POLECAMY
Jak nagradzać dziecko za systematyczne ćwiczenia?
By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne.
Co może okazać się pomocne?
Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.
MEMO DOTYKOWE
![]()
Przybory:
- balony/woreczki,
- materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
- lejek
Przygotowanie:
- Przygotowujemy 10 woreczków.
- Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
- Zawiązujemy woreczki.
![]()
Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała
„PRZENOSZENIE” WODY
![]()
Przybory:
- dwie miski,
- gąbki o różnej strukturze
Przygotowanie:
- Wlewamy letnią wodę do jednej z misek.
- Kładziemy przed dzieckiem gąbki.
![]()
Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała,
- planowanie motoryczne
MALOWANIE ŚCIANY
![]()
Przybory:
- pędzel malarski
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze.
- Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało.
- Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”
![]()
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- somatognozja
PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ
![]()
Przybory:
- poduszki: 4–5 sztuk
Wykonanie:
- Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia.
- Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki.
![]()
Stymulacja:
- propriocepcja,
- równowaga dynamiczna,
- równowaga statyczna,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne
MEMO WĘCHOWE
![]()
Przybory:
- słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
- przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
Przygotowanie:
- Przygotowujemy 10 pojemników.
- Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
- Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania.
![]()
Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu
Stymulacja:
- zmysł węchu,
- koordynacja oko–ręka
NALEŚNIK
![]()
Przybory:
- koc
Wykonanie:
- Kładziemy koc na podłodze.
- Dziecko kładzie się na kocu tak, by jego głowa wystawała ponad koc.
- Dziecko trzyma ręce wzdłuż tułowia. Dzieciom, które nie tolerują ograniczenia rąk, umożliwiamy wyciągnięcie rąk ponad głowę.
- Zawijamy dziecko ciasno w koc. Ma ono za zadanie rozwinąć się z koca.
![]()
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- przedsionek,
- napięcie mięśniowe,
- propriocepcja
RAKI
![]()
Przybory:
- spinacze do prania
Wykonanie:
- Kładziemy przed dzieckiem spinacze do prania.
- Dziecko siada w siadzie skrzyżnym.
- Za zadanie ma wziąć spinacz w pudełeczka stojącego przy nim i ręką dominującą przyczepić go na rękawie drugiej ręki, przekraczając linię środkową ciała.
- Ważne, by spinacze dobrać do możliwości motorycznych dziecka.
![]()
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała,
- przekraczanie linii środkowej ciała,
- wodzenie wzrokiem
STOPY DETEKTYWKI
![]()
Przybory:
- worki strunowe,
- materiał sypki itd. (kasza, groch, fasola, wata, ryż)
Przygotowanie:
Woreczki strunowe napełniamy materiałem sypkim (po dwa woreczki jednakowej struktury)
Wykonanie:
- Układamy woreczki na ziemi – po jednej sztuce z danego kompletu.
- Dziecko stoi z zamkniętymi oczami, dajemy mu do rąk jeden z pary woreczków.
- Dziecko dotykowo rozpoznaje wypełnienie, następnie przechodząc po woreczkach leżących na ziemi, wskazuje parę do dotykanego przed chwilą materiału.
![]()
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja,
- równowaga dynamiczna i statyczna
NIESPODZIANKI
![]()
Przybory:
- małe zabawki,
- folia aluminiowa
Wykonanie:
- Układamy przed dzieckiem kilka małych zabawek i folię aluminiową.
- Dziecko ma za zadanie jak najdokładniej zawinąć zabawki w folię.
- Następnie dziecko palpacyjnie rozpoznaje, jaka zabawka jest zawinięta w folię.
![]()
Stymulacja:
- pamięć wzrokowa,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- czucie powierzchowne,
- motoryka mała
WĘZEŁ
![]()
Przybory:
- sznurek, najlepiej woskowany
Przygotowanie:
Zawiązujemy na sznurku kilka węzłów.
![]()
Wykonanie:
- Dziecko ma za zadanie rozplątać węzły.
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
HUŚTAWKA
Przybory:
- koc
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na plecach na kocu.
- Dwie osoby trzymają za końce koca i huśtają dziecko, zmieniając tempo ruchu i wysokość koca
Stymulacja:
- stymulacja przedsionkowa,
- czucie powierzchowne,
- propriocepcja
MOSTY
![]()
Przybory:
- rolka papieru toaletowego
Wykonanie:
- Dziecko staje na początku rolki papieru toaletowego i idąc stopa za stopą, rozwija papier.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- równowaga statyczna i dynamiczna
CYTRYNA
![]()
Przybory:
- średnio napompowany balon lub rozpompowana piłka gumowa,
- materiał sypki (kasza, groch, makaron, wata, ryż), którym wypełniamy balon
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanie, stopy oparte o podłoże na szerokości bioder.
- Wkładamy balon (piłkę) między kolana dziecka.
- Dziecko ma za zadanie ściskać balon kolanami, jakby wyciskało sok z cytryny.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja
SAMOLOT
![]()
Przybory:
- dwie butelki z wodą
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na brzuchu, a klatka piersiowa, miednica i nogi oparte o podłoże.
- Dajemy dziecku dwie butelki do rąk.
- Dziecko na za zadanie unieść wyprostowane ręce przed siebie i unosząc górną część klatki piersiowej, utrzymać pozycję.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne
OBRYSY
![]()
Przybory:
- karta papieru,
- łyżki i widelce,
- mazak
Wykonanie:
- Na kartce odrysowujemy łyżki i widelce w różnym układzie przestrzennym.
- Dziecko ma za zadanie ułożyć na kartce widelce i łyżki w odpowiednim położeniu.
![]()
Stymulacja:
- motoryka mała,
- czucie powierzchowne,
- propriocepcja wzrokowa
TAJNE WZORY
![]()
Przybory:
- sznur (np. od szlafroka) lub wstążka,
- kartka papieru,
- mazak/kredka
Wykonanie:
- Rysujemy na kartce wzór, kładziemy go na podłodze przed dzieckiem.
- Dziecko ma za zadanie ze sznura ułożyć na podłodze wzór z kartki.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
KOŁEK
![]()
Przybory:
- butelka wypełniona wodą,
- piłeczki lub woreczki z wypełnieniem
Wykonanie:
- Stawiamy na podłodze butelkę z wodą.
- Dziecku wyznaczamy miejsce rzutu.
- Dziecko ma za zadanie przewrócić butelkę, rzucając piłeczkami.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
LUSTRO
![]()
Przybory
- brak
Wykonanie:
- Stajemy naprzeciwko dziecka i pokazujemy ruch.
- Dziecko ma za zadanie „ułożyć” swoje ciało w takiej samej pozycji jak nasza.
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
ŚWIETLIKI
![]()
Przybory:
- dwie latarki
Wykonanie:
- Kładziemy się z dzieckiem wieczorem na podłodze (ważne, by pomieszczanie było wyciemnione).
- Włączamy latarkę i nakierowujemy jej światło na jakiś punkt w pokoju.
- Dziecko ma za zadanie naprowadzić swoją latarkę na nasz punkt.
![]()
Stymulacja:
- percepcja wzrokowa
KŁÓDKI
![]()
Przybory:
- kłódki i kluczyki
Wykonanie:
- Kładziemy przed dzieckiem zamknięte kłódki z wyjętymi z nich kluczykami.
- Dziecko ma za zadanie dopasować klucz do kłódki i ją otworzyć.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- motoryka mała,
- percepcja wzrokowa
DETEKTYW SŁUCHOWY
![]()
Przybory:
- pojemnik z materiałem sypkim
Wykonanie:
- Dziecko siedzi naprzeciwko nas.
- Grzechocząc pojemnikiem, mówimy dziecku trzy słowa.
- Dziecko ma powtórzyć usłyszane słowa, mimo szumu.
![]()
Stymulacja:
- percepcja słuchowa
SZCZYPCE
![]()
Przybory:
- szczypce kuchenne,
- kulki z folii aluminiowej
Wykonanie:
- Dziecko robi z folii aluminiowej 10 kulek o różnej wielkości, mocno zgniatając folię.
- Zadanie polega na przeniesieniu kulek szczypcami z jednego pojemnika do drugiego, przekraczając linię środkową ciała.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja,
- czucie powierzchowne,
- przekraczanie linii środkowej ciała
SZCZUR
![]()
Przybory:
- kij od szczotki
Wykonanie:
- Dziecko stoi, my szuramy przed nim kijem po podłodze.
- Dziecko ma za zadanie przeskoczyć nad zbliżającym się kijem.
- Kij możemy przesuwać na różnych wysokościach, w zależności od możliwości dziecka.
![]()
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja,
- percepcja wzrokowa
MEMO SŁUCHOWE
![]()
Przybory:
- pojemniki na mocz,
- miarka,
- lejek,
- materiał sypki (kasza, groch, fasola, wata, ryż)
Wykonanie:
- Przygotowujemy pary pojemników z takimi samymi materiałami (ważne, by w każdym pojemniku była ta sama ilość materiału sypkiego).
- Dziecko ma zamknięte oczy.
- Poruszamy pojemnikiem i potem prezentujemy inne pojemniki, a dziecko ma wskazać taki sam dźwięk, gdy go usłyszy.
![]()
Stymulacja:
- percepcja słuchowa