By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne.
POLECAMY
Co może okazać się pomocne?
Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.
MEMO DOTYKOWE
Przybory:
- balony/woreczki,
- materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
- lejek
Przygotowanie:
Przygotowujemy 10 woreczków.
Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
Zawiązujemy woreczki
Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała
„PRZENOSZENIE” WODY
Przybory:
- dwie miski,
- gąbki o różnej strukturze
Przygotowanie:
Wlewamy letnią wodę do jednej z misek.
Kładziemy przed dzieckiem gąbki
Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- motoryka mała,
- planowanie motoryczne
MALOWANIE ŚCIANY
Przybory:
- pędzel malarski
Wykonanie:
Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze. Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało. Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- somatognozja
PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ
Przybory:
- poduszki: 4–5 sztuk
Wykonanie:
Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia. Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki
Stymulacja:
- propriocepcja,
- równowaga dynamiczna,
- równowaga statyczna,
- napięcie mięśniowe,
- planowanie motoryczne
MEMO WĘCHOWE
Przybory:
- słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
- przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
Przygotowanie:
Przygotowujemy 10 pojemników.
Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania
Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu
Stymulacja:
- zmysł węchu,
- koordynacja oko–ręka
NALEŚNIK
Przybory:
- koc
Wykonanie:
Kładziemy koc na podłodze. Dziecko kładzie się na kocu tak, by jego głowa wystawała ponad koc. Dziecko trzyma ręce wzdłuż tułowia. Dzieciom, które nie tolerują ograniczenia rąk, umożliwiamy wyciągnięcie rąk ponad głowę. Zawijamy dziecko ciasno w koc. Ma ono za zadanie rozwinąć się z koca
Stymulacja:
- zmysł dotyku,
- przedsionek,
- napięcie mięśniowe,
- propriocepcja
RAKI
Prz...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem