Ćwiczenia wspierające integrację sensoryczną z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku

Z GABINETU SPECJALISTY

Integracja sensoryczna jest procesem przebiegającym bardzo indywidualnie i zależnym od wielu składowych. Dziecko mające diagnozę integracji sensorycznej, w przebiegu której stwierdzone zostały zaburzenia przetwarzania sensorycznego, skierowane zostaje na indywidualne zajęcia dostosowane do potrzeb dziecka. Integracja sensoryczna powinna być także stymulowana w warunkach domowych. Rodzic powinien – według wskazań terapeuty prowadzącego – stosować ćwiczenia i zabawy rozwijające dane funkcje u dziecka. Ćwiczenia powinny być wykonywane we wskazanych przez terapeutę odstępach czasowych. Co w tym zakresie warto podpowiedzieć rodzicom?

By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne. 

Co może okazać się pomocne?

Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.

MEMO DOTYKOWE

Przybory:

  • balony/woreczki,
  • materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
  • lejek
     

Przygotowanie: 
Przygotowujemy 10 woreczków.
Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
Zawiązujemy woreczki

Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała
     

„PRZENOSZENIE” WODY

Przybory:

  • dwie miski,
  • gąbki o różnej strukturze
     

Przygotowanie: 
Wlewamy letnią wodę do jednej z misek. 
Kładziemy przed dzieckiem gąbki

Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała,
  • planowanie motoryczne
     

MALOWANIE ŚCIANY

Przybory:

  • pędzel malarski
     

Wykonanie:
Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze. Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało. Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • somatognozja
     

PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ

Przybory:

  • poduszki: 4–5 sztuk
     

Wykonanie:
Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia. Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki

Stymulacja:

  • propriocepcja,
  • równowaga dynamiczna,
  • równowaga statyczna,
  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne
     

MEMO WĘCHOWE

Przybory:

  • słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
  • przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
     

Przygotowanie: 
Przygotowujemy 10 pojemników.
Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania

Wykonanie: 
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu

Stymulacja:

  • zmysł węchu,
  • koordynacja oko–ręka
     

NALEŚNIK

Przybory:

  • koc


Wykona...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI