By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne.
Co może okazać się pomocne?
Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.
MEMO DOTYKOWE
Przybory:
- balony/woreczki,
- materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
- lejek
Przygotowanie:
Przygotowujemy 10 woreczków.
Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
Zawiązujemy woreczki
Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała
„PRZENOSZENIE” WODY
Przybory:
- dwie miski,
- gąbki o różnej strukturze
Przygotowanie:
Wlewamy letnią wodę do jednej z misek.
Kładziemy przed dzieckiem gąbki
Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała,
- planowanie motoryczne
MALOWANIE ŚCIANY
Przybory:
- pędzel malarski
Wykonanie:
Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze. Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało. Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- somatognozja
PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ
Przybory:
- poduszki: 4–5 sztuk
Wykonanie:
Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia. Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki
Stymulacja:
- propriocepcja,
- równowaga dynamiczna,
- równowaga statyczna,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne
MEMO WĘCHOWE
Przybory:
- słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
- przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
Przygotowanie:
Przygotowujemy 10 pojemników.
Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania
Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu
Stymulacja:
- zmysł węchu,
- koordynacja oko–ręka
NALEŚNIK
Przybory:
- koc
Wykona...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem