracji na zadaniu,
- zaspokajanie potrzeb sensorycznych,
- akceptacja siebie oraz innych osób,
- budowanie nowych doświadczeń emocjonalnych, sensorycznych,
- możliwość odprężenia, relaksu, uzyskania poczucia bezpieczeństwa, satysfakcji i radości.
Należy też mieć świadomość, że wprowadzanie działań twórczych, artystycznych na zajęciach z zakresu integracji sensorycznej jest również świetnym narzędziem diagnostycznym. Pozwala nam bowiem na zdobycie szeregu informacji na temat funkcjonowania dziecka w wielu obszarach.
Pozwala nam uzyskać odpowiedzi na następujące ważne pytania:
- Jak kształtują się umiejętności z zakresu koordynacji wzrokowo-ruc...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem