Właściwa dieta sensoryczna – co musimy wziąć pod uwagę, żeby dobrze ją skomponować?

Z GABINETU SPECJALISTY

Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej jest pierwszym krokiem do udzielenia dziecku odpowiedniego wsparcia i wdrożenia właściwych oddziaływań terapeutycznych. Daje ona bowiem wskazówki do działania i pozwala wyznaczyć cele terapeutyczne. Dzięki właściwie przeprowadzonej diagnozie możliwe jest także opracowanie diety sensorycznej, która odpowiada potrzebom dziecka, jego możliwościom rozwojowym oraz daje szansę odpowiedniej stymulacji również w warunkach domowych i szkolnych.

Dieta sensoryczna to program zawierający różnorodne aktywności, których celem jest dostarczenie układowi nerwowemu odpowiednich bodźców sensorycznych – takich, które będą umożliwiały utrzymanie jego optymalnego poziomu pobudzenia i sprawią, że dziecko będzie w stanie właściwie organizować swoją koncentrację i zachowanie w ciągu całego dnia. Można więc stwierdzić, że dieta sensoryczna ma na celu pomóc dziecku z wyregulowaniu się, wyciszeniu.

Należy podkreślić, że dieta sensoryczna jest narzędziem, które powinno być wykorzystywane nieustannie i modyfikowane w zależności od wieku dziecka, nabywanych przez nie umiejętności. Jednocześnie musi ona uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i jego reakcje na poszczególne bodźce. Dieta sensoryczna składa się z aktywności pobudzających, organizujących oraz wyciszających, które są połączone ze sobą w taki sposób, aby wpływać regulująco na zachowanie dziecka. Dzieciom energicznym, będącym ciągle w ruchu, wykazującym objawy pobudzenia układu nerwowego zaproponujemy więcej ćwiczeń wyciszających. W przypadku dzieci spokojnych, wycofanych, biernych, niechętnych do działania wykorzystamy aktywności bardziej pobudzające. Dla tych natomiast, którzy poszukują na co dzień bodźców sensorycznych, przygotujemy ćwiczenia z serii organizujących. 

Warto więc zastanowić się nad tym, jakie aktywności mieszczą się w tych poszczególnych grupach. 

Ćwiczenia uspokajające są szcze­gólnie pomocne w przypadku pra­cy z dziećmi z obron­­nością senso­ryczną. Pomagają im się bowiem rozluźnić, wyciszyć, zrelaksować. Mogą być wykorzystywane przed snem. Zalicza się do nich na­­stę­­­pujące ćwiczenia:

  • ssanie cukierków, 
  • ciepła kąpiel,
  • głęboki, dociskowy     masaż ciała,
  • kompresja stawów,
  • naciskanie ściany rękami, pleca­­mi, robienie pompek przy ścianie,
  • kołysanie się w tę i z powrotem, 
  • przytulanie się i drapanie po plecach (dziecięce masażyki), 
  • wtulanie się w duże poduszki lub worek typu sako,
  • owijanie kocem, zabawa w naleśnik, 
  • ciasne zawijanie stosowane często u niemowląt, 
  • powolne kołysanie lub huśtanie (zwłaszcza z wykorzystaniem ruchu liniowego),
  • wolne bujanie w kocu,
  • aromaterapia (uspokajająco działa zapach lawendowy, waniliowy),
  • muzyka relaksacyjna,
  • „niedźwiedzie uściski”,
  • przytłumione światło, zacie­­m­­nienie pokoju,
  • czytanie bajek.
     

Techniki organizujące poz­walają nam wyregulować reakcje dziecka na różne bo­­dźce, które do niego docierają z otoczenia. Są to np.:

  • żucie suszonych owoców, gumy do żucia,
  • stosowanie wibracji, np. masażer zabawkowy,
  • aktywności proprioceptywne, np. wiszenie na drążku, ciągnięcie, przenoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów, siłowanie się, 
  • przebywanie w pozycji do gó­­­ry no­­­gami,
  • pływanie,
  • nadawanie rytmu aktywnościom.
     

Jeśli natomiast chodzi o ćwiczenia pobudzające, to dają one szansę na zaangażowanie w poszczególne działania tego dziecka, które wydaje się pasywne. Najczęściej potrzebuje ono mocnego bodźca, żeby go zauważyć. Dlatego też propozycją dla takich dzieci jest następująca:

  • jasne światło,
  • świeże powietrze,
  • szybkie huśtanie na huśtawce lub kręcenie się na karuzeli,
  • podskakiwanie, bieganie,
  • skakanie na piłce, materacu lub trampolinie,
  • picie chłodnego napoju,
  • chrupanie jakichś twardych przekąsek, np. orzechów, suchych płatków śniadaniowych, precli,
  • siedzenie na piłce lub dmuchanej poduszce,
  • słuchanie głośnej, skocznej muzyki i wykonywanej do niej określonych ruchów,
  • stosowanie intensywnych zapachów, np. mięta.
     

Co wpływa na efekty terapii?

Żeby jednak dieta sensoryczna przynosiła oczekiwane efekty, konieczne jest budowanie atmosfery wsparcia i życzliwości wraz z rodzicami. To oni bowiem są odpowiedzialni za wdrażanie poszczególnych aktywności, wplatanie ich w codzienny rytm dnia. Należy więc poznać ich oczekiwania, możliwości (zarówno mieszkaniowe, jak i finansowe) oraz ustalić, jak wygląda ich zwykły dzień. Ćwiczenia muszą być bowiem tak dobrane, aby ich wykonanie było realne. Zupełnie inaczej będziemy współpracowali z rodzicami, którzy dużo pracują i mają jeszcze dwoje lub troje dzieci, inaczej z matką samotnie wychowującą dziecko, a inaczej z rodziną, która ma tylko jedno dziecko i jest w stanie poświecić mu dużo czasu. To również na tym etapie kluczowe okazuje się ustalenie, w jakich konkretnie porach dnia będą wykonywane ćwiczenia (rano, po śniadaniu, po szkole, przed snem). Naszym zadaniem będzie również wybranie takich aktywności, aby możliwe było ich wplatanie w codzienne zabawy i normalne czynności wykonywane przez dziecko. Musimy także wyjaśnić rodzicom, że niezbędne jest tutaj ciągłe obserwowanie dziecka i jego reakcji oraz informowanie o wszystkim terapeuty. Czasem okazuje się, że najlepszym rozwiązaniem jest podążanie za potrzebami sensorycznymi dziecka i budowanie takich aktywności, które je zaspokajają, w sposób akceptowalny społecznie i bezpieczny dla wszystkich uczestników zabawy. 
Co również bardzo ważne, należy przekazać rodzicom szczegółowe informacje na temat tego, jakie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI