Ćwiczenia wspierające integrację sensoryczną z wykorzystaniem sprzętów codziennego użytku

Z GABINETU SPECJALISTY
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jak wprowadzić kalendarz aktywności dla motywacji dziecka?
  • Jakie aktywności sensoryczne można wykorzystać w codziennych zabawach?
  • W jaki sposób stymulować zmysł dotyku podczas zabaw?
  • Jak wspierać rozwój motoryki małej u dzieci poprzez różne ćwiczenia?
  • Jakie materiały mogą być używane do aktywności sensorycznych w domu?
  • W jaki sposób nagrody społeczne mogą wpłynąć na aktywność dziecka?
  • Jakie techniki poprawiają równowagę i propriocepcję u dzieci?

Integracja sensoryczna jest procesem przebiegającym bardzo indywidualnie i zależnym od wielu składowych. Dziecko mające diagnozę integracji sensorycznej, w przebiegu której stwierdzone zostały zaburzenia przetwarzania sensorycznego, skierowane zostaje na indywidualne zajęcia dostosowane do potrzeb dziecka. Integracja sensoryczna powinna być także stymulowana w warunkach domowych. Rodzic powinien – według wskazań terapeuty prowadzącego – stosować ćwiczenia i zabawy rozwijające dane funkcje u dziecka. Ćwiczenia powinny być wykonywane we wskazanych przez terapeutę odstępach czasowych. Co w tym zakresie warto podpowiedzieć rodzicom?

POLECAMY

Jak nagradzać dziecko za systematyczne ćwiczenia?

By zmotywować dziecko do danej aktywności, warto wprowadzić na przykład kalendarz aktywności wiszący w miejscu dostępnym dla dziecka. Kalendarz powinien mieć zaznaczone dni tygodnia, a dziecko po wykonaniu danej aktywności zaznacza w kalendarzu wykonanie zadania. Systematyczne ćwiczenia dziecka mogą być gratyfikowane, np. w formie wybranej wspólnej aktywności. Ważne, by stosować nagrody społeczne, a nie materialne. 

Co może okazać się pomocne?

Poniższe aktywności można wykonywać z użyciem pomocy występujących w większości domów, nie wymagają więc dodatkowych nakładów finansowych.

MEMO DOTYKOWE

Przybory:

  • balony/woreczki,
  • materiały sypkie (kasza, mąka ziemniaczana, olej, groch, fasola),
  • lejek
     

Przygotowanie: 

  • Przygotowujemy 10 woreczków.
  • Do par woreczków wsypujemy odmierzone te same materiały sypkie.
  • Zawiązujemy woreczki.

 

Wykonanie:
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane woreczki. Dotykając woreczków i ściskając je, dziecko ma za zadanie dopasować pary woreczków o tej samej strukturze

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała
     

„PRZENOSZENIE” WODY

Przybory:

  • dwie miski,
  • gąbki o różnej strukturze
     

Przygotowanie: 

  • Wlewamy letnią wodę do jednej z misek. 
  • Kładziemy przed dzieckiem gąbki.

 

Wykonanie:
Dziecko ma za zadanie umieścić gąbkę w misce z wodą. Następnie zmoczoną gąbkę przenosi do drugiej miski i wyciska ją. Dziecko ma za zadanie „przenieść” całą wodę z miski do miski

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała,
  • planowanie motoryczne
     

MALOWANIE ŚCIANY

Przybory:

  • pędzel malarski
     

Wykonanie:

  • Dziecko kładzie się na materacu lub podłodze.
  • Masujemy/malujemy pędzlem ciało dziecka (ręce, nogi, brzuch) ze zmiennym naciskiem na ciało.
  • Dziecko bez kontroli wzroku, zbierając informacje z ciała, ma wskazać „malowaną kończynę”

 

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • somatognozja
     

PRZEJŚCIE PRZEZ RZEKĘ

Przybory:

  • poduszki: 4–5 sztuk
     

Wykonanie:

  • Wyznaczmy dziecku drogę do przejścia.
  • Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną trasę, przekładając poduszki.

 

Stymulacja:

  • propriocepcja,
  • równowaga dynamiczna,
  • równowaga statyczna,
  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne
     

MEMO WĘCHOWE

Przybory:

  • słoiki (wyparzone) lub pojemniki na mocz,
  • przyprawy (pieprz czarny, imbir, cynamon, laska wanilii, kawa ziarnista)
     

Przygotowanie: 

  • Przygotowujemy 10 pojemników.
  • Do par pojemników wsypujemy odmierzone te same przyprawy.
  • Dla dzieci mających trudności z wykonaniem zadania bez kontroli wzroku możemy zakleić opakowania.

 

Wykonanie: 
Kładziemy przed dzieckiem przygotowane pudełeczka. Wąchając je, dziecko dopasowuje pary naczyń o tym samym zapachu

Stymulacja:

  • zmysł węchu,
  • koordynacja oko–ręka
     

NALEŚNIK

Przybory:

  • koc


Wykonanie: 

  • Kładziemy koc na podłodze.
  • Dziecko kładzie się na kocu tak, by jego głowa wystawała ponad koc.
  • Dziecko trzyma ręce wzdłuż tułowia. Dzieciom, które nie tolerują ograniczenia rąk, umożliwiamy wyciągnięcie rąk ponad głowę.
  • Zawijamy dziecko ciasno w koc. Ma ono za zadanie rozwinąć się z koca.

 

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • przedsionek,
  • napięcie mięśniowe,
  • propriocepcja
     

RAKI

Przybory:

  • spinacze do prania
     

Wykonanie:

  • Kładziemy przed dzieckiem spinacze do prania.
  • Dziecko siada w siadzie skrzyżnym.
  • Za zadanie ma wziąć spinacz w pudełeczka stojącego przy nim i ręką dominującą przyczepić go na rękawie drugiej ręki, przekraczając linię środkową ciała.
  • Ważne, by spinacze dobrać do możliwości motorycznych dziecka.

 

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • motoryka mała,
  • przekraczanie linii środkowej ciała,
  • wodzenie wzrokiem
     

STOPY DETEKTYWKI

Przybory:

  • worki strunowe,
  • materiał sypki itd. (kasza, groch, fasola, wata, ryż)
     

Przygotowanie: 
Woreczki strunowe napełniamy materiałem sypkim (po dwa woreczki jednakowej struktury)

Wykonanie: 

  • Układamy woreczki na ziemi – po jednej sztuce z danego kompletu.
  • Dziecko stoi z zamkniętymi oczami, dajemy mu do rąk jeden z pary woreczków.
  • Dziecko dotykowo rozpoznaje wypełnienie, następnie przechodząc po woreczkach leżących na ziemi, wskazuje parę do dotykanego przed chwilą materiału.

 

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • propriocepcja,
  • równowaga dynamiczna i statyczna 
     

NIESPODZIANKI

Przybory:

  • małe zabawki,
  • folia aluminiowa
     

Wykonanie: 

  • Układamy przed dzieckiem kilka małych zabawek i folię aluminiową.
  • Dziecko ma za zadanie jak najdokładniej zawinąć zabawki w folię.
  • Następnie dziecko palpacyjnie rozpoznaje, jaka zabawka jest zawinięta w folię.

 

Stymulacja:

  • pamięć wzrokowa,
  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • czucie powierzchowne,
  • motoryka mała
     

WĘZEŁ

Przybory:

  • sznurek, najlepiej woskowany
     

Przygotowanie: 
Zawiązujemy na sznurku kilka węzłów.

Wykonanie: 

  • Dziecko ma za zadanie rozplątać węzły.

 

Stymulacja:

  • zmysł dotyku,
  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • percepcja wzrokowa
     

HUŚTAWKA

Przybory:

  • koc
     

Wykonanie: 

  • Dziecko kładzie się na plecach na kocu.
  • Dwie osoby trzymają za końce koca i huśtają dziecko, zmieniając tempo ruchu i wysokość koca

 

Stymulacja:

  • stymulacja przedsionkowa,
  • czucie powierzchowne,
  • propriocepcja
     

MOSTY

Przybory:

  • rolka papieru toaletowego
     

Wykonanie:

  • Dziecko staje na początku rolki papieru toaletowego i idąc stopa za stopą, rozwija papier.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • równowaga statyczna i dynamiczna
     

CYTRYNA

Przybory:

  • średnio napompowany balon lub rozpompowana piłka gumowa,
  • materiał sypki (kasza, groch, makaron, wata, ryż), którym wypełniamy balon
     

Wykonanie:

  • Dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanie, stopy oparte o podłoże na szerokości bioder.
  • Wkładamy balon (piłkę) między kolana dziecka.
  • Dziecko ma za zadanie ściskać balon kolanami, jakby wyciskało sok z cytryny.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • propriocepcja
     

SAMOLOT

Przybory:

  • dwie butelki z wodą 

Wykonanie:

  • Dziecko kładzie się na brzuchu, a klatka piersiowa, miednica i nogi oparte o podłoże.
  • Dajemy dziecku dwie butelki do rąk.
  • Dziecko na za zadanie unieść wyprostowane ręce przed siebie i unosząc górną część klatki piersiowej, utrzymać pozycję.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne
     

OBRYSY

Przybory:

  • karta papieru,
  • łyżki i widelce,
  • mazak
     

Wykonanie:

  • Na kartce odrysowujemy łyżki i widelce w różnym układzie przestrzennym.
  • Dziecko ma za zadanie ułożyć na kartce widelce i łyżki w odpowiednim położeniu.

 

Stymulacja:

  • motoryka mała,
  • czucie powierzchowne,
  • propriocepcja wzrokowa
     

TAJNE WZORY

Przybory:

  • sznur (np. od szlafroka) lub wstążka,
  • kartka papieru,
  • mazak/kredka
     

Wykonanie:

  • Rysujemy na kartce wzór, kładziemy go na podłodze przed dzieckiem.
  • Dziecko ma za zadanie ze sznura ułożyć na podłodze wzór z kartki.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • percepcja wzrokowa
     

KOŁEK

Przybory:

  • butelka wypełniona wodą,
  • piłeczki lub woreczki z wypełnieniem
     

Wykonanie:

  • Stawiamy na podłodze butelkę z wodą.
  • Dziecku wyznaczamy miejsce rzutu.
  • Dziecko ma za zadanie przewrócić butelkę, rzucając piłeczkami.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • percepcja wzrokowa
     

LUSTRO

Przybory

  • brak

 

Wykonanie:

  • Stajemy naprzeciwko dziecka i pokazujemy ruch.
  • Dziecko ma za zadanie „ułożyć” swoje ciało w takiej samej pozycji jak nasza.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • percepcja wzrokowa
     

ŚWIETLIKI

Przybory:

  • dwie latarki
     

Wykonanie:

  • Kładziemy się z dzieckiem wieczorem na podłodze (ważne, by pomieszczanie było wyciemnione).
  • Włączamy latarkę i nakierowujemy jej światło na jakiś punkt w pokoju.
  • Dziecko ma za zadanie naprowadzić swoją latarkę na nasz punkt.

 

Stymulacja:

  • percepcja wzrokowa
     

KŁÓDKI

Przybory:

  • kłódki i kluczyki


Wykonanie:

  • Kładziemy przed dzieckiem zamknięte kłódki z wyjętymi z nich kluczykami.
  • Dziecko ma za zadanie dopasować klucz do kłódki i ją otworzyć.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • motoryka mała,
  • percepcja wzrokowa
     

DETEKTYW SŁUCHOWY

Przybory:

  • pojemnik z materiałem sypkim
     

Wykonanie:

  • Dziecko siedzi naprzeciwko nas.
  • Grzechocząc pojemnikiem, mówimy dziecku trzy słowa.
  • Dziecko ma powtórzyć usłyszane słowa, mimo szumu.

 

Stymulacja:

  • percepcja słuchowa 
     

SZCZYPCE

Przybory:

  • szczypce kuchenne,
  • kulki z folii aluminiowej
     

Wykonanie:

  • Dziecko robi z folii aluminiowej 10 kulek o różnej wielkości, mocno zgniatając folię.
  • Zadanie polega na przeniesieniu kulek szczypcami z jednego pojemnika do drugiego, przekraczając linię środkową ciała.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • propriocepcja,
  • czucie powierzchowne,
  • przekraczanie linii środkowej ciała
     

SZCZUR

Przybory:

  • kij od szczotki
     

Wykonanie:

  • Dziecko stoi, my szuramy przed nim kijem po podłodze.
  • Dziecko ma za zadanie przeskoczyć nad zbliżającym się kijem.
  • Kij możemy przesuwać na różnych wysokościach, w zależności od możliwości dziecka.

 

Stymulacja:

  • napięcie mięśniowe,
  • planowanie motoryczne,
  • propriocepcja,
  • percepcja wzrokowa
     

MEMO SŁUCHOWE

Przybory:

  • pojemniki na mocz,
  • miarka,
  • lejek,
  • materiał sypki (kasza, groch, fasola, wata, ryż)
     

Wykonanie:

  • Przygotowujemy pary pojemników z takimi samymi materiałami (ważne, by w każdym pojemniku była ta sama ilość materiału sypkiego).
  • Dziecko ma zamknięte oczy.
  • Poruszamy pojemnikiem i potem prezentujemy inne pojemniki, a dziecko ma wskazać taki sam dźwięk, gdy go usłyszy.

 

Stymulacja:

  • percepcja słuchowa

 

 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI