POLECAMY
Czym jest dieta sensoryczna?
Dieta sensoryczna to program zawierający różnorodne aktywności, których celem jest dostarczenie układowi nerwowemu odpowiednich bodźców sensorycznych – takich, które będą umożliwiały utrzymanie jego optymalnego poziomu pobudzenia i sprawią, że dziecko będzie w stanie właściwie organizować swoją koncentrację i zachowanie w ciągu całego dnia. Można więc stwierdzić, że dieta sensoryczna ma na celu pomóc dziecku z wyregulowaniu się, wyciszeniu.
Co zawiera dieta sensoryczna?
Należy podkreślić, że dieta sensoryczna jest narzędziem, które powinno być wykorzystywane nieustannie i modyfikowane w zależności od wieku dziecka, nabywanych przez nie umiejętności. Jednocześnie musi ona uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i jego reakcje na poszczególne bodźce. Dieta sensoryczna składa się z aktywności pobudzających, organizujących oraz wyciszających, które są połączone ze sobą w taki sposób, aby wpływać regulująco na zachowanie dziecka.
Dzieciom energicznym, będącym ciągle w ruchu, wykazującym objawy pobudzenia układu nerwowego zaproponujemy więcej ćwiczeń wyciszających. W przypadku dzieci spokojnych, wycofanych, biernych, niechętnych do działania wykorzystamy aktywności bardziej pobudzające. Dla tych natomiast, którzy poszukują na co dzień bodźców sensorycznych, przygotujemy ćwiczenia z serii organizujących.
Warto więc zastanowić się nad tym, jakie aktywności mieszczą się w tych poszczególnych grupach.
Ćwiczenia uspokajające w diecie sensorycznej
Ćwiczenia uspokajające są szczególnie pomocne w przypadku pracy z dziećmi z obronnością sensoryczną. Pomagają im się bowiem rozluźnić, wyciszyć, zrelaksować. Mogą być wykorzystywane przed snem. Zalicza się do nich następujące ćwiczenia:
- ssanie cukierków,
- ciepła kąpiel,
- głęboki, dociskowy masaż ciała,
- kompresja stawów,
- naciskanie ściany rękami, plecami, robienie pompek przy ścianie,
- kołysanie się w tę i z powrotem,
- przytulanie się i drapanie po plecach (dziecięce masażyki),
- wtulanie się w duże poduszki lub worek typu sako,
- owijanie kocem, zabawa w naleśnik,
- ciasne zawijanie stosowane często u niemowląt,
- powolne kołysanie lub huśtanie (zwłaszcza z wykorzystaniem ruchu liniowego),
- wolne bujanie w kocu,
- aromaterapia (uspokajająco działa zapach lawendowy, waniliowy),
- muzyka relaksacyjna,
- „niedźwiedzie uściski”,
- przytłumione światło, zaciemnienie pokoju,
- czytanie bajek.
Techniki regulujące reakcje dziecka na bodźce
Techniki organizujące pozwalają nam wyregulować reakcje dziecka na różne bodźce, które do niego docierają z otoczenia. Są to np.:
- żucie suszonych owoców, gumy do żucia,
- stosowanie wibracji, np. masażer zabawkowy,
- aktywności proprioceptywne, np. wiszenie na drążku, ciągnięcie, przenoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów, siłowanie się,
- przebywanie w pozycji do góry nogami,
- pływanie,
- nadawanie rytmu aktywnościom.
Ćwiczenia pobudzające w diecie sensorycznej
Jeśli natomiast chodzi o ćwiczenia pobudzające, to dają one szansę na zaangażowanie w poszczególne działania tego dziecka, które wydaje się pasywne. Najczęściej potrzebuje ono mocnego bodźca, żeby go zauważyć. Dlatego też propozycją dla takich dzieci jest następująca:
- jasne światło,
- świeże powietrze,
- szybkie huśtanie na huśtawce lub kręcenie się na karuzeli,
- podskakiwanie, bieganie,
- skakanie na piłce, materacu lub trampolinie,
- picie chłodnego napoju,
- chrupanie jakichś twardych przekąsek, np. orzechów, suchych płatków śniadaniowych, precli,
- siedzenie na piłce lub dmuchanej poduszce,
- słuchanie głośnej, skocznej muzyki i wykonywanej do niej określonych ruchów,
- stosowanie intensywnych zapachów, np. mięta.
Co wpływa na efekty diety sensorycznej?
Żeby jednak dieta sensoryczna przynosiła oczekiwane efekty, konieczne jest budowanie atmosfery wsparcia i życzliwości wraz z rodzicami. To oni bowiem są odpowiedzialni za wdrażanie poszczególnych aktywności, wplatanie ich w codzienny rytm dnia. Należy więc poznać ich oczekiwania, możliwości (zarówno mieszkaniowe, jak i finansowe) oraz ustalić, jak wygląda ich zwykły dzień. Ćwiczenia muszą być bowiem tak dobrane, aby ich wykonanie było realne. Zupełnie inaczej będziemy współpracowali z rodzicami, którzy dużo pracują i mają jeszcze dwoje lub troje dzieci, inaczej z matką samotnie wychowującą dziecko, a inaczej z rodziną, która ma tylko jedno dziecko i jest w stanie poświecić mu dużo czasu.
To również na tym etapie kluczowe okazuje się ustalenie, w jakich konkretnie porach dnia będą wykonywane ćwiczenia (rano, po śniadaniu, po szkole, przed snem). Naszym zadaniem będzie również wybranie takich aktywności, aby możliwe było ich wplatanie w codzienne zabawy i normalne czynności wykonywane przez dziecko. Musimy także wyjaśnić rodzicom, że niezbędne jest tutaj ciągłe obserwowanie dziecka i jego reakcji oraz informowanie o wszystkim terapeuty. Czasem okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem jest podążanie za potrzebami sensorycznymi dziecka i budowanie takich aktywności, które je zaspokajają, w sposób akceptowalny społecznie i bezpieczny dla wszystkich uczestników zabawy.
Przeciążenie układu nerwowego dziecka
Co również bardzo ważne, należy przekazać rodzicom szczegółowe informacje na temat tego, jakie sygnały mogą świadczyć o przeciążeniu układu nerwowego. Jest to sytuacja, w której konieczne jest natychmiastowe zakończenie danej zabawy lub wprowadzenie do niej określonej modyfikacji, żeby obniżyć poziom pobudzenia. Co w takim razie może świadczyć o tym, że nasze ćwiczenia doprowadziły do przestymulowania? Do najczęściej zauważanych objawów zalicza się:
- bieganie bez celu,
- głośny śmiech lub mówienie podniesionym, często piszczącym głosem,
- łamanie wyznaczonych zasad, wygłupianie się,
- wydawanie różnych dźwięków,
- płacz, czasem nieuzasadniony,
- wycofanie się z kontaktów,
- objawy fizyczne, takie jak: przyspieszony oddech, zaczerwienione policzki, nadmierna potliwość,
- nagłe zmęczenie, ziewanie, senność.
Koniecznie trzeba więc pamiętać o tym, że w przypadku pracy z dzieckiem z zaburzeniami integracji sensorycznej więcej nie znaczy lepiej. Ćwiczenia powinny być wykonywane przez ustalony wcześniej czas i nie może ich być zbyt wiele.
Organizacja otoczenia dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej
Jednocześnie wraz z różnymi aktywnościami konieczne staje się również wprowadzenie kilku zmian w organizacji otoczenia – zarówno w przedszkolu i w szkole, jak również w domu. Wprowadzenie tego typu zmian pozwoli zachować stabilność układu nerwowego dziecka. Oczywiście zmiany będą różne w zależności od tego, jakie trudności zdiagnozujemy u dziecka.
Dzieci podwrażliwe sensorycznie
W przypadku dzieci podwrażliwych sensorycznie rodzice powinni zadbać o zapewnienie im jak największej ilości aktywności ruchowych w ciągu dnia. Jednocześnie bardzo ważne jest, aby wyeliminować oglądanie bajek czy granie w gry na komputerze, tablecie, telefonie.
Na układ nerwowy niekorzystanie działają również niektóre produkty spożywcze, takie jak słodycze, produkty wysoko przetworzone czy zawierające dużo konserwantów. Dobrze byłoby więc ograniczyć ich ilość w diecie dziecka. Bardzo ważne jest również, aby zadbać o stały plan dnia, żeby dziecku łatwo było się w nim odnaleźć. Daje to bowiem poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności. Podobnie działa stosowanie krótkich i jasnych komunikatów. Zawsze należy również sprawdzać, czy dziecko właściwie taki komunikat zrozumiało. Rodzice powinni także zaangażować dziecko w pomoc w obowiązkach domowych. Nie tylko będzie budowało to w dziecku poczucie odpowiedzialności, ale także pozwoli na wspólne spędzenie czasu.
Otoczenie dzieci z nadwrażliwością przedsionkową
Dziecko, u którego zdiagnozowano nadwrażliwość przedsionkową, nie powinno być zmuszane do zabaw na sprzęcie podwieszanym (huśtawki, karuzele). Należy również systematycznie oswajać je z niestabilnym podłożem. Warto w tym przypadku zadbać o zminimalizowanie ryzyka potknięcia się lub upadku, np. poprzez usunięcie z pomieszczeń dywaników, wycieraczek, chodniczków itp.
Jak zorganizować przestrzeń dziecka z nadwrażliwością dotykową?
Przy nadwrażliwości dotykowej bardzo ważne jest słuchanie tego, jakie są oczekiwania dziecka w zakresie ubierania się. Warto więc wybierać ubrania miękkie i miłe w dotyku oraz zadbać o to, aby miały wycięte metki. Można także wprowadzić zabawy z wybieraniem ubrań, przymierzaniem różnych rzeczy czy przebieraniem się. Dzieci z nadwrażliwością dotykową często mają również potrzebę kontroli otoczenia. Na samym początku terapii dobrze jest więc zadbać o to, aby eliminować nieprzewidziane zdarzenia i być w zasięgu dziecka.
Nadwrażliwość słuchowa a bodźce w tle
Nadwrażliwość słuchowa niesie za sobą wiele trudnych reakcji emocjonalnych i wybuchów złości. Rodzice powinni więc zrezygnować z telewizora i radia grających w tle. Należy zwrócić im również uwagę na to, aby unikali używania podniesionego głosu. Warto również przeanalizować sytuacje, w których dziecko prezentuje nieadekwatne reakcje, żeby zweryfikować, jakich dźwięków należy unikać, jakie powodują w dziecku strach. Dobrze jest także zadbać o to, aby w pokoju dziecka znalazło się miejsce do odpoczynku od nadmiaru bodźców, np. jakiś namiot czy worek sako. Kiedy natomiast konieczne jest pójście z dzieckiem do głośnego miejsca, warto zadbać o zabranie ze sobą słuchawek wyciszających.
Organizacja przestrzeni dziecka z nadwrażliwością wzrokową
Przy nadwrażliwości wzrokowej należy natomiast zadbać o uporządkowanie przestrzeni i poukładanie zabawek w szafkach. Dobrze, jeśli ściany w pokoju dziecka mają jasne, pastelowe kolory. Dodatkowo lepiej ograniczyć ilość luster w mieszkaniu, a robiąc zdjęcia, trzeba zadbać o to, aby wyłączyć lampę błyskową.
Dziecko a nadwrażliwość węchowa i smakowa
Pewne rzeczy warto także ograniczyć w przypadku, kiedy u dziecka zostanie zdiagnozowana nadwrażliwość węchowa i smakowa. Dobrze jest więc poinstruować rodziców, aby unikali stosowania zapachowych środków czystości. Pobudzająco mogą także działać wszelkiego rodzaju aromatyczne przyprawy. Konieczne jest więc częste wietrzenie pomieszczeń i pościeli, używanie środków bezzapachowych czy stopniowe wprowadzanie nowych produktów do diety.
Wsparcie szkoły/przedszkola dziecka z zaburzeniami sensorycznymi
Oprócz zadbania o organizację przestrzeni w domu, warto także przekazać odpowiednie wskazówki nauczycielom. W placówce edukacyjnej należy więc pamiętać o wprowadzeniu odpowiednich zasad:
- Dziecko, które ma nadwrażliwość wzrokową lub słuchową, będzie potrzebowało miejsca, w którym będzie mogło odciąć się od wszystkich bodźców wzrokowych i słuchowych.
- Dziecko poszukujące wrażeń dotykowych potrzebuje kącika, w którym będą przedmioty o różnych fakturach.
- Dziecko z nadwrażliwością dotykową będzie potrzebowało odizolowania od grupy. Nie można go zmuszać do tego, aby np. malowało palcami czy lepiło z mas plastycznych, jeśli nie czuje się gotowe.
- Dzieci, które poszukują wrażeń proprioceptywnych, ucieszą się, jeśli na sali gimnastycznej znajdzie się maglownica lub nauczyciel wprowadzi zabawy polegające na tym, aby się przepychać, siłować, zawijać w materace.
- Konieczne jest znalezienie właściwego miejsca do siedzenia dla każdego dziecka.
- Trzeba stosować krótkie przerwy w trakcie zajęć.
- Niektóre dzieci powinny mieć zapewniony dostęp do gryzaków (dzieci, które lubią mieć cały czas coś w buzi) i ewentualnie kamizelek obciążeniowych.
- Ważne, aby w miarę możliwości nauczyciel trzymał się ustalonego planu/harmonogramu oraz wcześniej informował o zmianach.
- Poza wprowadzeniem szeregu zasad obowiązujących w pracy z dzieckiem, należy wskazać rodzicom i nauczycielom, jaki sprzęt może się okazać pomocny w ich codziennym funkcjonowaniu.
Pomoce wspierające wyciszenie dziecka
Pomoce w domu, m.in.:
- kołderka obciążeniowa (10% masy ciała dziecka) stosowana maksymalnie godzinę w głębokim śnie; w ciągu dnia można przykryć kolana dziecka w czasie aktywności statycznych; nie można jej stosować u dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym, z problemami oddechowymi i astmą;
- dysk terapeutyczny/piłka rehabilitacyjna;
- szczoteczka elektryczna lub soniczna;
- ciężkie sztućce;
- masażery elektryczne (nie należy ich używać u dzieci z padaczką).
Pomoce w szkole i w przedszkolu, m.in.:
- obciążniki na nadgarstkach,
- używanie gniotków, ściskaczy, gumowych zabawek,
- noszenie kamizelki obciążeniowej (5% masy ciała dziecka, równomiernie rozłożony ciężar, stosowanie 2–3 razy dziennie),
- pasy biodrowe obciążeniowe (10% masy ciała dziecka),
- ciężkie przybory do pisania,
- elastyczna taśma przy nogach krzesła,
- dysk sensoryczny.
Dieta sensoryczna dziecka — podsumowanie
Podsumowując, trzeba powiedzieć, że dieta sensoryczna ma na celu zapewnienie odpowiednich aktywności, żeby zadbać o wyciszenie układu nerwowego dziecka. Będzie ona efektywna tylko w sytuacji, w której rodzice zadbają również o odpowiednią organizację przestrzeni w domu. Należy szczegółowo wyjaśnić im, na czym ma to polegać. Najważniejsze więc jest w tym procesie przekonanie rodziców, że ich zaangażowanie jest niezbędne i pozwoli ono na osiągnięcie efektów w szybszym czasie.
Case study — przykład diety sensorycznej dziecka
Poniżej przykład diety sensorycznej i opis trudności dziecka, dla którego została ona przygotowana:
Wnioski z diagnozy dziecka:
- Trudności z przystosowaniem posturalnym do ruchu: spada w stronę wychylenia, ma trudności z dostosowaniem pozycji ciała do ruchu oraz z utrzymaniem równowagi w różnych przyjmowanych pozycjach.
- Poszukiwanie sensoryczne w obrębie układu proprioceptywnego: potrzeba mocnego uderzania o podłogę w trakcie wykonywania poszczególnych ćwiczeń, osłabiona umiejętność kontrolowania swojego ciała i dostosowania siły do zadania.
- Poszukiwanie sensoryczne w obrębie układu przedsionkowego: wprowadzanie siebie w ruch, bieganie, wykonywanie podskoków, trudności z panowaniem nad swoim ciałem, problem z usiedzeniem na miejscu, wprowadzanie się w ruch po wykonywaniu ćwiczeń statycznych.
- Trudności z koordynacją wzrokowo-ruchową, naprzemiennością; osłabiona mapa ciała oraz koordynacja bilateralna.
- Trudności z planowaniem ruchu oraz panowaniem nad swoim ciałem w trakcie wykonywania ćwiczeń.
- Objawy nadwrażliwości emocjonalnej.
Dieta sensoryczna — stymulacja dziecka
Stymulacja przedsionkowa: aktywność ruchowa (różny rodzaj ruchu w różnych pozycjach ciała):
- kontrolowane obroty na krześle i huśtawkach obrotowych,
- jazda na rowerze,
- chodzenie po murkach, krawężnikach,
- turlanie się,
- podskoki,
- skakanie na skakance,
- przewroty w tył i w przód,
- dostarczanie wrażeń ruchowych w różnych pozycjach ciała.
Czas: ok. 2–3 minuty.
Stymulacja czuciowa: aktywna propriocepcja (aktywności angażujące pracę mięśni):
- odpychanie się różnymi częściami ciała,
- odpychanie piłki,
- przeciąganie liny,
- przenoszenie cięższych elementów,
- turlanie się po przeszkodach, miękkich, dużych zabawkach, poduchach rozłożonych na dywanie,
- zwisanie z drążka,
- odpychanie się od podłogi w leżeniu na brzuchu na kocyku,
- przepychanie się przez ciasny tunel z koców, materaców,
- noszenie, przesuwanie i ciągnięcie ciężkich przedmiotów,
- łamanie patyków,
- wskakiwanie na niestabilne podłoże,
- ściskanie w rękach piłeczek o różnym stopniu twardości,
- odkręcanie i zakręcanie słoików,
- robienie konfetti przy pomocy dziurkacza,
- rysowanie po chodniku czy ścianie wodą wyciskaną z butelki,
- zabawy z obciążnikami na nadgarstkach,
- stosowanie szczoteczki elektrycznej do mycia zębów,
- zabawa w naleśnik – zawijanie dziecka w koc, folię bąbelkową (głowa zawsze na wierzchu),
- masaż butelkami z ciepłą i zimną wodą,
- chodzenie po ścieżce sensoryczno-równoważnej,
- skakanie na trampolinie (do 5 minut),
- żucie gumy, suszonych owoców,
- dmuchanie w gwizdki,
- zdmuchiwanie piórek z dłoni,
- mocny masaż z dociskiem: dłoni, stóp, karku, całego ciała oraz sfery oralnej,
- ssanie lizaka, kostek lodu, musów przez słomkę.
Czas: ok. 2–3 minuty.
Stymulacja buzi: dociski palcami wargi górnej i dolnej, masowanie szczoteczkami z fakturą wewnątrz buzi.
Czas: ok. 1–2 minuty.
Techniki wyciszające, regulujące stan pobudzenia:
- ciepła kąpiel – głęboki masaż ciała,
- kompresja stawów,
- naciskanie ściany plecami, rękami,
- kołysanie się na boki, do tyłu, do przodu,
- przytulanie się i drapanie po plecach,
- czytanie książek,
- wtulanie się w duże poduszki,
- owijanie kocem,
- aromaterapia (olejek lawendowy, waniliowy, rumiankowy),
- muzyka relaksacyjna – przytłumione światło, zaciemnienie pokoju.
Ćwiczenia warto robić co drugi dzień, jednorazowo ok. 10 minut (można robić to np. rano i wieczorem – razem 20 minut).