POLECAMY
Jak nagradzać dziecko za systematyczne ćwiczenia?
By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne.
Co może okazać się pomocne?
Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.
MEMO DOTYKOWE

Przybory:
- balony/woreczki,
- materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
- lejek
 
Przygotowanie:
- Przygotowujemy 10 woreczków.
- Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
- Zawiązujemy woreczki.

Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała
 
„PRZENOSZENIE” WODY

Przybory:
- dwie miski,
- gąbki o różnej strukturze
 
Przygotowanie:
- Wlewamy letnią wodę do jednej z misek.
- Kładziemy przed dzieckiem gąbki.

Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała,
- planowanie motoryczne
 
MALOWANIE ŚCIANY

Przybory:
- pędzel malarski
 
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze.
- Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało.
- Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”

Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- somatognozja
 
PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ

Przybory:
- poduszki: 4–5 sztuk
 
Wykonanie:
- Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia.
- Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki.

Stymulacja:
- propriocepcja,
- równowaga dynamiczna,
- równowaga statyczna,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne
 
MEMO WĘCHOWE

Przybory:
- słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
- przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
 
Przygotowanie:
- Przygotowujemy 10 pojemników.
- Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
- Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania.

Wykonanie: 
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu
Stymulacja:
- zmysł węchu,
- koordynacja oko–ręka
 
NALEŚNIK

Przybory:
- koc
Wykonanie: 
- Kładziemy koc na podłodze.
- Dziecko kładzie się na kocu tak, by jego głowa wystawała ponad koc.
- Dziecko trzyma ręce wzdłuż tułowia. Dzieciom, które nie tolerują ograniczenia rąk, umożliwiamy wyciągnięcie rąk ponad głowę.
- Zawijamy dziecko ciasno w koc. Ma ono za zadanie rozwinąć się z koca.

Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- przedsionek,
- napięcie mięśniowe,
- propriocepcja
 
RAKI

Przybory:
- spinacze do prania
 
Wykonanie:
- Kładziemy przed dzieckiem spinacze do prania.
- Dziecko siada w siadzie skrzyżnym.
- Za zadanie ma wziąć spinacz w pudełeczka stojącego przy nim i ręką dominującą przyczepić go na rękawie drugiej ręki, przekraczając linię środkową ciała.
- Ważne, by spinacze dobrać do możliwości motorycznych dziecka.

Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała,
- przekraczanie linii środkowej ciała,
- wodzenie wzrokiem
 
STOPY DETEKTYWKI

Przybory:
- worki strunowe,
- materiał sypki itd. (kasza, groch, fasola, wata, ryż)
 
Przygotowanie: 
Woreczki strunowe napełniamy materiałem sypkim (po dwa woreczki jednakowej struktury)
Wykonanie:
- Układamy woreczki na ziemi – po jednej sztuce z danego kompletu.
- Dziecko stoi z zamkniętymi oczami, dajemy mu do rąk jeden z pary woreczków.
- Dziecko dotykowo rozpoznaje wypełnienie, następnie przechodząc po woreczkach leżących na ziemi, wskazuje parę do dotykanego przed chwilą materiału.

Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja,
- równowaga dynamiczna i statyczna 
 
NIESPODZIANKI

Przybory:
- małe zabawki,
- folia aluminiowa
 
Wykonanie:
- Układamy przed dzieckiem kilka małych zabawek i folię aluminiową.
- Dziecko ma za zadanie jak najdokładniej zawinąć zabawki w folię.
- Następnie dziecko palpacyjnie rozpoznaje, jaka zabawka jest zawinięta w folię.

Stymulacja:
- pamięć wzrokowa,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- czucie powierzchowne,
- motoryka mała
 
WĘZEŁ

Przybory:
- sznurek, najlepiej woskowany
 
Przygotowanie: 
Zawiązujemy na sznurku kilka węzłów.

Wykonanie:
- Dziecko ma za zadanie rozplątać węzły.
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
 
HUŚTAWKA
Przybory:
- koc
 
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na plecach na kocu.
- Dwie osoby trzymają za końce koca i huśtają dziecko, zmieniając tempo ruchu i wysokość koca
Stymulacja:
- stymulacja przedsionkowa,
- czucie powierzchowne,
- propriocepcja
 
MOSTY

Przybory:
- rolka papieru toaletowego
 
Wykonanie:
- Dziecko staje na początku rolki papieru toaletowego i idąc stopa za stopą, rozwija papier.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- równowaga statyczna i dynamiczna
 
CYTRYNA

Przybory:
- średnio napompowany balon lub rozpompowana piłka gumowa,
- materiał sypki (kasza, groch, makaron, wata, ryż), którym wypełniamy balon
 
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanie, stopy oparte o podłoże na szerokości bioder.
- Wkładamy balon (piłkę) między kolana dziecka.
- Dziecko ma za zadanie ściskać balon kolanami, jakby wyciskało sok z cytryny.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja
 
SAMOLOT

Przybory:
- dwie butelki z wodą
Wykonanie:
- Dziecko kładzie się na brzuchu, a klatka piersiowa, miednica i nogi oparte o podłoże.
- Dajemy dziecku dwie butelki do rąk.
- Dziecko na za zadanie unieść wyprostowane ręce przed siebie i unosząc górną część klatki piersiowej, utrzymać pozycję.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne
 
OBRYSY

Przybory:
- karta papieru,
- łyżki i widelce,
- mazak
 
Wykonanie:
- Na kartce odrysowujemy łyżki i widelce w różnym układzie przestrzennym.
- Dziecko ma za zadanie ułożyć na kartce widelce i łyżki w odpowiednim położeniu.

Stymulacja:
- motoryka mała,
- czucie powierzchowne,
- propriocepcja wzrokowa
 
TAJNE WZORY

Przybory:
- sznur (np. od szlafroka) lub wstążka,
- kartka papieru,
- mazak/kredka
 
Wykonanie:
- Rysujemy na kartce wzór, kładziemy go na podłodze przed dzieckiem.
- Dziecko ma za zadanie ze sznura ułożyć na podłodze wzór z kartki.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
 
KOŁEK

Przybory:
- butelka wypełniona wodą,
- piłeczki lub woreczki z wypełnieniem
 
Wykonanie:
- Stawiamy na podłodze butelkę z wodą.
- Dziecku wyznaczamy miejsce rzutu.
- Dziecko ma za zadanie przewrócić butelkę, rzucając piłeczkami.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
 
LUSTRO

Przybory
- brak
Wykonanie:
- Stajemy naprzeciwko dziecka i pokazujemy ruch.
- Dziecko ma za zadanie „ułożyć” swoje ciało w takiej samej pozycji jak nasza.
Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- percepcja wzrokowa
 
ŚWIETLIKI

Przybory:
- dwie latarki
 
Wykonanie:
- Kładziemy się z dzieckiem wieczorem na podłodze (ważne, by pomieszczanie było wyciemnione).
- Włączamy latarkę i nakierowujemy jej światło na jakiś punkt w pokoju.
- Dziecko ma za zadanie naprowadzić swoją latarkę na nasz punkt.

Stymulacja:
- percepcja wzrokowa
 
KŁÓDKI

Przybory:
- kłódki i kluczyki
Wykonanie:
- Kładziemy przed dzieckiem zamknięte kłódki z wyjętymi z nich kluczykami.
- Dziecko ma za zadanie dopasować klucz do kłódki i ją otworzyć.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- motoryka mała,
- percepcja wzrokowa
 
DETEKTYW SŁUCHOWY

Przybory:
- pojemnik z materiałem sypkim
 
Wykonanie:
- Dziecko siedzi naprzeciwko nas.
- Grzechocząc pojemnikiem, mówimy dziecku trzy słowa.
- Dziecko ma powtórzyć usłyszane słowa, mimo szumu.

Stymulacja:
- percepcja słuchowa 
 
SZCZYPCE

Przybory:
- szczypce kuchenne,
- kulki z folii aluminiowej
 
Wykonanie:
- Dziecko robi z folii aluminiowej 10 kulek o różnej wielkości, mocno zgniatając folię.
- Zadanie polega na przeniesieniu kulek szczypcami z jednego pojemnika do drugiego, przekraczając linię środkową ciała.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja,
- czucie powierzchowne,
- przekraczanie linii środkowej ciała
 
SZCZUR

Przybory:
- kij od szczotki
 
Wykonanie:
- Dziecko stoi, my szuramy przed nim kijem po podłodze.
- Dziecko ma za zadanie przeskoczyć nad zbliżającym się kijem.
- Kij możemy przesuwać na różnych wysokościach, w zależności od możliwości dziecka.

Stymulacja:
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne,
- propriocepcja,
- percepcja wzrokowa
 
MEMO SŁUCHOWE

Przybory:
- pojemniki na mocz,
- miarka,
- lejek,
- materiał sypki (kasza, groch, fasola, wata, ryż)
 
Wykonanie:
- Przygotowujemy pary pojemników z takimi samymi materiałami (ważne, by w każdym pojemniku była ta sama ilość materiału sypkiego).
- Dziecko ma zamknięte oczy.
- Poruszamy pojemnikiem i potem prezentujemy inne pojemniki, a dziecko ma wskazać taki sam dźwięk, gdy go usłyszy.

Stymulacja:
- percepcja słuchowa
 
                                                                                                    



