Ćwiczenia wspierające integrację sensoryczną z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku

Z GABINETU SPECJALISTY

Integracja sensoryczna jest procesem przebiegającym bardzo indywidualnie i zależnym od wielu składowych. Dziecko mające diagnozę integracji sensorycznej, w przebiegu której stwierdzone zostały zaburzenia przetwarzania sensorycznego, skierowane zostaje na indywidualne zajęcia dostosowane do potrzeb dziecka. Integracja sensoryczna powinna być także stymulowana w warunkach domowych. Rodzic powinien – według wskazań terapeuty prowadzącego – stosować ćwiczenia i zabawy rozwijające dane funkcje u dziecka. Ćwiczenia powinny być wykonywane we wskazanych przez terapeutę odstępach czasowych. Co w tym zakresie warto podpowiedzieć rodzicom?

By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne. 

POLECAMY

Co może okazać się pomocne?

Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.

MEMO DOTYKOWE

Przybory:

  • balony/woreczki,
  • materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
  • lejek
     

Przygotowanie: 
Przygotowujemy 10 woreczków.
Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
Zawiązujemy woreczki

Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała
     

„PRZENOSZENIE” WODY

Przybory:

  • dwie miski,
  • gąbki o różnej strukturze
     

Przygotowanie: 
Wlewamy letnią wodę do jednej z misek. 
Kładziemy przed dzieckiem gąbki

Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała,
  • planowanie motoryczne
     

MALOWANIE ŚCIANY

Przybory:

  • pędzel malarski
     

Wykonanie:
Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze. Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało. Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • somatognozja
     

PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ

Przybory:

  • poduszki: 4–5 sztuk
     

Wykonanie:
Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia. Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki

Stymulacja:

  • propriocepcja,
  • równowaga dynamiczna,
  • równowaga statyczna,
  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne
     

MEMO WĘCHOWE

Przybory:

  • słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
  • przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
     

Przygotowanie: 
Przygotowujemy 10 pojemników.
Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania

Wykonanie: 
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu

Stymulacja:

  • zmysł węchu,
  • koordynacja oko–ręka
     

NALEŚNIK

Przybory:

  • koc


Wykonanie: 
Kładziemy koc na podłodze. Dziecko kładzie się na kocu tak, by jego głowa wystawała ponad koc. Dziecko trzyma ręce wzdłuż tułowia. Dzieciom, które nie tolerują ograniczenia rąk, umożliwiamy wyciągnięcie rąk ponad głowę. Zawijamy dziecko ciasno w koc. Ma ono za zadanie rozwinąć się z koca

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • przedsionek,
  • napięcie mięśniowe,
  • propriocepcja
     

RAKI

Prz...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI