Zaburzenia posturalne u dzieci

WARSZTAT TERAPEUTY

W teorii integracji sensorycznej zaburzenia posturalne definiowane są jako trudności we właściwej stabilizacji ciała podczas spoczynku lub ruchu w reakcji na wymagania środowiska lub wynikające z zadawanych działań (Milles i in., 2007). Zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym (SBMD) wiążą się ze słabymi mechanizmami posturalnymi lub ograniczeniami w zakresie ruchów wolicjonalnych, czyli związanych z naszą świadomością i zamierzeniem. To nie są przypadkowe, niekontrolowane ruchy, ale takie, które chcemy wykonać i które są skierowane do osiągnięcia konkretnego celu.

Zaburzenia ruchowe na bazie sensorycznej pojawiają się pod wpływem niskiego napięcia mięśniowego, obniżonej sprawności planowania motorycznego lub nadreaktywności dotykowej w sferze oralnej lub nieprawidłowej stabilizacji mięśni, a także pod wpływem trudności planowania w motoryce: dużej i małej, jakościowych deficytów w artykulacji i nieprawidłowych komponentów ruchu, takich jak równowaga między zginaczami i prostownikami. Wyróżniamy dwa typy tych zaburzeń:

POLECAMY

  • zaburzenia posturalne,
  • dyspraksję. 
     

Zaburzenia posturalne wiążą się z:

  • zaburzeniami napięcia mięśniowego,
  • słabą równowagą statyczną i dynamiczną,
  • obniżoną kontrolą motoryczną,
  • obniżoną siłą mięśniową i kontrolą postawy (w sta­­­niu, siadzie i podczas ruchu),
  • zaburzeniami kokontrakcji,
  • niepełnym zintegrowaniem odruchów pierwotnych,
  • brakiem pełnego wykształcenia odruchów posturalnych.
     

Fizjoterapeuci zaburzenia posturalne wiążą z zaburzeniami liniowości i postawy. Do najczęstszych zaburzeń postawy zaliczamy:

  • wysunięcie głowy i szyi w przód,
  • pochylenie tułowia, rotacja w jedną z stron,
  • asymetria barków, uniesienie dwóch barków,
  • zwiększona kifoza piersiowa, lordoza lędźwiowa,
  • zaburzenia w obrębie kończyn dolnych. 
     

Napięcie mięśniowe jest charakterystyczną cechą mięśnia i warunkiem koniecznym do funkcjonowania całego układu nerwowo-mięśniowego. Napięcie to stan skurczu mięśni niezależny od jego długości, warunków skurczu czy położenia segmentów ciała, do których się przyczepiają. Odgrywa rolę sprzężenia zwrotnego w utrzymaniu postawy ciała i w czynnościach ruchowych. Zapewnia gotowość do ruchu oraz utrzymania postawy ciała, przyczyniając się do zachowania równowagi. 
Napięcie związane jest z aktywnością wrzecion nerwowo-mięśniowych. Ma charakter odruchowy, kontrolowany przez wyższe ośrodki układu nerwowego. 

Regulacja napięcia mięśniowego odbywa się na trzech poziomach:

  • łuk odruchowy proprioceptywny,
  • poziom podkorowy (twór siatkowaty, podwzgórze, łuk pozapiramidowy, móżdżek, ośrodki rdzenia kręgowego),
  • ośrodki korowe (kora ruchowa i przedruchowa).
     

Prawdopodobne przyczyny zaburzeń napięcia mięśniowego:

  • urazy okołoporodowe,
  • wady rozwojowe,
  • choroby genetyczne (zespół Downa, zespół Pradera-Willego, zespół Morfana, zespół Ehlersa-Danlosa),
  • choroby metaboliczne,
  • choroby neurologiczne (neuropatie, miopatie, rdzeniowy zanik mięśni),
  • predyspozycje dziedziczne,
  • leki przyjmowane przez matkę w czasie ciąży,
  • wysoki pozom bilirubiny po porodzie,
  • wcześniactwo,
  • nieprawidłowa pielęgnacja,
  • zagrożony poród.
     

Nieprawidłowości w dystrybucji napięcia mięśniowego w ciele mogą wynikać z:

  • asymetrii (zaburzona równowaga mięśniowa między stronami ciała),
  • pozycji, w jakiej przebywało dziecko,
  • pojawiających się w ciele kompensacji. 
     

Rodzaje napięcia mięśniowego:

  • napięcie spoczynkowe (zależne od czynności odruchowej i od funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego),
  • napięcie posturalne (ma za zadanie przezwyciężyć siłę ciężkości i utrzymać ciało w określonym położeniu, 
  • napięcie wspierające (warunkuje podtrzymanie gotowości do wykonywania ruchów dowolnych, zwiększa ich aktywność i płynność).
     

Według Vladimira Jandy, czeskiego neurologa, do mięśni posturalnych zalicza się:

  • dźwigacze łopatek,
  • część zstępującą mięśnia czworobocznego grzbietu,
  • mięśnie czworoboczne lędźwi,
  • mięśnie mostkowo-obojczykowo-sutkowe,
  • mięśnie skośne brzucha,
  • mięśnie gruszkowate,
  • naprężacze powięzi szerokiej, 
  • mięśnie biodrowo-lędźwiowe,
  • przywodziciele ud,
  • mięśnie dwugłowe ud,
  • mięśnie trójgłowe łydki,
  • mięśnie piszczelowe tylne,
  • zginacze kończyny górnej.
     

Koncepcja neurorozwojowa wskazuje różne wartości napięcia mięśniowego dzieci:

  • normatywne,
  • nieco obniżone,
  • niskie,
  • znacznie obniżone,
  • wybitnie obniżone. 
     

Możliwe konsekwencje obniżonego napięcia mięśniowego posturalnego:

  • zaburzenie mechanizmu postawy i powstawanie różnych kompensacji w celu utrzymania stabilizacji ciała w pozycjach wyższych – próba stabilizacji ciała wiąże się najczęściej z dominacją któreś z grup mięśniowych (zginacze/prostowniki);
  • kompensacje czynne:
    • podwyższone napięcie w częściach ciała proksymalnych i dystalnych,
    • możliwość powstawania przykurczy w obrębie kluczowych punktów ciała (głowa, szyja, obręcz barkowa i biodrowa),
    • w postawie widoczne może być: wysuwanie głowy przed linię barków – prostracja, wysokie ustawienie barków, wysuwanie barków do przodu – protrakcja, zwiększona kifoza piersiowa, zmniejszone przodopochylenie miednicy, wady stóp;
  • kompensacje bierne:
    • poszerzenie płaszczyzny podparcia,
    • opieranie się na częściach dystalnych,
    • nieprawidłowe ustawienie się segmentów ciała w pozycji stojącej,
    • stopniowe pojawienie się niestabilności w stawach,
    • możliwość pojawienia się cofnięcia głowy (retrakcja) i przodopochylenia miednicy,
    • koślawość kolan i stóp (należy pamiętać, że do 6. r.ż. koślawość u dzieci jest fizjologią),
    • przeprosty w stawach łokciowych i kolanowych,
    • plecy wklęsłe, zmniejszona kifoza piersiowa.
       

Utrzymanie pozycji stojącej lub siedzącej zależy od mięśni posturalnych. Ich przykurcz czy osłabienie będzie miało konsekwencje w zaburzeniach równowagi mięśniowej, nieprawidłowych ustawieniach części ciała względem siebie, co wpłynie na równowagę i motorykę. 

Nieprawidłowe ustawienie głowy:

  • hiperlordoza szyjna,
  • zmniejszona lordoza mięśniowa.
     

Napięcie mięśniowe a percepcja wzrokowa

Zaburzona dystrybucja napięcia mięśni podpotylicznych i mięśni prostowników tułowia i kończyn wpływa na pracę mięśni gałki ocznej. Nieprawidłowy rozwój stabilizacji głowy już w pierwszych miesiącach życia może zaburzać rozwój funkcji wzrokowych, takich jak wodzenie i konwergencja. U niemowlaka kształtuje się wodzenie wzrokiem za poruszającym się przedmiotem w poziomie, potem po skosie, fiksacja obuoczna i doskonalenie ruchów sakkadowych. Od 4. m.ż. zaczynają się kształtować odruchy prostowania głowy (optyczny i błędnikowy). Brak wykształcenia tych odruchów wpływa na zaburzenie kształtowania się fiksacji wzrokowej oraz uwagi wzrokowej, a także prawidłowej kontroli głowy i kształtowania się reakcji równoważnych. 
Na motorykę oka ma wpływ: osłabienie mięśni gałki ocznej (w tym niedowład mięśniowy), zaburzenie napięcia mięśni podpotylicznych, trudności w przetwarzaniu bodźców przedsionkowych i proprioceptywnych oraz funkcjonowaniu móżdżku. 
Już J. Ayres zwróciła uwagę na korelację poprawy napięcia mięśniowego jako czynnika normalizującego kontrolę mięśni poruszających gałką oczną. 

Osłabienie mięśni posturalnych i ich konsekwencje dla percepcji słuchowej 

W trakcie badań naukowych powstała hipoteza dotycząca wpływu napięcia mięśniowego posturalnego nas percepcję słuchową. W trakcie trwania badań zauważano, że wzrost ciśnienia śródbrzusznego czy napięcia przedniej taśmy może poprawić parametry audiologiczne u badanych pacjentów. 
Pozycja spoczynkowa języka pomaga nie tylko w oddychaniu, połykaniu, mowie, żuciu, kaszlu czy ziewaniu, ale i w kontroli równowagi ciała, daje podparcie głowy, wpływając na zmniejszenie napięcia prostowników głowy. Utrata pozycji spoczynkowej języka spowodowana nieprawidłowym ustawieniem głowy powoduje powstawanie kompensacji w ciele, jak chociażby przesunięcie ciężaru ciała na przodostopie. 

Napięcie mięśniowe a ustawienie tułowia:

  • plecy wypukłe (okrągłe),
  • plecy wklęsłe,
  • plecy wklęsło-wypukłe.
     

Wady kończyn dolnych w istotnych stopniu wpływa­­ją na statykę i postawę ciała. Najczęstsze wady to: nadmierna rotacja wewnętrzna lub zewnętrzna kończyn dolnych, koślawość lub szpotawość kolan, stopa koślawa, płasko-koślawa, szpotawa, wydrążona. 

Rozwój postawy i stabilności kształtuje się w trakcie rozwoju dziecka

Za rozwój motoryczny dziecka odpowiedzialne są trzy poziomy...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem


Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne od ekspertów – praktyków. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi w każdym wieku.

170 artykułów online
3 lata doświadczenia
Dostęp online i offline
16 numerów archiwalnych
9 filmów w ramach videoteki terapeuty
20 autorów – specjalistów
INTEGRACJA SENSORYCZNA W PRAKTYCE • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI