Wykorzystanie arteterapii na zajęciach z integracji sensorycznej

WARSZTAT TERAPEUTY

Prowadzenie terapii integracji sensorycznej przynosi dużo satysfakcji, ale stanowi też nie lada wyzwanie. Okazuje się bowiem, że w codziennej pracy konieczne jest holistyczne spojrzenie na każde dziecko, które trafia na diagnozę czy terapię. Dzięki takiemu działaniu jesteśmy w stanie poznać dzieci, ich potrzeby i możliwości oraz wykorzystać na zajęciach takie metody czy formy pracy, żeby były one nie tylko dobre terapeutycznie, ale również atrakcyjne dla naszych małych pacjentów. Bardzo dobrze sprawdza się w wielu przypadkach połączenie zajęć integracji sensorycznej z arteterapią. Dlaczego tak się dzieje? Jakie to daje efekty? Jakie aktywności można dzieciom wówczas zaproponować? Poniżej postaram się odpowiedzieć na wszystkie te pytania.

Integracja sensoryczna jest określania mianem „naukowej zabawy”, co oznacza, że terapia ma być czymś przyjemnym dla dziecka, ale jednocześnie pozwalać na osiągnięcie w tej zabawie określonych celów. Arteterapia to nic innego jak terapia z wykorzystaniem sztuki, dzięki której dziecko jest w stanie wyrazić siebie, pokazać swoje emocje. Takie aktywności często są jedynymi, które umożliwiają lepsze zrozumienie trudności towarzyszących nam w codziennym życiu. Arteterapia zakłada, że na zajęciach można korzystać z różnych form artystycznego wyrazu, np. muzyki, plastyki, literatury czy teatru. Jej wykorzystanie pozwala na wgląd we własne problemy, daje możliwość poradzenia sobie z silnymi emocjami, wpływa na zmianę naszej postawy w stosunku nie tylko do siebie, ale również do innych ludzi. Dodatkowo bardzo często poprawia relacje z innymi osobami. 

Dzieci trafiające na zajęcia z integracji sensorycznej borykają się z wieloma problemami. Nie tylko jest to związane z nieprawidłowościami w zakresie przetwarzania bodźców, ale również z tym, jak postrzegają one siebie i jak funkcjonują w otoczeniu innych osób. 

Okazuje się bowiem, że bardzo często towarzyszą im następujące odczucia:

POLECAMY

  • Niskie poczucie własnej wartości
    Dzieci czują się nierozumiane przez nauczycieli, rodziców, rówieśników, a jednocześnie nie wiedzą, skąd wynika to, że inaczej reagują na te wszystkie bodźce. Często nie potrafią nawet wyjaśnić, dlaczego zachowują się w taki, a nie inny sposób, nie umieją powiedzieć, co tak dokładnie im przeszkadza, dlatego też czują się gorsze i mniej wartościowe.
     
  • Nieśmiałość, zamknięcie w sobie
    Bywa, że dzieci nie rozumieją poleceń, które są do nich kierowane lub nie potrafią wykonywać różnych zadań, dlatego wycofują się z relacji, bawią się same na boku, nie nawiązują interakcji z innymi osobami.
     
  • Trudności z radzeniem sobie z emocjami
    Jest to jedna z najczęstszych przyczyn pojawienia się rodziców na diagnozie pod kątem zaburzeń integracji sensorycznej. Dziecko szybko i intensywnie się frustruje, bywa, że uderza, bije, gryzie lub kopie innych. Ma trudność z wyciszeniem się, trwa to bardzo długo. Dodatkowo pojawiają się tutaj trudności z nazywaniem swoich emocji, opisywaniem tego, co dzieje się z ciałem pod wpływem określonych emocji (oczywiście te umiejętności są na innym poziomie u dzieci, w zależności od ich wieku i poziomu rozwoju).
     
  • Niechęć do podejmowania nowych wyzwań, wchodzenia w nowe sytuacje, nawiązywania relacji z nowymi osobami
    Bardzo często dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej wykazują silne objawy niepewności i zdenerwowania, kiedy stawia się je w nowych, nieznanych im sytuacjach. W konsekwencji często pojawia się napięcie, stres, a nawet problem z wyciszeniem się.
     

W takiej sytuacji arteterapia może oddziaływać na następujące obszary:

  • zaspokojenie potrzeby akceptacji i bezpieczeństwa,
  • rozwijanie własnych działań twórczych,
  • uzewnętrznianie własnych przeżyć i odczuć,
  • możliwość porozumiewania się w sposób pozawerbalny,
  • rozwijanie umiejętności poz­nawczych, manualnych,
  • doskonalenie koncentracji na zadaniu,
  • zaspokajanie potrzeb sensorycznych,
  • akceptacja siebie oraz innych osób,
  • budowanie nowych doś­wiadczeń emocjonalnych, sensorycznych,
  • możliwość odprężenia, re­­laksu, uzyskania poczucia bezpieczeństwa, satysfakcji i radości. 
     

Należy też mieć świadomość, że wprowadzanie działań twórczych, artystycznych na zajęciach z zakresu integracji sensorycznej jest również świetnym narzędziem diagnostycznym. Pozwala nam bowiem na zdobycie szeregu informacji na temat funkcjonowania dziecka w wielu obszarach. 

Pozwala nam uzyskać odpowiedzi na następujące ważne pytania:

  • Jak kształtują się umiejętności z zakresu koordynacji wzrokowo-ruc...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI